|
کدخبر: 65411

دلار عقب‌نشینی کرد / سکه در مسیر کاهشی

در چهارمین روز هفته، افزایش دلار ادامه نیافت و سکه تمام بهار آزادی نیز نتوانست به بالای سطح ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی برود.

گسترش‌نیوز: روز سه‌شنبه، شرایط بازار ارز آرام‌تر از سه روز کاری قبل بازار بود و قیمت‌ها نوسان زیادی نداشتند. در چهارمین روز هفته، دلار در ابتدای روز بالای محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز به کار کرد، ولی به سرعت در مسیر نزولی قرار گرفت و تا سطح ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومانی عقب‌نشینی کرد. از این نقطه قیمت‌ها کمی افزایشی شدند و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر این ارز روی عدد ۱۱ هزار و ۳۹۰ تومان به کار خود پایان داد.

dollar11.jpg

این نرخ ۵ تومان کمتر از روز دوشنبه بود. این در حالی بود که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند افزایش روز دوشنبه بازار به روز سه‌شنبه نیز سرایت کند. در چهارمین روز هفته نرخ دلار به ۴ کاهش متوالی پایان داده بود و بیش از ۱۳۰ تومان افزایش نرخ را به ثبت رسانده بود. عده‌ای از فعالان باور داشتند، چنین افزایشی به معنای تغییر انتظارات معامله‌گران بازار است. با این حال، روند بازار در روز سه‌شنبه سیگنالی بود که تغییر و دگرگونی در بازار رخ نداده است و نرخ از همان الگویی تبعیت می‌کند که در ۳۰ روز اخیر از آن پیروی کرده است.

در ۳۰ روز گذشته نرخ دلار از یکسو توان عبور از سطح ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی را از خود نشان نداده و از سوی دیگر، در برابر نزول به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی مقاومت کرده است. به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، متغیر افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت. از یکسو نرخ حواله درهم توان عبور از سطح ۳ هزار و ۱۵۰ تومانی را از خود نشان نمی‌‌داد و از سوی دیگر ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز تغییرات محسوسی را ثبت نکرد. در این شرایط، امید افزایشی‌های بازار تنها به ورود تقاضای جدید به بازار داخلی بود. با این حال، صرافی‌ها در روزهای اخیر به خوبی پاسخگوی تقاضای بازار بودند و همین عامل نیز کمک کرده که نرخ نوسان چندانی را تجربه نکند. می‌توان به روز سه‌شنبه روز تعادل بازارها لقب داد، چرا که نوسان دلار کمتر از روزهای قبل بود و نشانه افزایشی یا کاهشی خاصی را نیز از خود بروز نداد. نوسان کم دلار در این روزها از آن جهت اهمیت دارد که بازار با خبرهای سیاسی زیادی رو به رو شده است و نسبت به تمام آنها تقریبا واکنش خاصی نشان نداده است. این موضوع نشان می‌دهد ثبات فعلی که در بازار ارز وجود دارد، می‌تواند تا حد زیادی استوار باقی بماند. درحال‌حاضر بازار با تقاضای زائران اربعین رو به روست و این یکی از متغیرهای واقعی است که می‌تواند نرخ دلار را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این عامل در ۲ سال گذشته چندان بر نرخ بازار دلار اثر نگذاشته است.

در روزی که دلار کاهشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. این افت در حالی به ثبت رسید که سکه روز دوشنبه توانسته بود با تکیه بر افزایش بهای اونس و دلار از زیر مرز ۴ میلیونی جهش کند و با ۵۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان برسد. روز سه‌شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تقریبا تغییر محسوسی که بازار سکه را از خود متاثر کند از خود نشان نداد و فلز گرانبهای داخلی بیشتر تحت تاثیر افت نرخ دلار بود.

در آخرین خبرها از بازار سکه و طلا، به گزارش خبرگزاری ایبنا، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نسبت به عدم خرید طلای خام به مردم هشدار داد. وی اظهار کرد: اگر مردم قصد خرید مصنوعات طلا به جای طلا آب شده را به قصد سرمایه‌گذاری دارند، از دید ما غلط است زیرا افرادی که اطلاعات فنی ندارند نباید به خرید و فروش این‌گونه طلا وارد شوند.وی افزود: طلای آب شده مخصوص اعضای صنعت طلا و جواهر در بخش تولید است تا در کارخانه مصنوع و ساخته و در بازار توزیع شود. گاه اتفاق افتاده و تجربه نشان می‌دهد که برخی از افراد که دنبال سودجویی هستند، که تعداد آنها به اندازه انگشتان دست است، شیطنت‌هایی در طلا انجام می‌دهند که افراد غیرفنی در زمان خرید متوجه نشده و در زمان فروش متوجه این مشکلات می‌شوند که دیگر دیر شده است.رئیس اتحادیه طلا و جواهر به مردم هشدار داد: من بازهم به مردم هشدار می‌دهم که اجازه دهند گردش طلای خام بین فعالان صنعت طلا و جواهر باشد و برای خرید و سرمایه‌گذاری به سمت خرید مصنوعات طلا بروند و تجربه نشان داده که خرید مصنوعات طلا در بلندمدت نه تنها ضرر ندارد بلکه سودآور هم است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر