|
کدخبر: 56167

گزارش گسترش‌نیوز از نشست خبری وزیر اقتصاد:

دولت در کسب‌و‌کار تولیدکنندگان دخالت نکند

وزیر اقتصاد گفت: ورود و انجام وظایف نظارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی باید به گونه‌ای باشد که به دخالت بی‌جا در فضای کسب و کار و فعالیت تولیدکنندگان منجر نشود. وظیفه اصلی این بخش نظارتی کاهش ریسک و آسیب‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی است.

گسترش نیوز:‌ فرهاد دژپسند وزیرامور اقتصادی و دارایی صبح امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل این وزارت‌خانه اظهار کرد: ورود ما در تصحیح خلاء‌ها مصادف با توطئه‌های دشمن برای نا امید‌سازی مردم نسبت به دولت شد. بنابراین باید از فتنه‌های که در بابت زیرسوال بردن اقدامات انجام شده، خودداری کرد و با پشت سر گذاشتن "دوره گذر اقتصاد کشور" اقدام‌های نوینی را برای فعالیت بهتر فعالان اقتصادی به وجود آورد.

dejpasand.jpeg

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: پیش از سکانداری در این سمت، ستاد مبارزه با تحریم در وزارت امور اقتصادی و داریی وجود داشت و اکنون این ستاد وظایف خود را با جدیت بیشتری نسبت به گذشته به دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: در رسانه ملی گزارش‌های مختلفی از تلاش مسئولان برای رفع مشکلات اقتصادی به نمایش گذاشته می‌شود که این امر خود حاکی از تلاش زیرمجموعه‌های دولت برای اجرایی‌سازی راهکار هاست.

دژپسند بیان کرد: یکی از راهکار‌های مقابله با تحریم‌ها جایگزینی درآمدهای بنگاه‌های کوچک و متوسط در زمان انسداد درآمدهای نفتی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: تحقق ۹۷ درصد درآمد مالیاتی در سال گذشته، یک دست آورد قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید که با تقویت زیرساخت‌های اقتصادی می‌توان انتظار و برآورد بیشتری از این بخش داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در راستا بهبود فضای کسب‌وکار و تقویت بنگاه‌های تولیدی از گمرک خواستار تسهیل بروکراسی‌های مربوط به امور صادراتی شده‌ایم و به‌بیان‌دیگر برای افزایش صادرات غیرنفتی، فرش قرمز را برای بنگاه‌های اقتصادی پهن خواهیم کرد.

دژپسند معتقداست: صادرات غیرنفتی در امسال روالی قابل قبول خواهد داشت. با وجود اینکه با سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم اما اجازه رشد واردات را نخواهیم داد و به دنبال رویکردی مبنی بر افزایش صادرات و درون‌زا‌سازی اقتصاد هستیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی ۱.۷ میلیارد یورو برآورد شد که این رقم نگران‌کننده در امسال به حد مطلوبی بالغ بر ۳.۴ میلیارد یورو رسیده است.

دژپسند افزود: اکنون دشمنان کشورمان به دنبال ایجاد شرایط جوی متشنجی در تمام شاهرگ های اصلی جامعه هستند که در این خصوص با به وجود آوردن فضای روانی مثبتی در جامعه سعی در خنثی کردن این هدف آنها داریم.

دژپسند بیان کرد: سرمایه در گردش و تأمین مالی واحدهای تولیدی یکی از مقوله‌های مهم مربوط به حیات کسب‌وکار آن‌هاست و بانک‌ها توان تأمین مالی متناسب با نیاز آنها را ندارند؛ به همین منظور بازار سرمایه را به‌عنوان بازوان کمکی به یاری این بخش مکلف کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: دارایی‌های منجمد بانک‌ها تا پایان سال به صفر خواهد رسید. افزایش فعالیت مولدسازی دارایی‌های دولت می‌تواند در تحقق این امر موثر باشد.

