|
کدخبر: 46082

برندگان بازار سرمایه پس از افزایش قیمت دلار

رشد اخیر نرخ دلار و همزمانی آن با رشد قیمت‌های جهانی کالاهایی نظیر فولاد، سنگ آهن، روی و مس، موجب بهبود در روند معاملاتی بسیاری از صنایع شده است. تثبیت دلار می‌تواند صنایعی نظیر فلزات اساسی و معادن را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و به جهت نگرانی از مقدار فروش در صنعت پتروشیمی، این اثر مثبت با قدرت کمتری اتفاق خواهد افتاد.

گسترش نیوز - در حالی که شاخص بورس در آستانه سقوط به کانال ۱۵۵ هزار واحد بود، افزایش نرخ نفت و دلار موجب انتقال سرمایه‌ها به سمت بازار سهام شد، به طوری که این امر مورد استقبال سهامداران قرار گرفت و شاخص کل بورس در دو روز اخیر جان تازه‌ای به خود گرفت و روند صعودی را در پیش گرفت.

dolar-pond.jpg

افزایش نرخ دلار چه سهم‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در مورد رشد دوباره نرخ دلار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: رشد نرخ دلار متاثر از تحولات سیاسی و افزایش طبیعی تقاضای دلار در این برهه از زمان است. عدم تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام و پایان یافتن مهلت تعیین شده برای ایران برای تصویب این لایحه می‌تواند از محرک‌های اصلی در رشد نرخ دلار باشد که البته تمدید این مدت بسیار محتمل خواهد بود.

رشد اخیر نرخ دلار و همزمانی آن با رشد قیمت‌های جهانی کالاهایی نظیر فولاد، سنگ آهن، روی و مس موجب بهبود در روند معاملاتی بسیاری از صنایع شده است.

وی می‌افزاید: چنانچه گشایشی در روابط سیاسی رخ ندهد انتظار نداریم شرایط به نفع دلار تغییر کند. به نظر می‌رسد هرچه پیش می‌رویم تبعات جهش دلار بیشتر نمایان می‌شود و مکانیزم‌هایی نظیر سامانه نیما بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

این کارشناس با اشاره به اثر افزایش نرخ دلار در نمادهای بورسی می‌گوید: رشد اخیر نرخ دلار و همزمانی آن با رشد قیمت‌های جهانی کالاهایی نظیر فولاد، سنگ آهن، روی و مس، موجب بهبود در روند معاملاتی بسیاری از صنایع شده است. طبیعتا در پی افزایش نرخ دلار، با توجه به اینکه هنوز افت فروش محسوسی در صورت‌های مالی نمایان نشده، این امر می‌تواند تقاضا در صنایع دلاری را افزایش دهد. همچنین علاوه بر اثر مستقیم رشد نرخ دلار بر سودآوری، به طور معمول پس از رشد نرخ دلار سهامداران با ریسک‌پذیری بیشتری اقدام به خرید سهام می‌کنند تا شاید بتوانند کاهش قدرت خرید خود را جبران نمایند.

رضایتی در ادامه تاکید می‌کند: به طور کلی تثبیت دلار می‌تواند صنایعی نظیر فلزات اساسی و معادن را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و به جهت نگرانی از مقدار فروش در صنعت پتروشیمی، این اثر مثبت با قدرت کمتری اتفاق خواهد افتاد. همچنین با توجه به احتمال گشایش‌هایی در خصوص صادرات به عراق و افغانستان، صنایع دیگری نظیر سیمان، کاشی، شوینده و غذایی با یک لگ زمانی می‌توانند معاملات بهتری را تجربه کنند؛ اما تمام آنچه گفته شد تنها در صورتی محقق می‌شود که شرکت‌ها تولید و فروش نرمالی داشته باشند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها