|
کدخبر: 58070

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تولید و فروش برق خانگی چقدر سرمایه می‌خواهد؟

طبق برنامه ششم توسعه ۵ هزار مگاوات از برق مصرفی کشور باید از ناحیه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. درحال‌حاضر حداقل سرمایه موردنیاز برای ورود به این حوزه ۶۰ میلیون تومان است.

گسترش‌نیوز: تاسیس نیروگاه خورشیدی به صاحبان سرمایه‌های بزرگ محدود نمی‌شود و این روزها تعدادی از شهروندان در پشت بام خانه‌های خود پنل خورشیدی نصب و برق تولیدی خود را به شرکت توزیع برق می‌فروشند. راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و خانگی علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند بار سنگین و پرهزینه تولید برق را تا حدی از دوش دولت و وزارت نیرو بردارد اما افزایش ۳۰ ‌درصدی تعرفه خرید تضمینی هنوز اجرایی نشده است. بدون شک این معضل بزرگ انگیزه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برای ورود جدی به این حوزه مولد را کاهش خواهد داد.

nirogahkhorshidi.jpg

از افزایش ۳۰ درصدی خبری نیست

مدیر شرکت آراپل شرایط کنونی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و فروش برق را نامناسب دانست و اظهارکرد: قبلا شرایط خوب نیست ولی متاسفانه نرخ ارز و هزینه‌های تولید بالا رفت ولی نرخ خرید برق افزایش نیافت. مصوبه افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید برق، به تصویب رسید اما هنوز ابلاغ نشده و هیچ تاثیری روی قراردادها نگذاشته است. درحال‌حاضر نرخ خرید تضمینی تا ۲۰ کیلووات ۸۰۰ تومان و از ۲۰ تا ۱۰۰ کیلووات ۷۰۰ تومان است. از طرف دیگر پرداخت وجه‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

حداقل سرمایه ۶۰ میلیون تومان است

امیر دهقان در ادامه افزود: برای ورود به محدودترین نوع سرمایه‌گذاری در این حوزه که سیستم ۵ کیلوبایتی است به‌طور میانگین به ۶۰ میلیون تومان نیاز است. این رقم بین ۶۰ میلیون تومان بالا و پائین خواهد شد. پنل خورشیدی، مبدل و استراکچر مهم‌ترین اقلامی هستند که باید خریداری شوند. اداره این کار به نیروی انسانی زیادی نیاز ندارد. به‌عنوان‌مثال یک سیستم ۵ کیلوبایتی را دو نفر می‌توانند اداره کنند.

لازم به ذکر است که طبق برنامه ششم توسعه ۵ هزار مگاوات از برق مصرفی کشور باید از ناحیه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود اما تعلل وزارت نیرو در ابلاغ این مصوبه، رسیدن به این هدف را با چالشی اساسی مواجه کرده است. چندی پیش عضو هیات‌رئیسه انرژی‌های تجدیدپذیر از عقب‌نشینی دولت از بحث افزایش نرخ خرید خبر داده بود. وی در ادامه احتمال اجرا شدن این مصوبه را اندک دانسته بود.

ارسال نظر