|
کدخبر: 45598

رقم هزینه زندگی کارگران چهارشنبه مشخص می‌شود؟

کمیته دستمزد شورای‌عالی کار با هدف بررسی هزینه معیشت کارگران و تعیین رقم دقیق هزینه زندگی خانوارها تشکیل جلسه می‌دهد.

گسترش نیوز - در آخرین نشست کمیته دستمزد شورای‌عالی کار مقرر شد تا رقم هزینه ماهانه معیشت کارگران در سراسر کشور به شکل دقیق‌تر بررسی و در جلسه آینده تعیین شود.

karegar-madan.jpg

اعضای کمیته دستمزد شورای‌عالی کار در سومین جلسه خود موافقت کردند سبد هزینه معیشت کارگران را دوباره در نشست آتی کمیته دستمزد که فردا برگزار خواهد شد، بررسی کنند. این تصمیم در پی عدم حضور نمایندگان کارفرمایی و غیبت آنها در دومین جلسه کمیته دستمزد اتخاذ و به دنبال آن مقرر شد تا اعضای کمیته در نشست بعدی به طور جدی به موضوع معیشت خانوارهای کارگری و دستمزد سال ۹۸ ورود کنند.

پیش از این نماینده کارگران در شورای‌عالی کار از افزایش فاصله بین فاصله دستمزد و سبد معیشت کارگران خبر داده و گفته بود: عقب افتادگی مزدی کارگران نسبت به سبد معیشتی که سال گذشته تعیین شد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و کارفرمایان در جلسات شورای‌عالی کار برای ترمیم مزد و معیشت کارگران همراهی نمی‌کنند.

بر اساس تحقیقات میدانی و محاسبات آماری کمیته‌های مزد انجمن‌های صنفی و تشکل‌های کارگری از وضع معیشت خانوار در مناطق و استان‌های مختلف، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران هم اکنون به پنج میلیون تومان رسیده و این رقم هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه است.

به گفته فعالان کارگری، با در نظر گرفتن این رقم می‌توان فهمید که حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کارگران که سال گذشته در شورای‌عالی کار به تصویب رسید، چه میزان از هزینه پنج میلیون تومانی زندگی کارگران را پوشش می‌دهد و چنانچه شورای‌عالی کار فکری برای معیشت کارگران در سال آینده نکند، بسیاری از خانوارها از زیر خط فقر هم پایین خواهند رفت.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند که با توجه به فاصله بین حداقل دستمزد و سبد معیشت کارگران، شورای‌عالی کار باید به سمت واقعی کردن دستمزد سال آینده کارگران برود چرا که دستمزدهای فعلی جوابگوی معیشت کارگران نیست و باید به شکل منطقی واقعی شود.

به اعتقاد کارشناسان در بحث تعیین دستمزد غیر از بحث تورم باید به سبد معیشت خانوار هم توجه کرد چرا که سبد معیشت تعریف دیگری از خط فقر است. بر اساس ماده ۴۱ قانون کار شورای‌عالی کار موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و در نظر گرفتن سبد معیشت خانوار تعیین کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً در گزارشی از برآورد خط فقر در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که خط فقر در انتهای سال ۱۳۹۷ تحت تأثیر رشد شاخص نرخ گروه‌های خوراکی نسبت به سایر گروه‌ها افزایش خواهد یافت. در این گزارش همچنین کاهش قابل توجه قدرت خرید خانوارها و لزوم توجه به سیاست‌های حمایتی مورد اشاره قرار گرفته است.

با در نظر گرفتن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارشهای استخراج شده کمیته‌های دستمزد استانی از رقم هزینه سبد معیشت و تاکید مقامات و فعالان کارگری بر لزوم تقویت قدرت معیشت خانوارهای کارگری در سال آینده، شورای‌عالی کار وظیفه سنگینی برای تعیین دستمزد سال ۱۳۹۸ خواهد داشت.

منبع: ایسنا

ارسال نظر