|
کدخبر: 43891

بهای دام دو نرخی شد!

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه دام زنده در بازار دو نرخی شده است، گفت: نرخ بازار مصرف داخلی و خرید برای خروج غیر قانونی از کشور، فاصله زیادی یافته است و عمده دام داخلی به نرخ بازار دوم که بیشتر از ۳۰ هزار تومان است به فروش می‌رسد.

گسترش‌نیوز: منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ و گرانی‌ دام زنده در کشور به خاطر مشتریانی است که دام ‌را به نرخ بالایی می‌خرند و به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

damparvidam.jpg

وی با اشاره به اینکه نرخ دام دو نرخی شده است، افزود: یک نرخ منطقی حداکثر ۲۵ هزار تومانی برای هرکیوگرم دام زنده (با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید) وجود دارد که کمتر رعایت می‌شود و نرخ دوم ۳۰ تا ۳۸ هزار تومانی است که افرادی که قصد خروج غیر قانونی این محصول از کشور را دارند با آن نرخ خریداری می‌کنند.

رئیس شورای تامین دام کشور ادامه داد: فروشنده‌های دام نیز محصول خود را به کسی که نرخ بالاتری درخواست کند، می‌فروشند، این امر سبب شده که دام با افزایش نرخ در بازار کشور مواجه شود و کمتر فروشنده‌ای دام زنده را به نرخ بازار داخلی به فروش برساند.

وی افزود: در این شرایط خرده فروشان داخلی نیز با توجه به عدم وجود قدرت خرید داخلی، نمی‌توانند اقدام به خرید دام زنده کنند و در نتیجه بازار داخلی سهم کمی از این بازار دارد.

پوریان با اشاره به اینکه قبل از تیر ماه امسال صادرات دام به صورت مشروط امکانپذیر بود، گفت: در شرایطی که صادرات دام به صورت قانونی امکان‌پذیر بود به ازای واردات دو کیلوگرم گوشت خالص اجازه صادرات یک کیلوگرم گوشت داده می‌شد که این امر باعث شده بود تعادل بازار به هم نخورد.

وی افزود: در شرایط صادرات قانونی تنها اجازه صادرات دام نر داده می‌شد اما در این شرایط ذخایر ژنتیکی و دام ماده نیز از کشور خارج می‌شود.

رئیس شورای تامین دام کشور ادامه داد: تلاطم‌ ارزی و بالا رفتن نرخ آن نیز جذابیت صادرات یا خروج غیر قانونی این محصول را افزایش داده است و باعث خیزش صادرات و پدیده قاچاق شده است.

پوریان گفت: کسانی که قصد خروج غیرقانونی دام زنده از کشور را دارند نیز اخیرا در مراکز عرضه دام زنده تجمع و از همانجا دام زنده را از بازار جمع آوری می‌کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر