|
کدخبر: 45614

روی خوش خارجی‌ها به شیشه فوق‌شفاف ایرانی

فقط دو هفته از رونمایی شیشه فوق‌شفاف ایران می‌گذرد با این حال بازار خارجی از آن استقبال کرده است.

گسترش‌نیوز: نمی‌توان از بزرگان صنعت شیشه ایران سخن گفت ولی از شیشه قزوین، نام نبرد. این واحد تولیدی به‌تازگی از نخستین شیشه فوق شفاف ایرانی، رونمایی کرد. در همین راستا با مدیر کنترل کیفیت شرکت به گفت‌وگو نشستیم تا از شرایط، وضعیت بازار، صادرات، فرصت‌ها و مشکلات و نیز نحوه شرکت آن در نمایشگاه ایران ‌گلس‌شو مطلع شویم. نظر به طولانی بودن این مصاحبه آن را به دو قسمت تقسیم کردیم. خدایار نصیری در بخش اول گفت‌وگو از شیشه فوق‌شفاف و نحوه ورود این کارخانه به تولید شیشه خودرو سخن می‌گوید.

shishegazvin1.jpg

مهم‌ترین محصولات شیشه قزوین

حدود ۶۰ سال از عمر یکی از بزرگان صنعت شیشه کشور می‌گذرد. شرکت سهامی شیشه قزوین مجموعه‌ای از محصولات را تولید می‌کند. از نظر صادرات هم؛ عراق، افغانستان، ترکیه، گرجستان و تاجیکستان از مهم‌ترین مقاصد صادراتی این تولیدی هستند. خدایار نصیری، مدیر کنترل کیفیت شرکت سهامی شیشه قزوین ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: شیشه قزوین در سال ۴۷، کار خود را با ۴ کوره شروع کرد. در سال ۵۲ تعداد کوره‌ها تکمیل شد و به ۴ کوره رسید. درحال‌حاضر چیزی حدود ۱۲۰۰ نفر در دو کارخانه قدیم و جدید این شرکت، مشغول کار هستند. خط یک کارخانه‌ که همان شیشه قزوین باشد، سالانه ۱۲۰ تن شیشه مشجر، تولید می‌کند. خطوط دیگر به خاطر مستهلک بودن دستگاه‌ها و کوره، فعال نیستند. البته خط ۳ این کارخانه، درنتیجه تلاش متخصصین، فعال است و شیشه‌های لعاب‌دار یا لمینت تولید می‌کند. مشتری این نوع شیشه، اروپایی‌ها هستند. توانسته‌ایم این شیشه را با قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های وارداتی، تولید کنیم. در بخش صنایع جانبی که اصطلاحاً صنایع پائین‌دستی نامیده می‌شود شیشه‌هایی مثل شیشه سکوریت، دوجداره، چندلایه و مهم‌تر از همه شیشه ضدگلوله تولید می‌شود. این نوع شیشه‌ها در تمامی آزمون‌های کنترل کیفیت، سربلند بوده و تولید انبوه آن را در دست برنامه‌ریزی داریم.

نحوه ورود شیشه قزوین به شیشه خودرو

وی در ادامه به معرفی کارخانه ۲ یا همان کارخانه جدید شرکت پرداخت و گفت: در سال ۸۸ کارخانه فلوت، کار خود را با تولید شیشه‌های ساده یا بی‌رنگ، در ضخامت‌های مختلف آغاز کرد تا نیازهای کشور را تامین کند. در سال ۹۳ واردات شیشه خودرو یا شیشه سبز برای خودروسازان دشوار شد. واردات از کشورهایی مثل ترکیه بسیار گران تمام می‌شد. بنا به صلاحدید مدیریت ارشد جناب آقای علاقه‌مندیان تولید شیشه خودرو در دستور کار قرار گرفت. شرکت‌های داخلی، اوایل در این زمینه خیلی به ما اعتماد نداشتند و فکر می‌کردند شیشه ما، وارداتی است ولی بعد از صحبت‌های ما باور کردند. به‌هرحال استقبال خوبی به عمل آمد. به‌این‌ترتیب کشور به خودکفایی رسید و واردات شیشه خودرویی ممنوع شد. به‌جرئت می‌توانم بگویم که کیفیت شیشه خودرویی ما، دست‌کمی از نمونه‌های خارجی نداریم و چه‌بسا در برخی پارامترها، برتر هستیم. استانداردهای اروپایی مرتبط را داریم. در این زمینه توانسته‌ایم به بازار هندوستان وارد شویم.

gazvin3.jpg

شیشه قزوین؛ نخستین تولیدکننده شیشه کریستال

خدایار نصیری در بخش بعدی سخنان خود به یکی از دستاوردهای مهم و حیاتی این شیشه قزوین پرداخت و گفت: شیشه‌ فوق‌شفاف یا کریستال کاربرد فراوانی دارد. در چند سال اخیر شاهد استقبال زیاد از این شیشه بوده‌ایم. تصویری که از پشت این شیشه مشاهده می‌کنید عین سوژه است. طیف سبزی که از پشت این شیشه می‌بینید همان طیف سبز شی است. این شیشه اگر تمیز باشد ممکن است اصلا آن را نبینید. شیشه فوق‌شفاف وقتی چندلایه می‌شود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مصرف شیشه کریستال بیشتر برای ویترین طلافروشی‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و بعضی مراکز حساس است. در این نوع مورد باید از چند از لایه ۱۰ میل استفاده کرد. چندلایه کردن شیشه کریستال، حساس است و باید از رنگ سبزی که هنگام لایه‌گذاری شیشه‌های بی‌رنگ ایجاد می‌شود خبری نباشد. حسن شیشه کریستال آن است که اگر ۵۰ لایه شیشه را هم روی‌هم بگذارید از کیفیت تصویر کم نمی‌شود.

روی خوش بازار به شیشه فوق‌شفاف

مدیر کنترل کیفیت شیشه قزوین در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: نظر به اهمیت و استقبال از این نوع شیشه، مدیریت مجموعه تصمیم گرفت گام دوم را در بحث اقتصاد مقاومتی و تامین نیازهای کشور بردارد تا کشور از واردات بی‌نیاز شود و علاوه بر آن، برای کشور ارزآوری صادراتی داشته باشیم. خوشبختانه همت و تخصص شیشه قزوین باعث شد به این هدف دست یابیم. یک هفته از تولید این شیشه نگذشته اما استقبال بسیار خوبی از شیشه فوق‌شفاف شده است. الان به کشورهایی مثل ترکیه و امارات صادرات داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها