|
کدخبر: 46237

فرصت دوباره (FATF) به ایران

«گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) ضمن تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، تا ماه ژوئن (خرداد - تیرماه) به کشورمان فرصت داد تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را تقویت کند.

گسترش‌نیوز : این گروه که در پاریس مستقر است ماه اکتبر گذشته نیز به ایران تا ماه فوریه فرصت داده بود که اصلاحات مربوطه را تکمیل کند.

گروه ویژه اقدام مالی که هفته جاری در پاریس تشکیل جلسه داده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد «هنوز مواردی وجود دارد که تکمیل نشده است» و «انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات به پیش برود.»

در بیانیه این گروه همچنین آمده است: اگر ایران تا ژوئن ۲۰۱۹ بقیه قوانین لازم را مطابق با معیارهای اف‌ای تی اف به تصویب نرساند، این نهاد ملزم خواهد بود اقدامات نظارتی بیشتری بر شعبات و شرکت‌های تابعه نهادهای مالی مستقر در ایران اعمال کند.

رویترز نوشت: شرکت‌های خارجی می‌گویند خروج ایران از لیست سیاه عاملی کلیدی در سرمایه گذاری‌های آنها در ایران خواهد بود.

نشست اخیر اف‌ای تی اف از ۱۷ فوریه تا ۲۲ فوریه (۲۸ بهمن تا ۳ اسفند)، با حضور بیش از ۸۰۰ مقام به نمایندگی از ۲۰۵ حوزه قضایی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها برگزار شد.

'اف‌ای تی اف' در مورد مبارزه با پولشویی ۴۰ توصیه و در مورد تأمین مالی تروریسم ۹ توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا در بیاید و زمینه‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم را کاهش دهد.

گروه ویژه اقدام مالی، در گزارش‌های سالانه اش، یک لیست سیاه از کشورهایی که با معیار این نهاد، پرخطرترین کشورها برای سرمایه‌گذاری هستند قرار داده است. در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار، نام ایران در لیست سیاه این سازمان وارد شد.

گروه ویژه اقدام مالی، ایران را برای رفع مشکلات، از فهرست کشورهایی که توصیه می‌شود در رابطه با آنها اقدامات احتیاطی مضاعف انجام شود، معلق کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر