|
کدخبر: 41373

بازار در هفته‌ای که گذشت؛ مروری بر افت‌وخیز قیمت‌ها

در هفته‌ای که گذشت بارز ارز، طلا و سکه شاهد افت نرخ زیادی بود و قرائن و نشانه‌ها خبر از کاهش نرخ مسکن می‌دهد. محصولات لبنی کمی ارزان شد و قرار است نرخ لوازم‌خانگی هم ۱۰ درصد کاهش یابد. گرانی کاغذ علی‌رغم کاهش نرخ ارز و طلا، خبرساز شد. روند افزایش نرخ کله‌پاچه همچنان ادامه دارد.

گسترش‌نیوز: همان‌طور که هفته قبل گفته شد از این به بعد هر پنجشنبه، افت‌وخیز قیمت‌ها را مرور و در قالب یک گزارش کوتاه، به مخاطبان ارائه می‌کنیم. امروز تغییرات قیمتی ارز و طلا، مسکن، محصولات لبنی، لوازم‌خانگی و گوشت و کله‌پاچه را مرور خواهیم کرد.

bazar.jpg

اخبار خوش از بازار طلا و ارز

قیمت دقیق دلار مشخص نیست و بیشتر رسانه‌ها همچنان از اصطلاح «حدود قیمتی» استفاده می‌کنند. روند نزولی دلار در دو هفته قبل، سرعت کمتری به خود گرفته بود اما در روزهای آغازین هفته کنونی به عدد ۱۰ هزار تومان نزدیک شد. اکنون رد پایان هفته، از ورود دلار به کانال ۹ هزار تومان سخن گفته می‌شود.

طلا هم در این هفته، افت به نسبت قابل‌توجهی را تجربه کرد و ۲۵۰ هزار تومان، ارزان شد. رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز ابراز امیدواری کرد که اگر بازار ارز به‌خوبی مدیریت شود شاهد ارزانی بیشتر طلا و سکه خواهیم بود.

آغاز افت نرخ مسکن

هفته قبل رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مصاحبه با گسترش‌نیوز پیش‌بینی کرد که به‌زودی بازار مسکن، رونق خواهد گرفت. در هفته جاری، بازار مسکن شاهد کمی افت نرخ بود. طبق گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها، نرخ مسکن در برخی نقاط تهران هم کاهش یافته است. باید دید این کاهش، موقتی است یا ادامه خواهد داشت و بازار مسکن به رونق و ثبات می‌رسد.

لبنیات ارزان شد

در مصاحبه‌ای که با دبیر انجمن صنایع لبنی داشتیم به ما گفت که قیمت‌های جدید به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده و به‌زودی اعلام می‌شود. همان روز، این اتفاق افتاد. کاهش نرخ جزئی بود اما حداقل به بازار آشفته لبنیات که هرروز شاهد افزایش قیمت‌ها بود سامان داد. اکنون دامداران، شیر را کیلویی دو هزار تومان به کارخانجات تحویل می‌دهند و درازای آن، نهاده‌های دامی خود را با ارز دولتی دریافت می‌کنند.

افزایش بی‌سابقه کاغذ

کاغذ یکی از مواد اولیه صنعت بسته‌بندی است و افزایش نرخ آن روی نرخ بسیاری از کالاها تاثیر می‌گذارد. نرخ کاغذ در هفته‌ای که گذشت به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. درحال‌حاضر نرخ هر بند کاغذ ۲۳۰ هزار تومان است. رئیس اتحادیه کاغذفروشان تهران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت که اگر قیمت‌گذاری کاغذ به خود اتحادیه واگذار شود می‌توان به این گرانی و کمبود پایان داد.

گوشت، ممکن است گران شود

قیمت گوشت گوسفندی فعلا تغیری نکرده اما رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی به ما گفت اگر فکری به حال قاچاق دام زنده نشود ممکن است شاهد گرانی‌های بیشتر باشیم.

کله‌پاچه

رئیس اتحادیه طباخان تهران هم از گرانی شدید کله‌پاچه گوسفندی خبر داد. حسین رواسی در مصاحبه با گسترش‌نیوز اظهارکرد که کله‌پزان تهران، هر دست کله‌پاچه را بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. وی کسب‌وکار صنف طباخان و کله‌پزان را «بسیار بد» توصیف کرد و گفت اگر همین‌طور پیش برود بسیاری از واحدهای صنفی مجبور می‌شوند به فعالیت خود پایان دهند.

کاهش ۱۰ درصد لوازم‌خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی از کاهش ۱۰ درصدی لوازم‌خانگی خبر داد. از قرار معلوم دو تولیدکننده داخلی می‌خواهند محصولات خود را ۱۰ درصد، ارزان‌تر بفروشند. باید دید آیا تولیدکنندگان دیگر هم به این طرح ملحق خواهند یا نه. پیگیری این موضوع، جزء اولویت‌های ماست و به‌محض کسب اطلاعات بیشتر، اخبار و گزارش‌های بیشتری منتشر خواهیم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها