|
کدخبر: 44242

1009 کارتخوان غیرمجاز مسدود شد

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) اعلام کرد: با اعمال نظارت دقیق ‌تر و شدیدتر بر رفتار پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان، ۱۰۰۹ پایانه مرتبط با این دستگاه‌‌ها که تراکنش آنها غیرمجاز و مشکوک تشخیص داده‌ شده بود تا پایان دی ماه مسدود شد.

گسترش نیوز- ۱۴۶ پایانه فعال با ابزار موبایلی و پنج هزار و ۷۶۸ پایانه تعریف‌ شده برای درگاه ‌های پرداخت اینترنتی نیز تا پایان دی ماه مسدود شد.

kartkhan7.jpg

در مجموع از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون تعداد پایانه‌های انسدادی به ۶ هزار و ۹۲۳ رسیده است. از میان پایانه ‌های مسدود شده در ابزار پذیرش موبایلی، حدود یکصد پایانه متعلق به یک شرکت ارائه ‌دهنده خدمات پرداخت بود و در پایانه ‌های متصل به درگاه‌های اینترنتی نیز حدود ۳۰۰ پایانه به یک شرکت پرداختی تعلق دارد. از این تعداد پایانه مسدود شده در ابزار پذیرش اینترنتی، ۲ شرکت پرداختی هر کدام نزدیک به یک هزار پایانه و ۲ شرکت دیگر نیز هر کدام حدود ۹۰۰ پایانه داشته‌ اند. بر اساس این گزارش، در مجموع یک هزار و ۲۷۳ شناسه ملی متعلق به پذیرندگان حقیقی و حقوقی کارتخوان‌های دارای تراکنش غیرمجاز توسط شرکت شاپرک در سامانه جامع پذیرندگان مسدود شده و این افراد بنا به نوع تخلف تا دوره‌های مشخصی امکان دریافت خدمات پرداخت الکترونیک در قالب پذیرندگی را نخواهند داشت. به گزارش ایرنا، پس از تصویب تاسیس شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) توسط شورای پول و اعتبار در اسفند ۱۳۸۹، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخص‌های عملکردی معین به بانک‌های مجاز واگذار شود. شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه‌های پرداخت در سطح بین‌المللی طراحی و با همکاری شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ وارد مرحله اجرایی شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیست و هفتم آذرماه امسال بانک مرکزی را مکلف کردند نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند. در ماده ۴ این لایحه آمده است: اصل بر صحت معاملات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است مگر خلاف آن اثبات شود.ماموران مالیاتی جز در مواردی که مالیات دهنده (مودی) از ثبت نام در سامانه امتناع کرده یا به ترتیبی که در ماده ۹ ذکر شده است اثبات شود در ثبت معاملات خود در سامانه مودیان تخلف کرده است، حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفترها، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارد. بر اساس ماده ۱۰ نیز اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب‌های بانکی و شناسه یکتای دستگاه‌های کارتخوان بانکی (پس) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

منیع:ایزنا

ارسال نظر