|
کدخبر: 47640

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

اما و اگرهای کالابرگ الکترونیک

مصوبه کالابرگ الکترونیک در صورت تایید شورای نگهبان، از سال جدید اجرا می‌شود. درباره جزییات این مصوبه اطلاعات چندانی منتشر نشده است.

گسترش‌نیوز: هفته قبل مجلس شورای اسلامی طرح کالابرگ الکترونیک را تصویب کرد. این طرح در صورت تایید نهایی توسط شورای نگهبان، از سال جدید به اجرا درمی‌آید. تصویب چنین طرحی سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می‌کند اما آنچه تاکنون پیرامون ماهیت و چندوچون اجرای طرح منتشر شده است اندک است و به سوالات مردم پاسخ نخواهد داد.

AMAVAGAR.jpg

گویا قرار است که دولت با استفاده از کالابرگ الکترونیک، کالاهای اساسی را میان مردم توزیع کند. مزایا و معایب این مصوبه چیست؟ آیا بناست که یارانه نقدی جای خود را به توزیع کالا بدهد؟ دقیقا شامل چه اقشاری می‌شود؟ آیا توزیع کالابرگ یک اقدام واپس‌گرایانه نیست؟ طرح‌ها و برنامه‌هایی که در راستای حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر اجرا می‌شوند معمولا و به‌طور ناخواسته، روزنه‌ای برای بی‌عدالتی فراهم می‌آورند؛ آیا برای این پیامد ناخواسته، تدبیری اندیشیده شده است؟ آیا این مصوبه می‌تواند به حال تولید داخلی مفید باشد؟ آیا می‌تواند در تعدیل تورم موثر باشد؟ سازوکار این تاثیرگذاری چگونه است؟ و از همه مهم‌تر آیا به بار روانی این مصوبه توجه شده است؟

پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر گسترش‌نیوز با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هنوز به نتیجه نرسیده است. در نبود اطلاعات دقیق نمی‌توان درباره خوب و بد این طرح سخن گفت. آنچه هفته قبل درباره تصویب این قانون منتشر شد کلیات است و با تکیه بر آن نمی‌توان یک ارزیابی واقع‌بینانه و منصفانه به عمل آورد. چه‌خوب است که نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون اقتصادی با ارائه اطلاعات لازم زمینه را برای بررسی جامع این مصوبه و شکل‌گیری فضای بحث عمومی درباره ابعاد مختلف آن فراهم آورند. به یاد داشته باشیم که کالابرگ، خواهی‌نخواهی بار روانی ناخوشایندی ایجاد می‌کند. لفظ کالابرگ مردم را به یاد کوپن و دهه ۶۰ و شرایط جنگی و کمبود کالا و صف‌های طولانی می‌اندازد. کمبود دوره ۶۰ امری طبیعی بود چون در آن مقطع کشور ما در جنگ تحمیلی به سر می‌برد و مانند همه کشورهای دیگری که در شرایط جنگی به سر می‌برند به سیاست توزیع کوپنی رو آورده بود ولی آیا اکنون نمی‌توان تدابیر بهتری در پیش گرفت؟ به یاد داشته باشیم که این نوع طرح‌ها، فارغ‌ از نتایج مثبت و منفی که به همراه دارند حکم مسکن را دارند و به‌جای درمان فقط درد را تقلیل می‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها