|
کدخبر: 61945

بیمه ۲۴۰ هزار غیرکارگر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: از ۷۰۰ هزار ثبت نام انجام شده در سامانه، ۲۴۰ هزار غیرکارگر با همکاری انجمن های کارگران ساختمانی شناسایی شدند.

گسترش نیوز - اکبر شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در نشست تخصصی " کاگران ساختمانی ، تبیین و تشریح عملکرد سازمان تامین اجتماعی و اقدامات آتی " که با حضور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی از سال ۸۵ شروع شد و در این مسیر با مشکلات و موانعی از سوی برخی دستگاه‌ها روبرو بودیم، گفت: تعداد پنج انجمن کارگری را به ۴۵۰ تشکل کارگری طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته رساندیم و امروز بزرگترین تشکل کارگری متعلق به کاگران ساختمانی است.

Tamin.jpg

وی با اشاره به مشکلات کارگران ساختمانی گفت: سالانه به طور میانگین ۱۰۰۰ نفر فوتی و ۱۰۰۰ قطع نخاع و قطع عضو با میانگین ۱۰ هزار حادثه شغلی در حوزه کارگران ساختمانی داریم. مشکلات کارگران ساختمانی کم نیست، برخی از آنها حق بیمه ۱۳۰ هزار تومانی را هم ندارند بدهند.

شوکت ادامه داد: برخی وزرا هشت سال وزیرند اما یک لایحه به مجلس نمی‌برند، اما تشکل ها سه قانون از مجلس گرفتند که دو قانون بیمه کارگران ساختمانی و قانون رفع موانع بیمه کارگران در دست اجراست و تنها حامی ما وزارت کار و تامین اجتماعی بوده اند.

وی با اشاره به افراد من غیرحق که به صورت غیرمجاز تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی درآمده بودند اشاره کرد و گفت: فردی را شناسایی کردیم که ملک مسکونی اش ۱۷ میلیارد تومان ارزش داشت، فرد دیگری واردکننده خودرو بود و ۳۰۰ خودرو وارد کشور کرده بود. ۳۰ تا ۴۰ وکیل پایه یک دادگستری در تهران شناسایی کردیم. همچنین مسئولانی داشتیم که آبدارچی و راننده خود را بیمه کارگران ساختمانی میکردند و مدیران ما را در استان ها برای عدم قطع بیمه آن تحت فشار می‌گذاشتند.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: از ۷۰۰ هزار ثبت نام انجام شده در سامانه ۲۴۰ هزار غیرکارگر را با همکاری انجمن های کارگران ساختمانی شناسایی کردیم.

وی همچنین گفت: خبر خوش برای کارگران این است آنها که در سامانه پالایش ثبت نام و تایید شده اند، باید تحت پوشش بروند. ۲۰۰ هزار فرد جدید ثبت نام کرده اند و پیش بینی ما این است که ۷۰ هزار نفرشان چون کارگر نیستند به همین دلیل از ثبت نام فرار می کنند.

شوکت با اشاره به افزوده شدن ماده ۱۸ به قانون بهبود مستمر کسب و کار به نفع کارگران که پیشتر قانونی کارفرمایی بود گفت: آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ را نوشتیم که اگر اجرا شوو تحول بزرگی در نحوه بکارگیری نیرو در بخش کارگران ساختمان بوجود خواهد آورد که باید بر مبنای آن تک تک کارگران را با توجه سابقه، توانایی و کیفیت رتبه بندی و در سامانه ای وارد کنیم تا اگرکارفرماها نیرو بخواهند از طریق سامانه مربوطه بگیرند ضمن آنکه این امر باعث می‌شود خود به خود اتباع بیگانه از این کار خارج شوند و اگر کارفرما از سامانه استفاده نکند پروانه ساختمانی برای او صادر نشود.

شوکت ادامه داد: این آیین نامه دو سه سال است که در وزارتخانه خاک می‌خورد و آقای شریعتمداری قول داد که آن را به هیئت وزیران ببرد.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور از تحمیل قوانینی به تامین اجتماعی بدون دیده شدن بار مالی آن نیز گلایه کرد و گفت: مگر قرار نبود ۱۳ و ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی رانندگان و قالیبافان را دولت بپردازد؟ متاسفانه بدهی جاری دولت به تامین اجتماعی ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است اما ۱۰ درصد آن را در بودجه می بینند.

شوکت افزود: طرح تحول سلامت هم اسمش زیبا بود، اما تنها چیزی که اجرا نشد پزشک خانواده و نظام ارجاع بود. ۱۰ هزار میلیارد تومان از اموال سازمان در هر سال مستقیم به جیب جراحان و هتلینگ بیمارستان ها رفت. هیئت مدیره سازمان طرح هایی را برای تسویه بدهی دولت تهیه کرد که بار مالی آنی برای دولت ندارد. مثلا پیشنهاد کردیم که مکران را در قبال بدهی به ما بدهند.

وی با بیان اینکه کارگر ساختمانی باید با ۳۵ سال سابقه بازنشسته شود در حالی که اقشار دیگر باید ۳۰ سال خدمت کنند گفت: این در حالی است که بیشترین حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است. ایراد قانونی وجود دارد که برای اصلاح آن پیش نویسی را به مجلس می دهیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها