|
کدخبر: 49040

نگرانی از توقف توزیع گوشت دولتی

قیمت مرغ و تخم‌مرغ کاهش یافت اما توقف توزیع گوشت تنظیم‌ بازاری ممکن است بازار گوشت قرمز را به‌مراتب ملتهب‌تر کند.

گسترش‌نیوز : دیروز قیمت مرغ ارزان شد و قیمت آزاد آن به ۱۳ هزار و ۵۰۰ رسید. به اعتقاد فعالان این حوزه، ممنوعیت صادرات، افزایش تولید و وجود مازاد تولید دو عامل اصلی کاهش قیمت است. دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران امروز از کاهش قیمت تخم‌مرغ خبر داد و گفت: در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به ۵,۸۰۰ تومان رسیده است.

goshtgermez7.jpg

ارزان شدن تخم‌مرغ نتیجه کاهش قیمت مرغ است؟ نمی‌توان با قاطعیت چنین نتیجه‌ای گرفت چون معمولا با فرار رسیدن فصل بهار قیمت تخم‌مرغ کاهش می‌یابد. از طرف دیگر نمی‌توان با اطمینان گفت که این کاهش قیمت ثبات خواهد داشت چون دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار در جای دیگری از گفتگوی خود گفته است که قیمت تمام‌شده تولید تخم‌مرغ چیزی حدود ۷ هزار تومان است. این به آن معناست که اعضای این کانون، عملا زیر قیمت می‌فروشند و ضرر می‌دهند. وقتی این ملاحظات را کنار هم بگذاریم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار به جد خواستار واقعی کردن قیمت‌ها خواهند شد و خواهان قیمت‌گذاری دوباره خواهند داشت.

از طرف دیگر اخباری که از بازار گوشت قرمز منتشر شده است نگران‌کننده است. دبیر ستاد تنظیم بازار از توقف توزیع واردات گوشت قرمز ارزان خبر داد و گفت: از این به بعد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد و قیمت این محصول در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. انتشار این خبر، جای تعجب دارد چون رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، محمدباقر نوبخت هفتم اسفندماه ۹۷ از ادامه سیاست تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی در سال ۹۸ خبر داده بود. هنوز معلوم نیست که دولت با چه منطقی، گوشت قرمز را از فهرست کالاهای اساسی حذف کرده است. به‌هرحال توقف عرضه گوشت ارزان یا همان تنظیم بازاری ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد. گوشت تنظیم بازاری و صف‌های طولانی که برای دریافت آن تشکیل می‌شد انتقادات زیادی را برانگیخته بود اما با توقف توزیع این نوع گوشت می‌توان انتظار داشت که تعداد بیشتری از خانوارهای ایرانی گوشت قرمز را از سبد مصرف خود حذف کنند یا مقدار آن را بازهم کمتر و کمتر کنند.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها