|
کدخبر: 45966

گزارش «گسترش‌نیوز» از وضعیت صنعت چاپ و کاغذ؛

بحران کاغذ؛ حادثه‌ای که کسی مسئولیتش را نمی‌پذیرد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: در طول حدود شش و هفت ماه گذشته بعد از واگذاری امتیاز توزیع کاغذ به وزارت ارشاد نرخ کاغذ سه برابر و تا ۴۳۰ هزار تومان نیز رسید.

گسترش‌نیوز: آخرین روزهای سال و از اواسط بهمن اوج فعالیت صنعت چاپ شروع می‌شود و در اواسط اسفند به نهایت خود می‌رسد. دو ماه آخر سال در این صنعت بیشترین حجم کاغذ برای تولیدات استفاده می‌شود. از شش ماه پیش توزیع کاغذ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام‌ می‌شود.

امسال برخلاف سال‌های پیش از تابستان شاهد کمبود کاغذ در بازار هستیم به شکلی که هر بند کاغذ نسبت به مشابه سال پیش به طور متوسط تا نرخ ۳۶۰ هزار تومان معامله می‌شود. از طرفی بسیاری از فروشندگان کاغذ در معرض ورشکستگی قرار دارند. سلطان کاغذ نیز دستگیر شد. چرا باید سرنوشت کاغذی که با ارز دولتی وارد می‌شود این گونه باشد؟

در همین ارتباط بخوانید

سلطان کاغذ چه‌کسی بود

پاسخ یک مقام ارشد به دلیل کمبود کاغذ

moavensabeghvrzaratsoltan.jpg

محمد سلطانی‌فر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندی پیش و در ۲ بهمن ماه ۹۷ با استعفای ایشان موافقت شد اما هنوز جایگزینی ندارند و در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سمت معاون وزیر را دارد در پاسخ به این پرسش که اغلب توزیع کننده‌های کاغذ دلیل نابسامانی بازار کاغذ را انتقال شبکه توزیع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانند به « گسترش‌نیوز » گفت: همان اول که توزیع کاغذ و مقوا از اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ و مقوا به وزارت ارشاد اسلامی واگذار شد، به یک کمیته به نام کمیته توزیع کاغذ و مقوا واگذار شد. من به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گونه مسئولیتی در آن نداشتم. باید موضوع را از این کمیته جویا شوید چرا که تمام اختیارات توزیع به شکل مستقیم به این کمیته واگذار شده‌است.

اوج فعالیت صنعت چاپ اسفند است و کاغذ نیست

مانی روشن، فعال صنف چاپ و بسته‌بندی در ارتباط وضعیت کاغذ در کشور به « گسترش‌نیوز » گفت: اوج فعالیت صنعت چاپ در اسفند است. سال‌هاست صنعت چاپ در اسفند با یک افزایش ۱۰درصدی نرخ کاغذ روبه‌رو است. اما امسال این رقم افزایش سه برابر نرخ مشابه سال پیش است. این جهش به نظر واقعی نمی‌آید و باید دلیل آن را در موضوعات دیگر جست.

nimaroshan.jpg

سودجویان عامل افزایش نرخ کاغذ

این فعال صنعت چاپ در ارتباط با نحوه خرید کاغذ برای صنعت خود گفت: بخش بزرگی از صنعت چاپ شامل چاپخانه‌دارها کاغذ را از بازار آزاد و با نرخ آزاد تهیه می‌کنیم. تنها ناشران، کاغذ را به نرخ دولتی دریافت می‌کنند که مجموع کل ناشران ایران حدود ده درصد از حجم کاغذ‌های وارداتی را مصرف می‌کنند. شاید یکی از دلایل گرانی کاغذ درحال‌حاضر نبودن هماهنگی بین عرضه کاغذ با نیاز بازار باشد همان‌گونه که پیش‌تر سلطان کاغذ ایران دستگیر شد، هستند سودجویانی که باعث افزایش نرخ کاغذ در کشور می‌شوند.

روشن در نهایت با بیان این که اکنون در زمان اوج مصرف کاغذ در کشور هستیم، گفت: درحال‌حاضر نظارت خاصی بر نحوه توزیع کاغذ وجود‌ ندارد. وجود نظارت بر نحوه توزیع کاغذ می‌تواند بسیاری از مشکلات در صنعت چاپ و نشر را از بین ببرد.

در همین ارتباط بخوانید

سلاطین کاغذ فرار کردند

وضعیت بازار کاغذ اصلا خوب نیست

سیدحسین میرباقری، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا در ارتباط با وضعیت کنونی بازار کاغذ به « گسترش‌نیوز » گفت: کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شود اما درحال‌حاضر وضعیت بازار کاغذ اصلا خوب نیست و نرخ آن بسیار بالاتر از نرخ واقعی است. چه اتفاقی می‌افتد که کاغذ با این نرخ بالا به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ اگر دلار دولتی به واردات کاغذ تعلق می‌گیرد چرا باید نرخ کاغذ بندی ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان باشد؟

توزیع کاغذ و مقوا در دست ستاد

وی در ادامه با اشاره به تحولات شش ماهه صنعت کاغذ و مقوا بیان کرد: بیش از شش ماه پیش توزیع کاغذ و مقوا را از دست اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا درآوردند و به وزارت ارشاد واگذار کردند. قبل از این که تصمیمی برای تغییر به این بزرگی گرفته شود به هیچ عنوان با اتحادیه مشورت نشده است. وارد‌کننده باید مجوز واردات را از وزارت ارشاد دریافت کند و کاغذی که وارد می‌کند را نیز باید به همین وزارت تحویل دهد و وزارت توزیع کند.

mirbagherikaghaz21.jpg

افزایش سه برابری نرخ کاغذ با واگذاری آن به ارشاد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا افزود: ما به عنوان اعضای اتحادیه صنف فرشندگان کاغذ و مقوا بارها و بارها به بخش‌های مختلف دولت نامه ارسال کرده‌ایم و اعتراض خود را در این ارتباط که کل اختیارات شبکه توزیع کاغذ را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دادند، اعلام کرده‌ایم. پیش از این که شبکه توزیع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود نرخ کاغذ بندی ۱۴۰ هزار تومان بود. در طول حدود شش و هفت ماه گذشته بعد از واگذاری امتیاز توزیع کاغذ به وزارت ارشاد نرخ کاغذ تا ۴۳۰ هزار تومان نیز رسید و اکنون در نرخ ۳۶۰ هزار تومان در هر بند ثابت شده است. با توجه به شرایطی که پیش ‌آمده است وضعیت تولید کتاب، نشر و مطبوعات چندان رضایت بخش نیست اما وزارت ارشاد نظر دیگری دارد و معتقد است وضعیت نشر در کشور با این تحولات بهتر از پیش شده است.

در این ارتباط بیشتر بخوانید

افزایش قیمت کاغذ جرم است

برخورد جدی می‌کنیم

وی افزود: تعاونی آشنا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محموله کاغذ را از واردکننده می‌گیرد و در بین ناشران توزیع می‌کند به این شکل یک حلقه واسطه ایجاد شده است که افزایش نرخ این ماده اولیه تولید کتاب را در پی دارد. به نظر من این تغییر توزیع‌کننده کاغذ هیچ گره‌ای را از صنعت کاغذ کشور باز نکرده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا

میرباقری در ادامه با بیان این‌که اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا ۶۰۰ عضو دارد، گفت: این اعضا جواز فروشندگی کاغذ و مقوا را دارند. آیا فروشندگی حق این اعضا است یا خیر؟ اگر مجوز دارند و حق دارند. چرا وزارت صنعت معدن تجارت باید این حق را به وزارت ارشاد واگذار کنند؟ ما ۵۰ سال است که در این حرفه اشتغال داریم و تا کنون مشکلی نداشته‌ایم. اعضای اتحادیه فروشنده کاغذ و مقوا به خصوص اعضایی که در بخش کاغذ فعال هستند و بزرگترین شبکه پخش کاغذ در ایران را دارند. اشتغال این اعضا با تصمیم وزارت صنعت معدن و تجارت متحول شد بسیاری از فروشندگان کاغذ و مقوا دچار مشکل شده‌اند و در شرف تعطیلی هستند. ما نمی‌گوییم بر روند توزیع کاغذ نظارت نداشته باشند اما تقاضای ما از دولت این است که توزیع کاغذ را به اتحادیه برگردانند و بر آن نظارت داشته باشند. ما مشکلی با نظارت دولت نداریم.

پرسش کمبود کاغذ گرفتار در بروکراسی کمیته

سید محمدرضا دربندی، عضو کمیته ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط کمیته سامان دهی کاغذ وزارت فرهگ و ارشاد اسلامی به « گسترش‌نیوز » گفت: این کمیته ۱۶ عضو دارد و تنها رئیس و سخنگوی این کمیته اجازه پاسخ‌‌گویی در ارتباط با موضوع کاغذ را دارند.

در این ارتباط حسین انتظامی رئیس کمیته ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پاسخگو نبودند و پاسخ این پرسش را به دفتر سخنگوی کمیته ساماندهی کاغذ ارجاع داد. پیگیری خبرنگار « گسترش‌نیوز » گسترش‌نیوز نسبت به پاسخ این کمیته تا کنون به نتیجه نرسیده است و تنها در بروکراسی اداری این سوال پاس‌کاری شده است.

در همین ارتباط بخوانید

سلاطین کاغذ فرار کردند

مدیران کوتوله بار دیگر سوژه شدند

ارسال نظر