|
کدخبر: 47871

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند؛

آیا سونامی اجاره بهای مسکن در راه‌ است؟

نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان گفت: ممکن است دولت برنامه‌ای برای کنترل افزایش اجاره‌بها داشته باشد و با برنامه‌‌ای خاص موضوع افزایش اجاره‌‌بهای مسکن را مدیریت کند اما اگر در این زمینه برنامه‌ خاصی نداشته باشد و عملکرد موفقی حاصل نشود افزایش شدید اجاره‌‌بها را خواهیم داشت.

گسترش‌نیوز: سال گذشته میزان افزایش اجاره‌بها برای اسفند امسال افزایش چشم‌گیری داشته‌است و کارشناسان شهرسازی پرسش‌های خبرنگار گسترش‌نیوز در رابطه با آمار دقیق میزان اجاره‌بها و شرایط کنونی وضعیت مستاجران برای سال آینده را بی‌‌جواب گذاشتند و مستاجران خواهان مدیریت میزان اجاره‌‌بها هستند دلیل این افزایش نرخ پایین بودن میزان ساخت‌‌و‌‌ساز در مقام اول و در مقام دوم رکود بازار مسکن و خرید و فروش ملک است.

بین خرید و فروش ملک و میزان افزایش اجاره‌‌بها ارتباط معکوس وجود دارد و کنون که ما در بازار رکود مسکن قرار داریم برای سال آینده با توجه به افزایش قیمت‌‌ها در تمام حوزه‌‌ها به نظر می‌‌رسد اگر دولت‌‌مردان کاری نکنند سونامی در افزایش‌ اجاره‌‌بها خواهیم‌ داشت در ارتباط با این موضوع با ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان به گفت‌و گو می‌نشینیم که در زیر می‌خوانیم:

برخی کارشناسان از سونامی افزایش اجاره‌بها برای سال 98 سخن می‌گویند نظر شما در این خصوص چیست؟

با توجه به افزایش نرخ در تمام بخش‌‌ها، افزایش اجاره‌‌بها برای سال آینده وجود دارد اما میزان این افزایش نرخ را نمی‌‌توان پیش‌‌بینی کرد. این موضوع به شرایط متفاوتی بستگی دارد ممکن است دولت برنامه‌ای برای کنترل افزایش اجاره‌بها داشته باشد و با برنامه‌‌ای خاص موضوع افزایش اجاره‌‌بهای مسکن را مدیریت کند اما اگر در این زمینه برنامه‌ خاصی نداشته باشد و عملکرد موفقی حاصل نشود افزایش شدید اجاره‌‌بها را خواهیم داشت.

irajrahbar234.jpg

رقم کلی افزایش اجاره‌بها به شکل طبیعی باید چقدر باشد؟

به شکل معمول میزان افزایش اجاره‌بها از یک سال به سال دیگر باید در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد و البته موقعیت و شرایط ملک نیز بر میزان افزایش تاثیر مستقیم دارد.

مهمترین شاخصه‌های تعیین میزان افزایش اجاره‌بها از سالی به سال دیگر چیست؟

یکی از شاخصه‌‌های تشخیص افزایش اجاره بها از سالی به سال دیگر ساخت‌‌و‌‌ساز است در ایران میزان ساخت‌‌و‌‌ساز پایین آمده است و مسئله دیگر عدم خرید و فروش معامله مسکن است. به شکل کلی نسبت اجاره‌بها با خرید و فروش نسبت عکس دارد وقتی که رکود در خرید و فروش اتفاق بیافتد، با توجه به نیاز خانواده‌ها به سرپناه خانواده‌ای که نتواند یک خانه بخرد به دنبال اجاره خانه می‌رود و افزایش تقاضا برای اجاره بیشتر می‌شود. رکود در خرید و فروش موجب رونق در اجاره بها می‌شود. به شکل کلی ملک‌ها محدود است و تقاضا از عرضه بیشتر‌ می‌شود.

آیا تدوین برنامه‌ای برای مدیریت و برون‌رفت از افزایش بی‌رویه مسکن تاثیر گذار است؟

نداشتن برنامه مشخص و دقیقی برای تولید مسکن یکی از دلایل دیگر افزایش نرخ این اجاره بهاست. متولیان امر باید برنامه‌ریزی داشته باشند و بخش خصوصی مسکن‌سازی کنند.

آیا مجلس شورای اسلامی برای حل بحران مسکن چاره‌ای اندیشیده‌‌است؟

قیمت مسکن ۹۲ درصد افزایش پیدا کرد. اگر اکنون برنامه‌ریزی شود و ساخت مسکن شروع شود ۳ تا ۴ سال دیگر نتیجه آن برای بر قیمت‌ها مشخص می‌شود. دولت در قالب برنامه‌ریزی باید شرایط ساخت مسکن را سهل کنند همچینین اگر دولت قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی را اجرا کنند مشکلی برای مسکن نخواهیم داشت این قانون برگرفته از سامان‌دهی عرضه زمین ارزان، تسهیلات، عوارض مالیات برای متوسط و متوسط پایین است. البته دولت عنوان کرده است در برنامه جدید قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکن ایجاد شود اگر این برنامه انجام شود برخی از مشکلات حل خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها