|
کدخبر: 47881

اختصاصی گسترش‌نیوز:

آینده روزنامه‌ها چیست؟

بعضی‌ها می‌گویند اینترنت، روزنامه‌ها را خواهد کشت ولی دیگران بر این اعتقاد هستند که این اتفاق به این زود‌های نخواهد افتاد.

گسترش‌نیوز: روزنامه‌ها نفس‌های آخر را می‌کشند؟ بسیاری بر این اعتقاد هستند که شرایط روزنامه‌های کاغذی بحرانی شده است و این بار، جان سالم به در نخواهند برد. این گروه معتقدند که روزنامه‌ها فقط در صورتی زنده خواهند ماند که لباس کاغذی را از تن خارج کنند و جامه دیجیتال بپوشند.

newspapers.jpg

اما صبر کنید، دسته دیگری هم هستند که جور دیگری فکر می‌کنند. آنها می‌گویند روزنامه‌ها صدها سال با ما بوده‌اند و اگرچه دیگر رقیبی به نام اینترنت پیدا کرده‌اند اما در آینده هم با ما خواهند بود.

روزنامه‌ها مرده‌اند

درمجموع تیراژ روزنامه‌ها کاهش یافته است و درآمدهای تبلیغاتی آنها رو به روز کمتر می‌شود و صنعت روزنامه در چند دهه اخیر با امواج مهلک، تعدیل مواجه شده است. در ایالات‌متحده یک‌سوم اتاق‌های خبر در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به میزان یک‌سوم، تعدیل نیرو داشته‌اند. حتی موسسات مطبوعاتی بزرگی از تعدیل‌نیرو و ورشکستگی در امان نبوده‌اند.

صرف‌نظر از این شرایط اقتصادی دشوار، بعضی بر این اعتقاد هستند که اینترنت بسیار بهتر از روزنامه، خبررسانی و اطلاع‌رسانی می‌کنند. مدیرعامل مرکز دیجیتال آینده، جفری‌ای کول می‌گوید «فضای اینترنت به‌روز و شاداب است و امکان پوشش خبری زنده را فراهم می‌آورد، برای مخاطبان؛ صوت و ویدئو به ارمغان می‌آورند. در ۶۰ سال گذشته، روزنامه‌ها برای نخستین بار توانسته‌اند پیشتاز «خبر فوری» باشند که آن‌هم به برکت اینترنت و نسخه آنلاین به‌دست‌آمده است.

نتیجه: اینترنت جان روزنامه‌های کاغذی را خواهد گرفت.

روزنامه‌ها نمرده‌اند و نخواهند مرد

بله اینترنت رهاوردهایی داشته که روزنامه نداشته است اما مرگ روزنامه‌ها تازگی ندارد و دهه‌هاست که هر از چند گاهی ورد زبان‌ها می‌شود. زمانی می‌گفتند که رادیو و تلویزیون، روزنامه‌ها را نابود می‌کند. چنین نشد اما حالا همین حرف را در مورد اینترنت تکرار می‌کنند. به اعتقاد این گروه از متخصصان، روزنامه‌ها (به‌جز موارد انگشت‌شمار) همچنان سودآور هستند. حاشیه سود آنها کمتر شده است (این مقدار در دهه ۱۹۹۰ چیزی حدود ۲۰ درصد بود) اما همچنان درآمدزا هستند. آنها در مورد تعدیل‌نیروهای گسترده می‌گویند «بله، صنعت روزنامه در آینده کوچک‌تر خواهد شد اما در آینده هم، آن‌قدر سودآور خواهد بود که سرمایه‌گذاران را وسوسه کند». درآمد مطبوعات همچنان قابل‌توجه است. درآمد آنها از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است اما همچنان رقم عظیمی است.

آنهایی که می‌گویند فقط روزنامه‌های آنلاین شانس زندگی دارند یک نکته مهم را از یاد برده‌اند: درآمد ناشی از تبلیغات آنلاین به‌تنهایی نمی‌تواند کفاف هزینه‌های موسسات مطبوعاتی را بدهد. تا وقتی گوگل و فیس‌بوک هست درآمد چندانی برای روزنامه‌های نخواهد ماند.

روزنامه‌های اینترنتی اشتراکی

یکی از گزینه‌های بدیل، روزنامه‌های اینترنتی آبونمانی است. اقبال روزنامه‌‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به استفاده از این روش، رو به روز بیشتر می‌شود. این روش نمی‌تواند همه درآمدهای ازدست‌رفته روزنامه‌ها را برگرداند اما بخش زیادی از آن را پوشش می‌دهد.

تازه‌ترین مطالعه انجا‌م‌شده دراین‌باره نشان می‌دهد که این روش در صورت ترکیب با آبونمان‌ سنتی و تک‌فروشی، باعث ثبات روزنامه‌ّ‌ها شده و حتی در بعضی موارد، درآمدهای آنها را افزایش داده است. تعداد اشتراکات دیجیتال رو به افزایش است.

جان میکل‌ویت در سال ۲۰۱۸ برای بلومبرگ نوشت «در عصر نت‌فلیکس و اسپاتیفیای، مردم هزینه محتوا را پرداخت می‌کنند».

روزنامه‌ها جایی نخواهد رفت چون روش‌های پول‌ درآوردن از اینترنت را یاد گرفته‌اند. آنها همچنان معتبرترین منبع اطلاعات خبری خواهد ماند و جایگاه ممتاز خود در «فرهنگ خبری» مردم را حفظ خواهند کرد.

نتیجه: روزنامه‌ها هیچ جا نمی‌روند.

ارسال نظر