صفرشدن دارایی‌های منجد بانک‌ها تا پایان سال

وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: دارایی‌های منجمد بانک‌ها تا پایان سال به صفر خواهد رسید. افزایش فعالیت مولدسازی دارایی‌های دولت می‌تواند در تحقق این امر مؤثر باشد.

وی ابراز کرد: به‌منظور هدایت نقدینگی، تصمیم به مسیرسازی برای یکی از دارایی‌های بانک سپه و مسکن کرده‌ایم به طوری که مجموعه‌ مسکنی امید تهرانپارس با همکاری این دو بانک به زودی به ثمر خواهد رسید. این اقدام با ساخت ۴ هزار واحد مسکن بازار آن تحریک شده و به دنبال آن سایر دارایی‌های دولت و بخش‌های اقتصادی نیز فعال خواهد شد. به‌بیان‌دیگر این اقدام را می‌توان یک تیر و چند نشان برنامه‌های تدوینی آتی دانست.

درآمد‌های مالیاتی آسیبی به تولید نمی‌رساند

دژپسند ادامه داد: در بخش جایگزینی درآمدها گرچه خواهان افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم اما در این مسیر به نکاتی از جمله جلوگیری از اسیب رسی به بخش تولیدی توجه داریم.

دژپسند گفت: ماموریت وزارت اقتصاد در یک مسیر قرار دادن نهاد‌های مختلف و ایجاد رابطه تعاونی بین آنهاست.

دژپسند ادامه داد: در بخش جایگزینی درآمدها گرچه خواهان افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم اما در این مسیر به نکاتی از جمله جلوگیری از آسیب رسی به بخش تولیدی توجه خواهیم داشت.

دژپسند اضافه کرد: ماموریت وزارت اقتصاد در این بخش ایجاد رابطه تعاونی میان آنها و در یک مسیر قرار دادن نهاد‌های مختلف است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به یکی از مهم‌ترین راهکار های رفع موانع بنگاه‌های تولیدی، تصریح کرد: کاهش دخالت دولت و خصوصی‌سازی بخش‌های ذی‌ربط آنها یکی از مهمترین اقداماتی است که می تواند به تقویت و ایجاد رقابت سالم میان بخش های اقتصادی مختلف منجر شود.

وی معتقد است: روش‌های واگذاری باید تغییر کند تا دیگر با مشکلات گذشته رو به رو نشویم اما با توجه به این موضوع نباید دست از خصوصی سازی کشید و از آن غافل بمانیم.

دژپسند گفت: واگذاری دارایی‌های دولت در بورس توانسته منجر به شفافیت‌های مالی شود. اکنون ۳ شرکت دولتی در آستانه واگذاری و خصوصی‌سازی است. امید می‌رود در دهه دوم تیرماه سال جاری، ۲ شرکت دیگر نیز برای خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبرداد: در حال حاضر برای واگذاری‌های پیش رو، مدل ATF را مدنظر قرار داده‌ایم.

روال منطقی در متغیرهای سال ۹۸ خواهیم داشت

وی بابیان اینکه با تمام توان مقابل مخلان بازار آزاد می‌ایستیم، تصریح کرد: در فضا اقتصادی کشور عده‌ای فعال اقتصادی نما وجود دارد. چراکه با ایجاد مزاحمت سعی در ایجاد اختلال در بازار آزاد دارند.

دژپسند گفت: مجموعه پیشنهادهایی مربوط به مشکلاتی نظیر رهن مسکن، کنترل تورم، افزایش قدرت خرید مردم و... به رئیس‌جمهور ارائه کرده‌ام و گمان می‌کنم با این مجموعه اقدامات می‌توانیم مانع از به وجود آمدن فضای نا به سامان در اقتصاد خرد و معیشتی شویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به‌طور یقین متغیر‌های اقتصاد کشور در سال ۹۸ یک‌روال معقولی را خواهد داشت و هیچ جای نگرانی وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها