|
کدخبر: 62189

تهدید بیت‌کوین چقدر جدی است؟

هر به بلوغ صنعت رمزارزها نزدیک‌تر می‌شویم شاهد افزایش تقلای دولت‌های سرتاسر جهان برای سرکوب و گوشه‌گیری صنعت رمزارزها هستیم. اما دلیل این اقدامات چیست؟

گسترش‌‌نیوز: در بانک‌ها هر فرآیندی مدت زمان زیادی طول می‌کشد و کارهایی که تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارند، گاهی اوقات حتی نیم‌ساعت به طول می‌انجامد. اما در رابطه با این موضوع ما ناگزیر هستیم، زیرا هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم پول‌های نقد خودمان را ذخیره کنیم. پول نقدی که در اختیار داریم و با نام «ارز فیات» شناخته می‌شود، توسط دولت صادر شده و دارای ارزش می‌باشد، زیرا دولت چنین گفته است!

از آنجایی که ارزهای فیات ارزش ذاتی ندارند، شما نمی‌توانید آن‌ها را با شمش طلا و یا حتی یک بسته سیگار مبادله کنید، بلکه در عوض باید شخصی را پیدا کنید که کالای مورد نظر شما را در اختیار داشته و آن نوع ارز را از شما قبول کند.

کنترل کامل بر روی ارزهای فیات

دولت‌ها از بانک‌های مرکزی برای کنترل ارزهای فیات و پول استفاده می‌کنند، و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که چگونه می‌توان این پول را جابجا کرد. این قدرت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تحرکات و جابجایی پول را تحت نظر داشته باشند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که چه کسی از این جابجایی‌ها سود ببرد، و در کنار این موضوع، دولت‌ها می‌توانند مالیات دریافت کرده و هرگونه فعالیت غیرقانونی را ردیابی کنند.

کنترل ارز تاثیرات بسیار منفی و همچنین نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های موجود مربوط به شفافیت سیستم می‌باشد. همه‌چیز به گونه‌ای انجام می‌شود که عموم مردم از آن اطلاعی نداشته و به عبارتی در ملاء عام صورت صورت نمی‌گیرند، بنابراین از اینکه مالیات‌های پرداخت شده توسط ما در راستای اهداف مناسب استفاده می‌شوند یا خیر، ما هیچ اطلاعی نداریم.

بیت‌کوین برتر از ارزهای فیات است

زمانی که بیت‌کوین(BTC) به عموم مردم معرفی شد، ابتدا به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت زیرا مزایا و فواید پولی زیادی ارائه می‌کرد. اما با گذشت زمان، مردم متوجه پتانسیل بالای بیت‌کوین و دیگر رمزارزها و توانایی آن‌ها در حذف پول نقد و کمک به ساده‌سازی کار‌ها برای آن‌ها شدند.

زمانی که خدمات بانکی موجود را با بیت‌کوین مقایسه می‌کنید، اولین تفاوتی که مشاهده می‌کنید این است که مدیریت بیت‌کوین نسبت به مدیریت حساب‌های بانکی استاندارد بسیار ساده‌تر است. در صورت استفاده از بیت‌کوین، ما دیگر نیازی به سیستم بانکی فعلی نخواهیم داشت. بیت‌کوین در فضای سایبری و با کمک ماینر‌هایی که از رایانه‌های خودشان برای حل الگوریتم‌های ریاضی پیچیده استفاده می‌کنند تا به روند تایید تراکنش‌های بیت‌کوین کمک کنند، ساخته می‌شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از بیت‌کوین این است که اگر تمایل داشته باشیم حجم زیادی از دارایی را جابجا کنیم، تنها می‌توانیم با استفاده از تلفن همراه و یک کیف‌پول رمزارزی به سادگی این کار را انجام دهیم. این درحالیست که در بانک‌ها باید فرم‌ها و برگه‌های قانونی مختلف را پر کرده، اطلاعات شخصی خود ارائه کرده و در نهایت بانک مبلغ قابل توجهی کارمزد به عنوان هزینه‌ی جابجایی این سرمایه از ما دریافت کند.

گرچه استفاده از بیت‌کوین نسبت به ارزهای استاندارد و سیستم بانکداری می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد، اما از سوی دیگر باعث ایجاد نگرانی‌های دیگری خواهد شد. به عنوان مثال کارمزد و هزینه‌هایی که بانک‌ها برای ارائه‌ی خدمات از شما دریافت می‌کنند، به آن‌ها کمک می‌کند تا برای مردم شغل و درآمد ایجاد کنند.

نگرانی‌های مربوط به امنیت

هرآنچه امروزه استفاده می‌کنیم در حال حرکت به سمت بستر آنلاین و تبدیل شدن به پلت‌فرم‌های اینترنتی هستند، و این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌ها و مسائل مربوط به امنیت سرمایه‌گذاری می‌شود. تقریبا تمامی بانک‌های موجود، امروزه خدمات اینترنتی و آنلاین ارائه می‌کنند، اما این بانک‌ها نیز دچار مسائل مربوط به نگهداری و مشکلات سرور می‌شوند.

از سوی دیگر، تراکنش‌های بیت‌کوین بسیار سریع و ساده انجام می‌شوند، و مشکلات مربوط به سرور بسیار پیش از آنکه متوجه‌ی آن شویم، رفع شده است. اما مردم همیشه نسبت به هکر‌هایی که قصد صدمه زدن به حساب‌های بانکی آنلاین و کیف‌پول‌های رمزارزی را دارند، نگران هستند.

یکی از مزایای بیت‌کوین این است که شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف، سرمایه‌گذاری خود را به صورت آفلاین بر روی دیسک‌های سخت(hard drive) و یا دستگاه‌های سخت‌افزاری کوچکی که توسط یک کلید رمزنگاری شده‌اند، ذخیره کنید. هر بار که قصد دسترسی به دارایی و منابع مالی خود را داشته باشید، باید از کد و کلید خصوصی خودتان استفاده کنید. البته این روش هم با خطر حذف تصادفی داده‌ها مواجه است، یعنی این احتمال وجود دارد که کاربرد به طور کاملا تصادفی درایو ذخیره‌سازی را پاک کرده و یا کیف‌پول سخت‌افزاری خود را گم کند. در این صورت کلید خصوصی از دسترس سرمایه‌گذار خارج شده و مالکیت دارایی‌های رمزارزی وی برای همیشه از دست رفته است.

حریم خصوصی همچنان حفظ می‌شود

هر وقت که از حساب‌های بانکی خود برای پرداخت پول استفاده می‌کنید، تمام اطلاعاتی ورودی شما بر روی یک سرور ذخیره‌سازی شده و بانک‌ها می‌توانند آن را کاملا ردیابی کنند.

اما مبادلات بیت‌کوین غیرقابل ردیابی هستند، این بدان معناست که برای انجام پرداخت‌ها نیازی ندارید تا اطلاعات شخصی خود ارائه کنید.

مواردی وجود داشته که از رمزارز بیت‌کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی همچون فرار مالیاتی و یا پولشویی استفاده شده است. این مورد یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های دولت‌ها محسوب می‌شود، زیرا آن‌ها دیگر هیچ کنترلی بر روی تراکنش‌های این ارز نداشته و عدم کنترل می‌تواند منجر به افزایش فعالیت‌های غیرقانونی شود.

چرا بانک‌های مرکزی مهم هستند

هر روی که فناوری‌های جدید‌تر و پیشرفته‌تری به وجود می‌آید، سرعت پیشرفت نیز در این عصر دیجیتالی نیز افزایش می‌یابد، اما ما همچنان به بانک‌های مرکزی به عنوان اولین بانک‌های جهان نیاز داریم زیرا این بانک‌ها بودند که در زمان جنگ و طرح‌های ابتکاری به روند تامین سرمایه کمک کردند.

در زمان رکود اقتصادی و یا وقتی که یک ملت با بحران مالی روبرو است، این وظیفه‌ی بانک‌های متمرکز است که به دولت و مردم کمک کنند. اگر دولت متوجه‌ی یک رشد ناگهانی در اقتصاد کشور شود، روندی که باعث افزایش سریع قیمت خدمات و کالاها خواهد شد، بانک مرکزی می‌تواند نرخ بهره را افزایش داده و دسترسی وام‌گیرندگان به پول را سخت‌تر کند.

به عنوان مثال بانک فدرال رزرو ایالات متحده وظیفه دارد که حداکثر میزان اشتغال ممکن را به وجود آورده و از ثبات قیمت کالا‌ها اطمینان حاصل کند. از این روش برای تثبیت سیستم مالی در مواقع بحرانی استفاده می‌شود، روشی که با استفاده از سیاست‌های پولی به عنوان یک ابزار کاربردی، به دولت‌ها کمک می‌کند تا برای انجام پرداخت‌ها و اطمینان از امنیت سیستم مالی و بانکداری دولتی راهی پیدا کنند.

مبارزه علیه بیت‌کوین و صنعت رمزارزی

با رونق سریع و افزایش ناگهانی پایگاه کاربری بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای موجود، چندین دولت از سراسر جهان برای مبارزه و نجات سیستم بانکداری متمرکز اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را آغاز کردند.

فعال‌ترین شرکت‌کننده در این نبرد، دولت ایالات متحده است. از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با انتشار یک پست توییتری توضیح داد «رمزارزها بر پایه‌ی باد هوا» بنا شده‌اند تا سایر مقامات این کشور که با انتشار بیانات رسمی اعلام کرده‌اند که صنعت رمزارزی تهدیدی برای کشور و سیستم بانکداری متمرکز آن هستند؛ این باعث شده که بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای موجود برای ساختن یک بازار پایدار و با ثبات در خاک آمریکا و دیگر کشور‌های بزرگ دچار مشکلاتی شوند.

از سال ۲۰۱۳ دولت ایالات متحده همواره در رابطه با استفاده از بیت‌کوین مقررات و قوانین مختلفی وضع کرده است، اما به تازگی بیت‌کوین و دیگر رمزارزها با انتقادات شدید دولت روبرو شده‌اند. پس از انتشار پست توییتری دونالد ترامپ در رسانه‌ها و اعلام اینکه وی «از طرفداران صنعت رمزارزی نیست»، استیون منوچین(Steven Mnuchin) وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در رابطه با صنعت رمزارزی اظهار نظر کرده است.

آقای منوچین طی یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که رمزارزهایی همچون بیت‌کوین برای حمایت از میلیارد‌ها دلار فعالیت غیرقانونی مانند جرائم سایبری و پولشویی مورد استثمار و استفاده قرار می‌گیرند. وی در ادامه افزود که با ایده‌ی رمزارز بومی شرکت فیس‌بوک به نام لیبرا(Libra) اصلا موافق نیست.

در کنار این مورد، آقای رندال کوارلز(Randal Quarles) معاون نظارت در بانک فدرال رزرو نیز در اینگونه موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه سهم خودش را انجام داده است. او در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرد که این ارزهای دیجیتال ممکن است در سطح فعلی ایجاد نگرانی‌های قابل توجهی نکنند، اما در صورت بدست آوردن تعداد زیادی مخاطب، می‌توانند باعث ایجاد مشکلات مربوط به ثبات مالی شوند.

رویکرد‌های مختلف نسبت به صنعت رمزارزها

با گذشت سال‌ها، بسیاری از کشور‌های سراسر جهان برای محافظت از مردم و همچنین سیستم بانکداری مورد استفاده، اقدام به ممنوع اعلام کردن استفاده از بیت‌کوین کرده‌اند.

تنها کشور‌هایی مانند کانادا، استرالیا، اتحادیه‌ی اروپا و چند کشور دیگر هستند که از استفاده از بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری و همچنین نوعی روش پرداخت، حمایت کرده‌اند. دولت‌ این کشورها نسبت به استفاده از رمزارزها واکنش مثبت نشان داده‌اند.

این درحالیست که از سوی دیگر کشور‌های مختلفی از جمله چین، هند، روسیه و ویتنام استفاده از بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده و آن را یک راه مناسب برای سرمایه‌گذاری پول نمی‌دانند. این دولت‌ها همچنین می‌خواهند احتمال استفاده از بیت‌کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی و پولشویی توسط مردم اطمینان حاصل کنند.

قبل از اینکه به دنیای بدون پول نقد برسیم

ایده‌ی اینکه پول نقد به همراه نداشته باشیم و دولت‌های به سمت حذف پول نقد حرکت کنند بسیار خوب است، اما باید در نظر داشته باشیم که فناوری‌های موجود در این رمزارزها آنقدر پیچیده است که درک آن برای افراد معمولی بسیار دشوار و گاهی ناممکن می‌شود.

در مرحله‌ی بعد قیمت این ارزها مورد بحث است که همواره نوسانی و بی‌ثبات بوده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در آن‌ها یک بازی خطرناک محسوب می‌شود. البته در برخی موارد می‌تواند مفید هم واقع شوند.

بخش بانکداری در تلاش است تا خدمات خود را بهبود ببخشد، اما با وجود مقررات سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها در مورد صنعت رمزارزی، آینده‌ی این صنعت بسیار تیره‌ و تار است؛ با این تفاسیر همیشه باید به آینده امیدوار بود. اگر ما می‌خواهیم روند کاری بانک‌های متمرکز را بهبود ببخشیم، باید بر روی بهبود فناوری مورد استفاده تمرکز کنیم، در غیر این صورت رمزارزها سیستم‌های فعلی را به دست خواهند گرفت.

مهم نیست که چه می‌گوییم، در حال حاضر بانک‌ها مرکزی برای هر ملتی یک ساختار پیشرو و حیاتی هستند، و از آن‌ها برای مدیریت اقتصاد استفاده می‌شود. ارزهای دیجیتال توانسته‌اند علاقه‌ی مردم را به سمت خود جلب کنند، اما نرخ پذیرش آن‌ها بسیار پایین است و از آنجایی که هیچ حمایت دولتی در رابطه با آن‌ها وجود ندارد، عملکرد و فعالیت‌های آن‌ها همواره با دردسر و دشواری همراه است.

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی همواره در حال پیگیری ارزهای دیجیتال هستند، و از آنچه که هزینه‌ی تولید سکه‌های فلزی و قبوض کاغذی بسیار بالاست، اصلا تعجب آور نخواهد بود که یک روز این بانک‌ها هم ارز دیجیتال بومی خود را صادر کنند.

منبع: کوینیت

ارسال نظر