|
کدخبر: 50248

دژپسند: سهم ایران از ابتکار «کمربند – راه» افزایش یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در دومین اجلاس بین‌المللی 'کمربند - راه' به پکن سفر کرده است تاکید کرد با توجه به سابقه و جایگاه تاریخی ایران در راه ابریشم، اکنون نیز باید سهم ایران از ابتکار 'کمربند - راه' افزایش یابد.

گسترش‌نیوز : فرهاد دژپسند در پکن افزود: بحث 'کمربند - راه' برای ایران اهمیت زیادی دارد و تهران با این طرح رئیس‌جمهوری چین همراهی خوبی کرده است.

شی جین پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان سفر به قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و ساخت 'راه ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم' را مطرح کرد که این طرح در نهایت با عنوان «کمربند - راه» به جهان معرفی شد.

این پروژه در ابتدا با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا کنون ۱۲۴ کشور و ۲۹ سازمان بین‌المللی موافقت نامه همکاری با چین را در این مورد امضا کرده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در راستای اجرای پروژه‌های مسیر 'کمربند-راه'، ظرفیت‌های قابل توجه و ویژگی‌های منحصر بفرد جغرافیایی ایران باعث شده است تا در چارچوب این تعامل، فواید زیادی نصیب کشور شود.

دژپسند افزود: همچنین در حاشیه این نشست می‌توانیم با وزرای اقتصاد سایر کشورهایی که حضور دارند مذاکراتی داشته باشیم و زمینه‌های همکاری را گسترش دهیم.

او تصریح کرد: چین برای تحقق ایده 'کمربند - راه' منابع مختلفی را از نظر مالی تامین کرده است که یکی از آنها صندوقی است که برای این کار تدارک دیده است و امیدواریم بتوانیم از این صندوق استفاده کنیم.

دژپسند بار دیگر با تاکید بر همکاری مناسب جمهوری اسلامی ایران با طرح 'کمربند - راه' گفت: از سرمایه‌گذاران چینی برای حضور در ایران استقبال می‌کنیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش هدف از سفر به چین را شرکت در دومین مجمع همکاری‌های بین‌المللی 'کمربند راه' عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هیات هایی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این اجلاس شرکت دارند فرصت مناسبی برای رایزنی و گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای شرکت‌کننده فراهم شده است.

دومین کنفرانس بین‌المللی 'کمربند - راه' روزهای ۵ تا ۷ اردیبهشت در پکن برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها