|
کدخبر: 60886

اختصاصی گسترش‌نیوز درباره اقتصاد خلاق:

کشورهایی که نان مغزشان را می‌خورند

تلویزیون با ۴۷۷ میلیارد دلار بزرگ‌ترین بخش اقتصاد خلاق به شمار می‌آید و بعدازآن هنرهای بصری و مطبوعات قرار دارند.

گسترش‌نیوز: اقتصاد خلاق در تعریفی ساده، یعنی ثروت‌آفرینی از راه تخیل و تفکر. همه مشاغل و حرفه‌هایی که قبل از هر چیز با ایده و خلاقیت و آفرینش فکری و هنری سروکار دارند زیرمجموعه اقتصاد خلاق به شمار می‌آیند. مشاغلی که به‌نوعی با هنر و آفرینش هنری ارتباط دارند (در راس آنها صنعت فیلم) نماد بارز این نوع اقتصاد هستند. در گذشته برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع، تعداد کارخانه‌ها و صنایع آنها را ملاک قرار می‌دادند اما عصر جدید، عصر اقتصاد خلاق است.

creativeeconomy.jpg

یونسکو در گزارش جدید خود، نواحی و کانون‌های اصلی اقتصاد خلاق را مشخص کرده است. یونسکو برای تهیه آمار شاغلان و سنجش تاثیر این نوع اقتصاد بر اقتصاد جهان، به اطلاعات تهیه‌شده توسط سازمان بین‌المللی کار تکیه کرده است. در این راستا، وضعیت تولید و گردش مالی در ۱۱ صنعت مهم موردتوجه قرار گرفته است: هنرهای نمایشی، رادیو، موسیقی، کتاب، مطبوعات، فیلم، تلویزیون، معماری، بازی و تبلیغات. منبع دیگر این گزارش، مصاحبه‌هایی است که با ۱۵۰ کارشناس و سهامدار شاخص جهان انجام شده است.

طبق این گزارش حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم جهان در اقتصاد خلاق، شاغل هستند. گردش مالی این اقتصاد مهم به ۲.۲ تریلیون دلار امریکا رسیده است. این به آن معناست که ۳ درصد از درآمد ناخالص ملی کشورها از طریق اقتصاد خلاق به‌دست می‌آید. برای درک اهمیت این عدد باید دانست که از ارزش مالی ایجادشده توسط بخش ارتباطات دوربرد (۵۷. ۱ تریلیون) به مراتب بیشتر است. در نمودار پائین سهم ۱۱ بخش فرهنگی و خلاقانه در اقتصاد جهانی نمایش داده شده است.

creativeeconomyyy.jpg

تلویزیون با ۴۷۷ میلیارد دلار بزرگ‌ترین بخش اقتصاد خلاق به شمار می‌آید و بعدازآن به ترتیب هنرهای بصری و مطبوعات قرار دارند. این سه بخش باهم ۲. ۱ تریلیون دلار از اقتصاد جهانی و تقریباً نصف حجم اقتصاد خلاق را به خود اختصاص می‌‌دهند.

طبق این گزارش افزایش سرقت‌ ادبی نه‌تنها به توزیع قانونی خدمات و حرفه‌ای فعال در این بخش، بلکه به استعدادهای هنری و ایده‌آفرینانی که موتور محرک اقتصاد خلاق به شمار می‌آیند به شدت ضربه زده است. بر اساس اطلاعات این گزارش سرقت ادبی در امریکا باعث می‌شود که سالانه ۷۱ هزار شغل از دست برود. ارزش مالی این ضرر چیزی حدود ۵. ۱۲ میلیارد دلار است.

گستره جغرافیایی اقتصاد خلاق

creativeeconomymap.jpg

اقتصاد خلاق از نظر جغرافیایی به شدت در آسیا، اروپا و امریکای شمالی متمرکز شده است. منطقه آسیا اقیانوسیه، بزرگ‌ترین بخش اقتصاد خلاق است و گردش مالی آن به ۷۴۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود (۳۳ درصد از مجموع ارزش اقتصاد خلاق جهان). اروپا با ۷۰۹ میلیارد در رتبه دوم قرار دارد بنابراین ۳۲ درصد از مجموع ارزش اقتصاد خلاق جهان در این قاره تولید می‌شود. امریکای شمالی با ۶۲۰ میلیارد دلار (۲۷ درصد) رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. امریکای شمالی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محتوای دیجیتال است و بیش از هر جای دیگری از طریق تولید و توزیع فیلم کسب درآمد کرده است. اروپا از نظر درآمدهای تبلیغاتی در جایگاه نخست قرار دارد و آسیا اقیانوسیه در دو حوزه بازی و معماری پیشتاز است. اقتصاد خلاق در افریقا و خاورمیانه ۵۸ میلیارد دلار ایجاد کرده است. تعداد مشاغل ایجادشده در این دو ناحیه ۴. ۲ میلیون شغل است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها