|
کدخبر: 57929

رییس انجمن سیب‌زمینی ایران در گفتگو با گسترش‌نیوز:

صادرات دلیل گرانی سیب‌زمینی نیست

صادرات سیب‌زمینی در دوماهه نخست امسال ۲۱ هزار تن بوده است. این در حالی است که کشور در دوره مشابه سال قبل، ۶۷ هزار تن سیب‌زمینی صادر کرده است.

گسترش‌نیوز: نرخ سیب‌زمینی در حال کاهش است اما موضوع مهم‌تر آن است که آیا می‌توان دلیل گرانی آن را شروع دوباره صادرات دانست؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی به گفت‌وگو نشستیم.

sibzaminyyy.jpg

۴ عامل گرانی سیب‌زمینی

محمدرحیم نیازی اظهارکرد: تولید سیب‌زمینی پرهزینه است و در امسال هم به‌واسطه افزایش هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و بذر به‌مراتب به هزینه‌های کشاورزان افزوده شود. گرانی مواد خوراکی دیگر به‌نوبه خود موجب افزایش نرخ سیب‌زمینی می‌شود چون تقاضا برای آن را بیشتر می‌کند. از طرف دیگر بارش‌های بهاره باعث کاهش تاخیر در ورود محصول به بازار شده است. صادرات در دوماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰۰ درصد کاهش داشته است. در دوماهه اول امسال ۲۱ هزار تن صادرات داشتیم ولی این رقم در سال گذشته، ۶۷ هزار تن بود. بنابراین نمی‌توان صادرات را دلیل گرانی سیب‌زمینی دانست. عدم نظارت کافی و صحیح هم در افزایش نرخ سیب‌زمینی نقش داشته است.

نیازی افزود: کاهش نرخ شروع شده و عرضه محصول شهرهایی مثل کرمانشاه، اصفهان، عجب‌شیر و بخش‌هایی از استان فارس و کرمان و زنجان در هفته آینده باعث افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود. به‌هرحال نرخ معقول و منطقی سیب‌زمینی را عرضه و تقاضا می‌کند.

دولتی‌های تصمیم خلق‌الساعه نگیرند

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: از تولید و صادرات باید حمایت کرد چون به‌هرحال صادرات باعث درآمدزایی ارزی برای دولت می‌شود. به‌هرحال قطع صادرات، اقدام درستی نیست. در صورت ایجاد یک خلأ جدی در بازار باید تشکل‌های مختلف را دعوت و در جلسات هم‌اندیشی که برگزار می‌شود به نحو احسن و هماهنگ، تصمیم‌گیری کرد. تصمیمات یک‌جانبه و خلق‌الساعه دولتی‌ها، جوابگوی مشکلات نخواهد بود و باید نقطه نظرات بخش خصوصی را هم شنید. همان‌طور که گفتم صادرات، هدف ارزشمندی است اما ابتدا باید نیاز داخل و امنیت غذایی کشور را در نظر گرفت.

تصوری که اشتباه است

رئیس هیات‌مدیره انجمن سیب‌زمینی ایران در پاسخ این سوال که «سیب‌زمینی یک محصول آب‌بر است، آیا راهی برای بهینه کردن مصرف آب وجود ندارد؟» گفت: آب‌بر دانستن سیب‌زمینی یک تصور نادرست و ناعادلانه است. باید دید که فلان محصول غذایی و کشاورزی در ازای آبی که مصرف می‌کند چه مقدار ارزش غذایی ایجاد می‌کند؟ به‌عبارت‌دیگر باید دید که میزان مصرف آب مجازی برای تولید مقدار مشخصی از ارزش غذایی چقدر است؟ اگر این ملاک را مبنا قرار دهیم باید بگوییم که میزان مصرف آب توسط سیب‌زمینی به‌مراتب کمتر از محصولی مثل گندم است. در مقایسه با گوشت هم همین‌گونه است. بیشترین مصرف آب مجازی به گوشت مربوط می‌شود. مراجع علمی و تحقیقاتی ثابت کرده‌اند که مقدار مصرف آب توسط سیب‌زمینی در مقایسه با بسیاری محصولات دیگر کمتر است.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر باید به عوارض کشت نکردن سیب‌زمینی فکر کرد. تعداد تولیدکنندگان سیب‌زمینی در کشور بسیار زیاد است. واردات سیب‌زمینی هم کار بسیار دشواری است چون این محصول به‌شدت فسادپذیر است و وزن بالای آن، حمل‌ونقل را سخت و پرهزینه می‌کند. راهکار منطقی آن است که با حمایت دولت، آبیاری قطره‌ای را ترویج کرد. در این راستا انجمن ملی سیب‌زمینی در بعضی استان‌ّ‌ها با کشاورزان همکاری دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها