|
کدخبر: 65307

کاهش ۲۰درصدی قیمت خانه در مناطق سیل‌زده!

روسای اتحادیه املاک کرمانشاه، شیراز و لرستان می‌گویند: در یک سال اخیر نرخ خانه در این سه استان ۱۰۰درصد گران شده اما نرخ خانه در مناطق سیل‌زده ۲۰ درصد ارزان شده است.

گسترش‌نیوز: حباب نرخ خانه در حال ترکیدن است. آمارها نشان می‎دهد که نرخ خانه در تهران به عنوان نخستین کلان شهر روند نزولی را می‌پیماید. طبق آخرین گزارش‌ها شهریور امسال برای نخستین بار در ۲۰ ماه اخیر نرخ رشد نرخ مسکن در تهران منفی شد و مطابق آمار بانک مرکزی در مرداد امسال میانگین نرخ مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند.

البته این رویه یعنی کاهش حباب نرخ مسکن در مناطق سیل‌زده کشور نیز در حال نمایان است. در حقیقت روند نزولی نرخ خانه در استان‌های سیل‌زده نیز همانند کاهش نرخ مسکن در تهران در حال تکرار است. آن طور که ایرنا گزارش داده است؛ فعالان بازار مسکن می‌گویند نرخ خانه در برخی مناطق شهر تهران در پی شکست حباب نرخ بیش از ۱۰ درصد ارزان شده است.

آیا نرخ خانه در استان‌های سیل‌زده هم چنین وضعیتی دارد؟ آیا در نیمه دوم سال نرخ خانه در استان‌های سیل‌زده همچون شیراز، لرستان و کرمانشاه ارزان‌تر خواهد شد؟

ارزانی ۲۰ درصدی نرخ خانه در لرستان

در همین راستا رئیس اتحادیه املاک استان لرستان درباره وضعیت املاک این منطقه سیل‌زده به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به سیل اخیر در کشور برخی در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار کذب کردند. نرخ خانه در استان لرستان به دلیل افزایش نرخ ارز بالا رفت. تا زمانی که نرخ ارز همانند سابق ارزان نشود نرخ خانه نیز در نیمه دوم سال ارزان نخواهد شد.

اردشیر حسینی می‌افزاید: یکی از دلایل افزایش نرخ املاک در لرستان به کمبود زمین باز می‌گردد. سال گذشته همراستا با افزایش نرخ دلار تقاضا برای خرید خانه نیز افزایش یافت. درحال‌حاضر بحث عدم فروش زمین در استان لرستان باب شده و فعلا کسی فروشنده زمین نیست. همین عامل باعث شده که انبوه‌سازان برای ساخت مسکن با کمبود زمین مواجه باشند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ مسکن در استان سیل زده لرستان ارزان خواهد شد یا خیر؟ اظهار می‌کند: سال گذشته ارزش یک خانه ۲۰۰ متری در استان لرستان ۲۲۰ میلیون تومان بود؛ این در حالی است که نرخ همین خانه امسال به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

حسینی به نرخ زمین در روستاهای لرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: درحال‌حاضر نرخ زمین در روستاهای دورافتاده لرستان هر متر حداقل حدود ۸۰۰ هزار تومان است. در حالی‌که طبق آمارها حباب نرخ مسکن فروکش کرده و نرخ مسکن در لرستان و مناطق سیل زده آن، حدود ۲۰ درصد ارزان شده است.

قیمت خانه در شیراز از پنج تا ۲۷ میلیون تومان

در شیراز هم نرخ خانه‌ها روند نزولی را می‌پیماید. املاکی‌های شیراز می‌گویند که فعلا برای خانه‌های متری پنج تا ۲۷ میلیون تومانی خریداری نیست اما با عمیق‌تر شدن رکود، فروشندگان واقعی نرخ را پایین‌تر از آنچه که در فایل‌ها وجود دارند به بازار عرضه می‌کنند.

در همین حال، رئیس اتحادیه املاک شیراز درباره نرخ خانه در استان فارس به تجارت‌نیوز می‌گوید: نرخ خانه در نقطه به نقطه استان فارس متفاوت است. حداقل نرخ خانه در استان فارس هر متر چهار تا پنج میلیون تومان و حداکثر نرخ نیز ۲۶ میلیون تومان است. درحال‌حاضر در این منطقه سیل‌زده خرید و فروش خانه راکد است. این اواخر با کاهش نرخ خانه تعدادی از مردم فروشنده شدند.

محمد قاسم تابنده می‌افزاید: فعلا نرخ مسکن در تمام نقاط کشور رشد ۱۰۰در صدی داشته و رکود تورمی در بازار مسکن حکم فرماست. چنانچه رکود در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد نرخ مسکن نیز کاهش خواهد یافت.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نرخ مسکن در نیمه دوم سال ارزان می‌شود؟ اظهار می‌کند: امروز زمان مناسبی برای خرید خانه است. توصیه ما به مردم این است که در شرایط فعلی افراد براساس میزان سرمایه خانه مورد نظر خود را خریداری کنند. البته عده‌ای می‌گویند خرید خانه در این شرایط باعث ضرر و زیان می‌شود در حالی که چنین نیست.

تابنده به کاهش تقاضای مردم در خرید خانه اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس آمارهای ارائه شده تعداد معاملات مسکن در شهر شیراز ۲۰ درصد نسبت به تیر ماه کاهش یافته است.

قیمت خانه در کرمانشاه دیگر ارزان نمی‌شود

کرمانشاه هم از دیگر استان‌های سیل‌زده امسال بود. در عین حال، رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه می‌گوید: حداقل نرخ خانه در کرمانشاه از متری سه میلیون تومان شروع و به ۱۱ میلیون تومان می‌رسد. معتقدیم نرخ خانه در مناطق زلزله‌زده دیگر ارزان نمی‌شود.

رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که مسکن درمناطق سیل‌زده چقدر گران شده است؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: وضعیت خرید و فروش مسکن در کل ایران راکد است. کرمانشاه هم از این قاعده مستثنا نیست. فروش ملک در کرمانشاه به ندرت اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر خریداری هم در بازار مسکن نیست.

محسن ملکی می‌افزاید: نرخ املاک در کرمانشاه از سال گذشته تا امسال ۱۰۰ درصد رشد داشته است. دلیل افزایش نرخ خانه در کرمانشاه نیز به دلیل رشد یکباره نرخ مصالح ساختمانی و افزایش نرخ ارز است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه دوم سال نرخ مسکن ارزان خواهد شد؟ پاسخ می‌دهد: نرخ مسکن در کرمانشاه دیگر ارزان نمی‌شود. درحال‌حاضر نرخ مسکن در مناطق زلزله‌زده بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است. ما معتقدیم چنانچه نرخ زمین و مصالح ساختمانی تعدیل شود نرخ مسکن نیز ارزان خواهد شد. در غیر این صورت تا پایان سال خبری از ارزان شدن نرخ خانه نیست.

او به حداقل و حداکثر نرخ خانه در مناطق زلزله‌زده اشاره می‌کند و می‌گوید: حداقل نرخ خانه در کرمانشاه از متری سه میلیون تومان شروع می‌شود. همچنین حداکثر نرخ مسکن در این شهر نیز هر متر به ۱۱ میلیون تومان می‌رسد. البته قیمت‌ها از سه تا ۱۱ میلیون تومان متغییر است. بستگی دارد که خانه جزء بافت فرسوده باشد یا تازه ساز. در مناطق پایین باشد یا بالای شهر. مصالح ساختمانی بکار گرفته شده درجه یک باشد یا درجه سه. همه این‌ها در نرخ تمام شده خانه اثرگذار است.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها