|
کدخبر: 62128

نظام مالی-محاسباتی کشور ساماندهی می‌شود!

معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه بند‌های (الف)، (ب) و (پ) ماده (۸) قانون برنامه ششم توسعه با موضوع ساماندهی خزانه داری کل کشور، ساماندهی نظام مالی- محاسباتی کشور و ارتقا و انطباق نظام نظارت مالی با نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

گسترش‌نیوز : با موافقت هیات وزیران در جلسه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ به منظور ایجاد وحدت رویه و استانداردهای یکسان در سامانه‌­های بودجه‌­ای سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی، کمیته راهبری اصلاح نظام مالی کشور متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می­‌گردد.

الزامات ماده (۸) قانون برنامه ششم توسعه که ناظر بر اصلاح نظام بودجه‌­ریزی از وضعیت فعلی به نظام عملیاتی و اصلاح مدیریت مالی دولت است، نیازمند بازنگری و بازطراحی نظام نظارت مالی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و به ویژه معاونت خزانه‌­داری آن وزارت است به گونه­‌ای که پاسخگوی تغییرات نظام بودجه­‌ریزی کشور نظیر عملیاتی شدن بودجه­‌ریزی برمبنای عملکرد و حسابداری تعهدی نیز باشد، لذا نقشه راه متناسب با نیازمندهای یادشده به همراه سازوکار اجرایی آن در آیین‌­نامه حاضر دیده شده است.

گفتنی است، درحال‌حاضر نرم‌‌افزارها و ساختارها، گزارش‌‌ها و نظام کدینگی فعلی معاونت خزانه‌‌داری پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی سند بودجه‌­ای کشور در سازمان برنامه و بودجه کشور نیست و از این منظر کارایی و اثربخشی تخصیص منابع عمومی کشور را نیز متأثر می­ سازد.

بنابراین به منظور ایجاد وحدت رویه و استانداردهای یکسان در سامانه‌­های بودجه‌­ای سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، شکل‌گیری کمیته راهبری اصلاح نظام مالی کشور، متشکل از رؤسای دو دستگاه مذکور نیز در این آیین‌­نامه پیش­ بینی شده است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر