|
کدخبر: 58874

اختصاصی گسترش‌نیوز:

رازهایی اقتصادی که فقط حیوانات می‌دانند

جدیدترین یافته زیست‌شناسان نشان می‌دهد که زنبور سرخ آسیایی مفاهیمی مثل استخدام مشروط و عرضه و تقاضا را به خوبی می‌شناسد.

گسترش‌نیوز: برخلاف تصور بیشتر ما زنبورها اقتصاد را می‌شناسند و بابون‌ها، شراکت می‌کنند و می‌دانند که «نصف بهتر از هیچ است». به عبارت دیگر حیوانات هم اقتصاددان هستند. اقتصاددان بزرگ، آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل نوشته است: «تا به حال دیده‌اید که سگی استخوان خودش را با استخوان سگ دیگری عوض کند؟ انسان تنها گونه‌ای است که معامله می‌کند». آخرین یافته‌های زیست‌شناسان که در نشریه «ارتباطات حیوانات» منتشر شده است نشان می‌دهد که پدر اقتصاد مدرن در اشتباه بوده و حیوانات هم از حساب و کتاب‌های اقتصادی سر در می‌آورند و حتی می‌توانند کارآفرینان خوبی از آب درآیند.

Untitled.jpg

ملکه زنبور سرخ آسیایی برای پرورش فرزندانش، چند زنبور «پرستار» استخدام می‌کند. جالب اینجاست که این پرستارهای بچه فقط به یک کندو تعلق ندارند و زنبور مادر آنها را از میان کندوهای مختلفی که در یک ناحیه وسیع جغرافیایی قرار دارند انتخاب می‌کند. البته حیوانات هم مجانی کار نمی‌کنند. در حالت عادی، زنبورهای کندوهای دیگر، دشمن و مهاجم به شمار می‌آیند و به محض ورود به کندو کشته می‌شوند اما ملکه مادر به پرستارهای غریبه‌ای که استخدام کرده است نوعی شهروندی می‌دهد. این قرارداد استخدام مشروط است و زنبور ماده معمولا تعدادی از پرستارهایی که وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند را اخراج می‌کند.

نکته جالب‌تر اینجاست که زنبورها هم عرضه و تقاضا را می‌شناسند. وقتی که تعداد کندوهای ملکه مادر زیاد باشد و تعداد پرستاران چندان زیاد نباشد انتظارات ملکه پائین می‌آید، چندان سخت نمی‌گیرد و حدی از کم‌کاری را تحمل می‌کند.

رونالد نویی زیست‌شناس در این باره گفته است: «اگر آدام آدام اسمیت زحمت رفتن به زیست‌گاه‌های طبیعی را به خود می‌داد می‌توانست ببیند که کندوی زنبورها هم براساس اصول بازار اداره می‌شود. ساواناهای افریقا و جنگل‌های استوایی پر است از بازارهای زیست‌شناختی. بابون‌های نر در ازای آمیزش به بابون‌های ماده، غذا می‌دهند و بعضی پرندگان و حشرات برای محافظت از خود در برابر انگل‌ها، مورچه‌ها را استخدام می‌کنند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها