|
کدخبر: 58854

اختصاصی گسترش‌نیوز از بازار؛

تمایل چندانی به خرید مسکن وجود ندارد

یک اقتصاددان رفتاری و سیاسی گفت: واقعیت این است که ما با نیروی بیشتری به این سمت هدایت می‌شویم که از باخت اجتناب کنیم، تا اینکه به برد دست یابیم.

گسترش‌نیوز: حامد هدائی اقتصاددان رفتاری و سیاسی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: این روزها با وجود اینکه مشتریان نیاز بالایی به خریدهای رفاهی در حوزه مسکن در خود احساس می‌کنند، تمایل چندانی به خرید مسکن ندارند و بیشترشان در لحظه نهایی از خرید منصرف می‌شوند. چرا!؟

واقعیت این است که ما با نیروی بیشتری به این سمت هدایت می‌شویم که از باخت اجتناب کنیم، تا اینکه به برد دست یابیم.

نقطه بازگشت گاهی وضعیت کنونی است اما امکان دارد هدفی در آینده نیز باشد. عدم تقارن در شدت انگیزه‌ها برای اجتناب از باخت و به‌دست آوردن بُرد در همه جا دیده می‌شود.

وی افزود:طبق این قاعده، نرخ یا دستمزد کنونی نوعی نقطه بازگشت را تعیین می‌کند که افراد آن را معیاری برای حق و ناحق در نظر می‌گیرند که نباید زیر پا گذاشته شود. به عنوان مثال، در مدل اقتصادی استاندارد، فرض بر این است که در شرایط بحرانی (سیل، زلزله) مالکین املاک و مستغلات می‌توانند با بالا بردن قیمت، به تقاضای در حال افزایش واکنش نشان دهد اما طی یک نظر سنجی، ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان این کار را بسیار غیرمنصفانه تشخیص دادند. آنان آشکارا نرخ افزایش یافته را باختی به حساب آوردند که فروشنده ملک تحمیل می‌کند. یکی از قوانین «پایه انصاف» این است که سوء‌استفاده از قدرت بازار برای تحمیل باخت بر مصرف کننده، پذیرفتی نیست.

این اقتصاددان رفتاری و سیاسی گفت: فرض بر این است که کارفرمایانی که از قوانین انصاف تخطی می‌کنند با کاهش تولید مجازات می‌شود و مالکین املاک و مستغلاتی که سیاست‌های قیمت‌گذاری دور از انصاف را پی می‌گیرند باید انتظار داشته باشند که با کاهش فروش مواجه شوند. مشتریان نیز، از قرار معلوم، قیمت‌های پایین تر را به عنوان نقطه بازگشت در نظر می‌گیرند و حس می‌کنند با پرداخت مبلغی بیشتر از این قیمت، متحمل باخت می‌شوند. زمانی که افراد در جایگاهی باشند که بتوانند مقابله به مثل انجام دهند، تحمیل باخت غیرمنصفانه بر آنان ممکن است مخاطره آمیز باشد.

هدائی گفت: با این حال، هزینه ساخت‌وساز همواره بحث مهمی در بخش صنعت ساختمان بوده است و با توجه به افزایش عجیب نرخ مسکن در سال گذشته و تدوام آن در امسال، در خصوص روند قیمت‌گذاری مسکن در بخش املاک کلنگی، زمین و املاک به اصطلاح نوساز و کلید نخورده باید بیشتر بپردازیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها