|
کدخبر: 52127

کارگران برای بازنشستگی پیش از موعد چه کنند؟

کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد که دارای ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب هستند در سامانه مشاغل سخت و زیان آور ثبت نام کنند.

گسترش‌نیوز : سهراب مختاری، چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: کارگرانی می‌توانند بگویند کار آنها سخت و زیان آور است که عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کارشان غیر استاندارد باشد به نحوی که در اثر اشتغال در آن محیط تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی برایشان ایجاد شده و گرفتار بیماری‌های شغلی و عوارض ناشی از آن شوند.

وی ادامه داد: این کارگران می‌توانند با مراجعه به سامانه مشاغل سخت و زیان آور به آدرس اینترنتی sakht.mcls.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند.

او اظهارکرد: درخواست متقاضیان پس از انجام ثبت نام در کمیته‌های استانی که به همین منظور تشکیل می‌شود مطرح و بررسی خواهد شد.

مختاری بیان کرد: سخت و زیان آور بودن شغل برای اتخاذ تصمیم قطعی در کمیته‌های بررسی، مستلزم اندازه گیری و اظهار نظر کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا دیگر مراکز دارای مجوز از این وزارتخانه است.

وی گفت: کارفرمایان کارگاه هایی که تمام یا برخی از مشاغل آنها در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی یا شورای‌عالی حفاظت فنی، سخت و زیان آور شناخته شده یا می‌شود، مکلفند ظرف ۲ سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین نامه‌های مربوط و یا سایر قوانین موضوع در این زمینه اقدام کنند و صفت سخت و زیان آوری مشاغل را حذف و نتیجه را برای بررسی و تایید گزارش به کمیته بدوی این آیین نامه گزارش کنند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس، درباره عملکرد کمیته‌های این استان گفت: پارسال چهار هزار و ۸۹۱ درخواست در کمیته بدوی و ۸۴۲ اعتراض در کمیته تجدید نظر بررسی شد که از این تعداد ۲ هزار و ۴۱۶ درخواست به تایید کمیته بدوی و ۵۲۰ درخواست نیز به تایید در کمیته تجدید نظر رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر