|
کدخبر: 45572

نمایشگاه شیشه و ماشین‌آلات وابسته افتتاح شد

دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی شیشه، تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته امروز ۲۳ بهمن‌ماه با حضور معاون مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی، رئیس نمایشگاه و دبیر انجمن شیشه ایران افتتاح شد.

گسترش‌نیوز: در دومین دوره نمایشگاه شیشه، تجهیزات و ماشین‌آلات وابسته؛ واحدهای تولیدی و صنفی این بخش از صنعت کشور، محصولات، توانمندی‌ها، نوآوری‌ها و خدمات خود را در معرض نمایش گذاشتند. به دنبال افتتاح رسمی نمایشگاه با رئیس نمایشگاه بین‌المللی تهران بهمن حسین‌زاده به گفت‌وگو پرداختیم. حسین‌زاده در پاسخ این سوال که «تفاوت‌های کمی و کیفی این دوره از نمایشگاه، با دوره قبل چیست؟» اظهارکرد: نمایشگاه صنعت شیشه، نوپاست بااین‌حال در مقایسه با سال قبل رشد ۱۶ درصدی داشته است. انجمن شیشه حمایت خوبی از نمایشگاه کرده و نظر به صادرات خوب صنعتگران شیشه و خلاقیت و نوآوری که از جانب آنها شاهد بوده‌ایم انتظار داریم که بر تعداد شرکت‌کنندگان افزوده شود.

eftetahiehhosinzadeh.JPG

آماده برپایی نمایشگاه در خارج از کشور هستیم

وی در ادامه افزود: اعلام آمادگی کرده‌ایم و به مسئولان انجمن گفته‌ایم که اگر بخواهند در کشورهای خارجی، نمایشگاه دایر کنند کمک خواهیم کرد. در هر کشوری که مدنظر آنها باشد نمایشگاه برگزار خواهیم. این امر به بهبود و توسعه صادرات کمک خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید کشورهای پیشرفته از طریق نمایشگاه توانسته‌اند صادرات خود را افزایش دهند. زمینه فراهم است و ما هم به‌نوبه خود به تولیدکنندگان کمک خواهیم کرد.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی تهران در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با توانمندی‌های صنعت شیشه کشور اظهارکرد: خوشبختانه آمار تولید و صادرات در صنعت شیشه امیدوارکننده است. میزان صادرات صنعتگران شیشه ما در سال قبل به ۱۶۲ میلیون دلار رسید. گرجستان، ترکیه، عراق، افغانستان، هند و کشورهای اروپایی ازجمله مهم‌ترین مقاصد صادراتی ما بوده‌اند. صنعتگران ما خلاقیت خوبی به خرج داده‌اند و تعدادی از محصولاتی که تولیدکنندگان ما، امسال عرضه کرده‌اند تازگی دارد و سال گذشته دیده نمی‌شد.

eftetahieh3.JPG

رایزنی سیاسی، در خدمت نمایشگاه

وی در رابطه با میزان تولید کشور در صنعت شیشه گفت: میزان تولید در بخش ظروف شیشه‌ای به چیزی حدود ۳۶۰ هزار تن رسیده است. ۱۴۰۰ تن در بخش خانگی و ساختمانی تولید شده است.

بهمن حسین‌زاده در رابطه با حضور شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه گفت: پاره‌ای مشکلات به‌عنوان‌مثال، مسائل مربوط به حمل‌ونقل باعث شد که شرکت‌های خارجی نتوانند آن‌طور که بایدوشاید در نمایشگاه حضور داشته باشند. انشاله از این به بعد شاهد برپایی اساسی‌تر و باانگیزه‌تر نمایشگاه خواهیم بود. همان‌طور که گفتم آماده کمک هستیم. امروز با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه برنامه‌ای داریم و در آنجا از آنها خواهم خواستم که سفرای ما هم کمک کنند که شاهد حضور بیشتر شرکت‌های خارجی باشیم. به‌هرحال خلاقیت و نوآوری در این صنعت، زیاد است و حمایت از کالای ایرانی در این نمایشگاه، نمود بارزی پیدا کرده است. یکسری از اقلامی که تولید شده است کاملا تازگی دارد. می‌توانیم شرکت‌های بازرگانی را از کشورهای مختلف، به‌عنوان‌مثال از کشورهای سی‌آی‌اس، اروپایی و آسیایی بیاوریم و زمینه بازاریابی و صادرات را برای آنها فراهم کنیم. درحال‌حاضر بیشتر شرکت‌های خارجی به دو کشور، چین و ترکیه تعلق دارند. خوشبختانه میزان شرکت شرکت‌های خارجی در مقایسه با نمایشگاه سال قبل ۱۶ درصد افزایش یافته است.

نمایشگاه به مرور معروف می‌شود

در حاشیه نمایشگاه با رئیس شرکت کاوه که یکی از صنایع مادر کشور در حوزه شیشه به‌حساب می‌آید درباره کیفیت نمایشگاه امسال صحبت کردیم. ابراهیم عسکریان در این رابطه به ما گفت: کم و کیف برگزاری نمایشگاه، رضایت‌بخش است. به‌هرحال این نمایشگاه نوپاست و رونق آن کمی طول می‌کشد. به کار بیشتری نیاز است. در زمینه تبلیغات باید فعالیت بیشتری انجام شود که نمایشگاه خلوت نباشد. زمان‌بندی‌ نمایشگاه هم می‌توانست بهتر باشد. نمایشگاه بعد از چند روز تعطیلی برگزار شده و احتمالا یکی از دلایل خلوت بودن آن همین است. حضور کم شرکت‌های خارجی هم دو دلیل دارد. دلیل اول تحریم و مشکلات حضور در نمایشگاه است. دلیل دوم هم به نوپا بودن و ناشناخته بودن این نمایشگاه مربوط می‌شود. امیدواریم استمرار نمایشگاه در سال‌ها و دوره‌های بعدی باعث شهرت و شناخته ‌شدن آن شود. اگر این اتفاق بیفتد همین شرکت‌کنندگانی خارجی اندکی که حضور پیدا کرده‌اند مبلغ نمایشگاه خواهند شد.

kaveh.jpg

لازم به ذکر است که نمایشگاه امسال در سالن‌های ۸ و ۹ (به متراژ ۷ هزار و ۳۱۵ متر) برگزار می‌شد. در این دوره از نمایشگاه ۵۷ شرکت داخلی و خارجی حضور خواهند داشت. در این دوره از نمایشگاه، صنایع جانبی صنعت شیشه حضور پررنگ‌تری خواهند داشت و ماشین‌آلات، تجهیزات و ابزار‌های مرتبط با صنعت شیشه را به نمایش خواهند گذاشت. لازم به ذکر است که نمایشگاه تا ۲۶ بهمن دایر خواهد بود.

ارسال نظر