|
کدخبر: 62089

اختصاصی گسترش نیوز:

شرکت‌های در حال ورشکستگی را بشناسید

بین شرکتی که به طرف ورشکستگی حرکت می‌کند و شرکتی که موقتاً در زمینه تامین منابع مالی, مشکل پیدا کرده یا با کاهش فصلی فروش مواجه شده است تفاوت وجود دارد.

گسترش نیوز: کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری یک‌شبه ورشکست نمی‌شوند. ورشکستگی در اکثر موارد, فرایندی تدریجی و بلندمدت است و مدیران و صاحبان شرکت‌ها در صورت شناخت نشانه‌های ورشکستگی می‌توانند جلوی وقوع آن را بگیرند و سرنوشت متفاوتی را برای مجموعه خود رقم بزنند. در اینجا مهم‌ترین نشانه‌هایی که از ورشکستگی قریب‌الوقوع کسب‌وکار شما خبر می‌دهند را بیان می‌کنیم. اگر یک یا دو مورد از این نشانه‌ها را در شرکت خود یا شرکتی که برای آن کار می‌کنید می‌بینید به آن معناست که با مشکلی جدی روبرو هستید و هر چه زودتر باید چاره‌ای بیابید. اگر بیشتر از دو مورد از نشانه‌ها را می‌بینید باید به فکر مشاوره گرفتن از مشاوران حرفه‌ای باشید.

varshekastegi.jpeg

ناتوانی در پرداخت قبض‌ها

هر شرکتی یک سری هزینه و پرداختی دارد: اجاره دفتر تجاری, دستمزد کارکنان, دستمزد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات, تعویض یا مرمت دستگاه‌ها و اقلام بادوام و البته بازپرداخت وام و تسهیلات گرفته‌شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری. هر شرکتی مخصوصاً شرکت‌های کوچک هر از چند گاهی در تامین این هزینه‌ها با مشکل مواجه می‌شود اما اگر به‌طور مستمر با این معضل سروکار دارید و به‌طور مرتب نامه‌ها و ایمیل‌های هشدارآمیز دریافت می‌کنید و تماس‌های تلفنی طلبکاران تمامی ندارد به احتمال زیادی در آستانه ورشکستگی قرار دارید. بی‌توجهی به هشدارها و تماس‌ها فقط مشکل را بزرگ‌تر خواهد کرد و شرکت را از انجام تغییرات عاجل, عاجز خواهد کرد. در بیشتر موارد این علامت به معنای آن است که چرخه ورشکستگی شروع شده است.

تاخیر در وصول طلب‌ها

یکی از دلایل ناتوانی در پرداخت بدهی آن است که مشتریان, هزینه کالا یا خدمات دریافت شده را با تاخیر پرداخت می‌کنند. چه‌بسا وقت آن رسیده است که در شرایط خرید و بازه زمانی که برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات خود در نظر گرفته‌اید بازنگری کنید. مداری صاحبان کسب‌وکارهای مختلف با مشتریان در بیشتر موارد به کیفیت پایین خدمات یا راهبردهای ضعیفی که برای بازاریابی در پیش می‌گیرند مربوط می‌شود. کوتاهی و غفلت از انجام این کار باعث می‌شود که کمبود منابع مالی, فرایند ورشکستگی کسب‌وکار شما را تسریع کند.

استعفای کارکنان

آمدورفت کارکنان بخش اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت تجاری است. حتی موفق‌ترین شرکت‌ها هم گاهی مواقع نیروهای موثر و کارآمد خود را از دست می‌دهند. به‌هرحال اگر استعفاهای کارکنان شما زیاده از حد است مطمئن باشید با یک بحران واقعی مواجه هستید. شرکت‌هایی که عملکرد مالی مناسبی ندارند پرداختی خود به کارکنان را ارتقا نمی‌دهند, حقوق‌ها را با تاخیر پرداخت می‌کنند و قادر به ارائه مزایای جانبی نیستند. هیچ نشانه‌ای به اندازه یاس و ناامیدی کارکنان از آینده شرکت و کسب‌وکار, حرکت حتمی آن به سوی ورشکستگی را نشان نمی‌دهد.

قرض‌هایی که تمامی ندارد

اگر به‌محض وقوع هر مشکلی مجبور می‌شوید از بانک‌ها و موسسات اعتباری وام بگیرید جدا در آستانه ورشکستگی قرار دارید. به جای آنکه مدام بر بار بدهی‌های خود بیفزایید باید وضعیت و عملکرد مالی شرکت را ارزیابی کنید و ببینید اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود چه زمان به ورشکستگی کامل می‌رسید؟

مدیری که خودش حقوق نمی‌گیرد

ممکن است به هر نحو که شده دستمزد پرسنل را پرداخت کنید یا بدهی و قبض پرداخت‌نشده نداشته باشید اما به‌قول‌معروف چیزی برای خودتان باقی نماند. این حالت به‌اندازه موارد قبلی وخیم نیست بااین‌حال این وضعیت اگر چند ماه ادامه داشته باشد به آن معناست که به احتمال زیاد به سوی ورشکستگی حرکت می‌کنید. بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها به تصور این‌که سود بزرگی در راه است یا این شرایط موقتی است چشم خود را به روی واقعیت می‌بندند. فراموش نکنید که در شرکت و کسب‌وکار موفق, مدیر مجبور نمی‌شود از سهم خود بگذرد.

فاصله گرفتن از فعالیت اصلی شرکت

شرکت‌ها در راستای رشد و توسعه بیشتر کسب‌وکار خود به خدمات و کالاهای خود تنوع می‌بخشند اما فاصله گرفتن بیش‌ازحد از فعالیت اصلی شرکت معمولاً باعث افزایش غیرعادی هزینه‌ها می‌شود, باعث تضعیف شما در برابر رقبای جدید می‌شود و چه‌بسا باعث شود مزیت رقابتی که سال‌ها برای به دست آوردن آن زحمت کشیده‌اید نابودی شود. عوض کردن مداوم حوزه فعالیت به‌منظور کسب منابع درآمدی جدید هم می‌تواند به معنی نزدیک بودن خطر ورشکستگی باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها