|
کدخبر: 44968

رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با گسترش‌نیوز:

اتحادیه‌ها حق ندارند وجه نقد بگیرند

رئیس اتاق اصناف تهران خواستار اعتماد به اتحادیه‌ها و سپردن بخش اجرایی کار به آنها شد.

گسترش‌نیوز: در آستانه فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با رئیس اتاق اصناف تهران به گفت‌وگو نشستیم و از وی درباره دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه اتحادیه‌ها و اصناف سوال کردیم. قاسم نوده فراهانی در این بخش از مصاحبه که بخش دوم آن است می‌گوید که وجود اتحادیه‌ها و اصناف یک سرمایه است اما دولت آن‌قدر که بایدوشاید از این ظرفیت بزرگ استفاده نکرده است.

farahanii.JPG

به اعتقاد رئیس اتاق اصناف تهران، با توسل به قانون و تمکین در برابر آن می‌توان مشکل مداخله‌گری‌ را پیگیری کرد. وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: اتاق بازرگانی، تمدید کارت بازرگانی را به اداری بودن محل کسب، منوط کرده است. قانون بسیار خوبی است ولی متاسفانه این قانون در ثبت شرکت‌ها رعایت نمی‌شود. بارها و بارها گفته‌ایم ولی گوش شنوایی نیست.

رئیس اتاق اصناف تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اعطای پروانه فعالیت در حوزه صنفی را تا جایی که می‌شود آسان کرده‌ایم. خیلی از موارد زمان‌بر و مشکل‌زا را از سر راه برداشته‌ایم. به‌عنوان‌مثال قبلا به اخذ مفاصاحساب دارایی نیاز بود و اخذ این مورد ممکن بود ماه‌ها طول بکشد. ما به پرونده داشتن متقاضی در وزارت دارایی بسنده کردیم.

با روسای متخلف برخورد می‌کنیم

قاسم نوده ‌فراهانی از بازرسی مستمر اتاق اصناف بر عملکرد اتحادیه‌ها سخن گفت و افزود: به‌طور مداوم بازرسی می‌کنیم که مشخص شود آیا فلان اتحادیه به‌موقع درخواست متقاضی خود را بررسی کرده است؟ آیا به دلایل موجه درخواست او را رد کرده است؟ آیا پذیرش درخواست متقاضی، درست بوده است؟ این‌طور نیست که رئیس اتحادیه هر کار که دلش خواست انجام دهد. با تخلفات روسای اتحادیه‌ها برخورد کرده‌ایم و در خیلی از مواد کار به عزل کشیده است.

اتحادیه‌ها حق ندارند پول نقد بگیرند

رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه این بخش از سخنان خود یکی از ممنوعیت‌های مهم را بیان کرد: روسای اتحادیه‌ها به‌هیچ‌عنوان حق ندارند وجه نقد دریافت کنند. هر مبلغی حساب‌جاری خودش را دارد و فیش‌های پرداختی باید وارد پرونده متقاضی شود.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره نحوه حل اختلاف میان اتحادیه‌ها گفت: ما بدون اختلاف نیستیم. سعی می‌کنیم اختلافات را همین‌جا حل کنیم. اصناف هم مثل نظامی‌ها، سلسله‌مراتب خاص خود را دارند: اتحادیه، اتاق اصناف استان، اتاق اصناف ایران، کمیسیون نظارت و هیات عالی نظارت. وقتی اختلاف در یکی از این سطوح حل نشود کار به سطح بالاتر می‌کشد. در این میان حکم هیات عالی نظارت، بالاترین حکم است و هر حکمی بدهد لازم‌الاجراست. ۹ وزیر و شماری از مسئولان رده‌بالای دیگر در این هیات عضو هستند.

اتحادیه بار مالی ندارد

رئیس اتاق اصناف تهران در بخش بعدی گفت‌وگو به اقتصاد مقاومتی و نحوه کمک اتحادیه‌ّها و اصناف در تسهیل شرایط زندگی مردم پرداخت و اظهارکرد: متاسفانه دولتمردان ما اتحادیه‌ّها را به بازی نمی‌گیرند. اتحادیه‌ها هیچ بار مالی برای دولت ندارند ولی بازوی بسیار خوبی برای آن هستند. دولت اگر از این ظرفیت اصناف استفاده کند می‌تواند به نحو احسن، بهره‌برداری کند. هر اتحادیه ۵ تا ۷ نفر هیات‌مدیره دارند که همگی می‌تواند به حل مشکلات دولت کمک کنند. دولتمردان هر جا که کار را به اصناف واگذار کردند برنده شده‌اند. دولت کار را واگذار کند و خودش نظارت کند.

شناختی که سرمایه است

رئیس اتاق اصناف تهران برای ملموس کردن منظور خود موضوع ارز را مثال زد و گفت: من رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی هستم ولی خبر ندارم وزارت بهداشت این‌همه ارز را به چه کسانی داده است. ارز بدهید ولی لیست دریافت‌کنندگان ارز را به من بدهید و از من نظارت و پیگیری بخواهید. این کار را نکردند. وقتی کار به مراجع قانونی اتحادیه واگذار نمی‌شود طبیعی است که انواع و اقسام مشکل و سوءاستفاده به وجود می‌آید. منی که رئیس اتحادیه هستم همه اعضای صنف خود را به‌خوبی می‌شناسم. روسای اتحادیه‌های دیگر هم زیرمجموعه خود را به‌خوبی می‌شناسند. این شناخت یک سرمایه است چرا استفاده نمی‌کنید؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها