|
کدخبر: 49453

مدیرعامل ذوب آهن :

صنعت فولاد همزمان با توسعه به فکر مسائل زیست محیطی نیز بوده است

صنعت فولاد و در مجموع صنایع در رتبه‌های آخر در بحث آلایندگی است چراکه صنایع فولادی که در کشور ایجاد شده‌اند همزمان با اجرای پروژه‌های توسعه، پروژه‌های زیست محیطی را نیز عملیاتی کرده‌اند.

گسترش نیوز- صنایع فولاد به بحث‌های محیط زیستی بی‌توجه نیستند و به اعتقاد من کارکنان هر مجموعه‌ای از اهمیت بالایی برخوردارند.

esfahan.jpg

محیط زیست تاکیدش بر روی گازهای گلخانه‌ای است و بر همین اساس سازمان محیط‌زیست در تمامی شهرها به ویژه شهرهای صنعتی نمایندگانی دارد و استانداردها را برای صنایع در نظر می‌گیرند.

درخصوص ذوب آهن اختلافاتی درخصوص درجه یک و دو وجود دارد اما به اعتقاد ما ذوب آهن درجه دو محسوب شده و باید استانداردهای درجه دو باید برای آن رعایت شود.

صنعت قطعا آلاینده است اما مهم کنترل آلایندگی است و یکی از کارهای اجباری برای صنایع، فضای سبز ۲۵ درصدی معادل فنس تولید هر واحد است.

۸۰۰ هکتار فضای تولید ذوب آهن است درحالی که فضای سبز آن ۱۶۵۰۰ هکتار است که ۸۴ برابر استانداردهای زیست محیطی است. هزینه نگهداری این فضای سبز دو سال ۹۶ حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان بود.

خوشبختانه ذوب آهن تصفیه خانه‌ای دارد من به دنبال توسعه آن است تا بجای استفاده از آب زاینده رود در افق ۴ سال آینده از طریق پساب زرین شهر، فولاد شهر و نجف آباد آب مورد نیاز کارخانه تامین شود.

امیدواریم ظرف ۴ سال آینده کل نیاز آب صنعتی کارخانه را از طریق پساب شهری تامین کنیم.

تولید هر کیلوگرم فولاد ۵.۵ لیتر آب نیازمند است. ذوب آهن اگر به ظرفیت برسد مصرف آب نیز در آن کاهش پیدا می‌کند. ذوب آهن ۲۲۰ مگاوات تولید برق دارد که برای تولید آن نیازمند آب بدون املاح است لذا مصرف آب آن بیشتر از برخی کارخانه هاست.

فرآیند ذوب آهن کوره بلند است که عمده تولید دنیا نیز به این روش است.

کوره بلند در دنیا روشی پویاست و در حال تکمیل شدن است.

منابع زیادی در زغال حرارتی و کک شو در کشور داریم که باید از آن استفاده کرد.

فرآیند کوره بلند یک فرآیند بسته است و تمامی گاز ناشی از تبدیل زغال به کک دوباره استفاده می‌شود.

ذوب آهن پیش از این ۳ باتری داشت اما درحال‌حاضر دو باتری آن فعال است که باتری شماره یک کاملا بروز شده و اصلاح شده است و آلایندگی ندارد اما باتری شماره ۳ به تحریم خورد و اوکراینی‌ها رفتند و ناچارا به سراغ چینی‌ها رفتیم لذا در حد راه‌اندازی آنرا به کار انداختند. سال قبل ۳ اقدام را بر روی این باتری آغاز کردیم که دو مورد در حال تکمیل است.

واحد ریخته گری ذوب آهن با هدف افزایش ظرفیت تولید تا نیمه شعبان راه‌اندازی می‌شود.

برای تامین ریل مترو اعلام آمادگی کردیم و هیچگونه محدودیتی برای تامین ریل نداریم کمااینکه سه نوع ریل تاکنون در ذوب آهن تولید شده است.

پروژه هات شارژینگ که در بهمن ماه راه‌اندازی شد به شدت مصرف انرژی و آب را کاهش داده است.

در ذوب آهن هیچ چیز زایدی نداریم و همه چیز در واحد اگلومره ادغام و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ذوب آهن سهمیه گندله ندارد و استفاده از آن نیز برای این شرکت اقتصادی نیز نیست. بنابراین سنگ آهن عیار بالا (۶۰ تا ۳ درصد) استفاده می‌کند.

در مجموع ۲۵ میلیون تن فولاد کشور ۲.۵ میلیون تن را ذوب آهن تولید کرد که این واحدها نیازمند کنسانتره و گندله هستند لذا سنگ آهن کشور به صورت عمده تبدیل می‌شود.

وزارت صمت قول هایی را برای تامین سنگ ذوب آهن داده است.

۶ میلیون تن نیاز سنگ آهن ذوب آهن است. از این رو ذوب آهن مورد بی‌مهری قرار گرفته است. کل نیاز ذوب آهن قبلا از سنگ آهن مرکزی تامین می‌شد اما به یکباره به سمت توسعه عمودی رفتند.

توسعه و سرمایه‌گذاری در معادن خیلی کند است.

صادرات ذوب آهن سال گذشته از لحاظ درآمد افزایشی بود اما به لحاظ تناژ کاهشی بود که دلیل عمده آن اعتصاب کامیون داران بود و ذوب آهن سه ماه صادرات خود را از دست داد اما هزینه صادرات امسال افزایشی است.

در هلدینگ شستا اقداماتی انجام شده و در حوزه زغال و سهامدار شدن در معادن زغال، ذوب آهن ورود پیدا کرده است.

از سال قبل با زغالی‌ها مذاکرات داشتیم و به توافق رسیدیم که باید کیفیت زغال تولیدی کشور افزایش یابد. در نهایت نرخ زغال ضریبی از نرخ شمش معادل ۲۶.۵ درصد بهای شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شد.

یکی از برنامه‌های ذوب آهن تامین از طریق معادن کوچک است لذا فراخوان داده شد.

سیاست ذوب آهن برای عرضه در بورس کالا به جهت شفافیت موجود در بورس و معافیت مالیاتی همچنان تداوم عرضه محصولات ساختمانی در بورس است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها