|
کدخبر: 58996

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

غول‌‌های انرژی خورشیدی جهان را بشناسید/ طرح بلندپروازانه‌ چینی‌ها و درجا زدن ایران

۱۰ کشوری که در صدر فهرست تولیدکنندگان انرژی خورشیدی قرار دارند ۳۴۴ گیگاوات از کل انرژی خورشیدی جهان را تامین می‌کنند.

گسترش‌نیوز: در میان انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی اهمیت بیشتری دارد و بیشتر کشورها می‌خواهند مقدار بیشتری از برق مصرفی خود را از این ناحیه تامین کنند. صنعت انرژی خورشیدی در ایران در حال رشد بود اما بی‌توجهی و سرمایه‌گذاری اندک در آن باعث شده که کشورمان علی‌رغم اقلیم و ظرفیت مساعدی که دارد در میان کشورهای طراز اول این نوع انرژی، حرفی برای گفتن نداشته باشد. صنعت انرژی خورشیدی کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است. به‌عنوان‌مثال علی‌رغم قول دولت برای افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی از تولیدکنندگان، هنوز از افزایش قیمت‌ها خبری نیست و این مسئله موجب نارضایتی تولیدکنندگان شده است. طبق اعلام معاون وزیر نیرو قرار است تولید انرژی برق خورشیدی تا پایان دولت دوازدهم به ۴ هزار گیگاوات برسد. برای درک معنای این عدد به میزان تولید کشورهای دیگر نگاهی میندا‌زیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

solarpanel.jpg

درحال‌حاضر مقدار برق انرژی خورشیدی تولیدی در کشورهای مختلف به ۴۰۲ گیگاوات رسیده است. ۱۰ کشوری که در صدر فهرست تولیدکنندگان انرژی خورشیدی قرار دارند ۳۴۴ گیگاوات از کل انرژی خورشیدی جهان را تامین می‌کنند. در ادامه به کشورهای پیشتاز و مقدار تولید آنها در سال ۲۰۱۸ نگاهی می‌اندازیم.

khorshidi.jpg

۱. چین

عجیب نیست که چین جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. هیچ کشوری به اندازه چین، پنل خورشیدی نصب نکرده است. علاوه بر این چینی‌ها در زمینه تولید فناوری پنل‌های خورشیدی به‌شدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا هزینه تولید را به حداقل برسانند. چین هدف بلندپروازانه‌ای برای خود در نظر گرفته است و می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۷۰ درصد از انرژی موردنیاز خود را از این طریق تامین کند.

۲. ایالات‌متحده

پنل‌های خورشیدی موسوم به PV که ما می‌شناسیم اختراع امریکایی‌هاست اما این شروع خیره‌کننده در دهه ۱۹۵۰ به‌تنهایی باعث نشد که ایالات‌متحده در صدر فهرست قرار گیرد. ایالات‌ کالیفرنیا، قطب تولید انرژی خورشیدی امریکاست. مقدار تولید انرژی خورشیدی در این کشور به ۲۳ گیگاوات رسیده است.

۳. ژاپن

به دنبال فاجعه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۰۵ حدود ۵۰ مزرعه خورشیدی در قسمت‌های مختلف ژاپن ساخته شد. ژاپن به شدت به انرژی‌های تجدیدپذیر رو آورده است اما جمعیت زیاد و مساحت بالا دست ژاپنی‌ها را بسته و نمی‌توانند پنل‌ّ‌های جدید نصب کنند.

۴. آلمان

آلمان قلب تپنده تولید انرژی خورشیدی در اروپاست. این در حالی است که تعداد تابش مستقیم خورشید در این کشور به‌شدت اندک است. البته بین ۴ کشور اول و ۶ کشور بعدی فهرست، اختلاف بسیاری وجود دارد. آلمان و ایتالیا فقط یک رتبه فاصله دارند اما مقدار تولید آنها به ترتیب ۴۲ و ۷. ۱۹ گیگاوات است.

solarrr.jpg

۵. ایتالیا

درحال‌حاضر ایتالیا حدود ۷ درصد از برق موردنیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌کند.

۶. هند

هند از نظر رشد صنعت تولید انرژی خورشیدی ازجمله کشورهایی است که سریع‌ترین پیشرفت را داشته است. این کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ گیگاوات از برق مصرفی خود را تولید کند.

علاوه بر این هند به بزرگ‌ترین پارک انرژی خورشیدی جهان تبدیل شده است. این پارک که در شهر کاموتای (واقع در ایالت تامیل) واقع شده است بیش از ۲۵۰۰ هکتار مساحت دارد و ۵. ۲ میلیون پنل را خود جا داده است. این تعداد پنل، انرژی موردنیاز ۷۵۰ هزار نفر را تولید می‌کند.

۷. بریتانیا

بریتانیا در سال ۲۰۱۶ در رتبه دهم قرار داشت و از این نظر رشد داشته است اما احتمال کاهش مقدار تولید وجود دارد چون اخیراً مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته‌شده، متوقف رسیده است.

۸. فرانسه

فرانسه جزء کشورهایی است که می‌خواهد میزان برق تولیدشده از ناحیه انرژی خورشیدی را بیشتر کند. برنامه فرانسه آن است که تا سال ۲۰۲۰ میزان انرژی تولیدشده خود را به ۱۵ مگاوات برساند.

فرانسوی‌ها دنبال راه‌های خلاقانه‌ای هستند که تولید انرژی خورشیدی را افزایش دهند و نخستین بزرگراه انرژی خورشید جهان را تاسیس کند. این بزرگراه یک کیلومتری (به‌نام wattway) حدود یک کیلومتر طول دارد، در نورماندی قرار دارد و زمینی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع پنل خورشیدی در آنجا قرار گرفته است.

ارسال نظر