|
کدخبر: 41328

در گفتگوی مدیرعامل ذوبچن با گسترش‌نیوز مطرح شد:

شگرد بازرگانان ترکیه برای سوءاستفاده از تولیدکنندگان ایرانی

مدیرعامل شرکت ذوبچن از دو دستاورد مهم شرکت خود سخن گفت و کاستی‌هایی که رفع آنها به پیشرفت هرچه بیشتر صنف او کمک می‌کند را برشمرد.

گسترش‌نیوز: مدیرعامل صنایع ذوب ذوبچن کمبود مواد اولیه، ارز و سرمایه درگردش را ۳ مشکل اصلی شرکت خود و بسیاری از شرکت‌های همکار دانست و در توضیح بیشتر افزود:

این ۳ مشکل، گریبان صنف ما را گرفته است. البته مشکلات به این ۳ مورد محدود نمی‌شود ولی در حاضر، مهم‌ترین مشکلات ما هستند. مواد اولیه یا باید از داخل خارج شود یا خارج. در رابطه با خارج که مشکل ارزی داریم. شرکت‌های خارجی، هم از ضعف ما آگاه هستند و قیمت‌های بالایی طلب می‌کنند. خود من به بورس مراجعه کردم و بعد از یک ماه پیگیری و ارائه اسناد گفتند به شما تعلق نمی‌گیرد. واقعا نمی‌فهمم شرکت فعالی مثل ما که ماده اصلی‌اش مس است به چه دلیل باید از دریافت مس محروم شود؟

zobb.jpg

نیروی متخصص، نمی‌ماند

محسن ملایی در ادامه به بخش دیگری از مشکلات صنف خود پرداخت: مشکل دیگر ما به نیروی فنی مربوط می‌شود. نیروی ماهر و متخصص کاهش پیدا کرده است. نیروهای ماهر و به‌قول‌معروف «کاربلد» مدتی پیش ما کار می‌کنند و بعد به شرکت‌های خارج از کشور می‌روند چون مزایای بهتری دارند. متاسفانه در دو سال اخیر ۶ نفر از پرسنل متخصص و خوب من، راهی خارج شده‌اند.

پروژه جدید دارم، دستگاه‌هایش را ندارم

محسن ملایی در ادامه، از یکی دیگر از مشکلات صنف خود سخن گفت:

فرسودگی ماشین‌آلات هم به‌نوبه خود مشکل‌ساز شده است. تامین لوازم‌یدکی و قطعات، با صرف هزینه زیاد انجام می‌شود. بعضی از دستگاه‌ها را به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم وارد کنیم. از طرف دیگر شرکت‌ها به حدی ضعیف شده‌اند که تامین مالی و تهیه دستگاه‌های جدید واقعا امکان‌پذیر نیست. من خودم در این کارخانه، چند پروژه دارم ولی نمی‌توانم دستگاه‌های موردنیازم را تهیه کنم. کابل‌های بالای قطارها که نیروی برق را به واگن‌ّها منتقل می‌کنند را می‌توانیم به‌خوبی در داخل کشور تولید کنیم و ارزآوری و اشتغال‌آفرینی داشته باشیم.

ملایی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند به صنایع معدنی مثل شما کمک کند، اظهار داشت:

باید توجه داشت که بازار اشباع شده و در این شرایط اعطای مجوز جدید، اشتباه است. بنابراین باید کارشناسی لازم را انجام دهند. به نظرم به‌جای اعطای مجوزهای جدید بهتر است که شرکت‌های کنونی را به هم پیوند دهند. بعضی از کارخانجات تعطیل هستند ولی به‌ظاهر کار می‌کنند و مالکان از مزایایی مثل وام، بهره‌مند می‌شوند. دولت باید بین کارخانجات واقعی و غیرواقعی فرق بگذارد. نظر به بالا رفتن هزینه‌ها، سرمایه درگردش فلان کارخانه باید ۴ برابر شود تا بتواند مثل پارسال عمل کند. دولت اگر از کارخانجات واقعی حمایت کند می‌تواند جلوی تعطیلی و بیکار شدن پرسنل آنها را بگیرد.

zobb.jpg

ریخته‌گری آلومینیوم به روش ریخته‌گری مداوم

مدیرعامل صنایع ذوب ذوبچن در ارتباط با دستاوردهای شرکت اظهار داشت::

کار ما آلیاژسازی است و چند سال قبل، موفق به تولید ام بی‌ای ۲ شدیم. در واقع ما نخستین شرکت کشور بودیم که موفق به تولید این آلیاژ شدیم و در صنعت خودرو استفاده می‌شود. پارسال ریخته‌گری آلومینیوم برنز به روش ریخته‌گری مداوم را به انجام رساندیم که در کشورمان هنوز انجام نشده است. بازار از این نوآوری، استقبال خیلی خوبی کرده ولی به خاطر مسائل مالی فعلا نتوانسته‌ایم آن‌طور که بایدوشاید بهره‌برداری کنیم. تقاضا برای محصول در خارج از کشور به‌مراتب بیشتر است.

سوءاستفاده بازرگانان ترکیه

مدیرعامل صنایع ذوب ذوبچن در پایان به مسئله مهم دیگری اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به آن شد:

متولیان باید بحث فرار مواد اولیه را جدی بگیرند. زمانی مس، آزاد بود و یک سری، شمش آن را صادر می‌کردند. مس‌ّ‌های بازار را تبدیل به شمش می‌کردند و به کشورهایی مثل ترکیه می‌فرستادند. دولت جلوی صادرات شمش را گرفت ولی الان به نحو دیگری عمل می‌شود؛ لوله‌های قطر بزرگ مسی صادر می‌شود! درواقع به‌جای شمش، این نوع لوله‌ها صادر می‌شود. شرکت‌های خوش‌نام و باسابقه‌ای مثل شرکت ما زیر بار چنین کارهایی نرفته و نخواهند رفت ولی چه خوب است که دولت بتواند جلوی این نوع کارها را بگیرد تا به صنف ما هم کمک شود.

وی در تشریح بیشتر این نوع دور زدن قانون افزود:

کشوری مثل ترکیه به‌هیچ‌عنوان محصول آماده نمی‌خرد و فقط مواد خام را خریداری می‌کند. ترک‌ها از ضعف تولیدکننده‌های ایرانی و بازار ناگوار ما آگاه هستند و سوءاستفاده می‌کنند. به ما مراجعه می‌کنند و برای فلان قلم، فلان مبلغ را پیشنهاد می‌کنند. ما هر چه بگوییم آنها ۵۰ درصد زیر نرخ را پیشنهاد می‌کنند. آنها ارزان‌خری می‌کنند چون می‌دانند که ما به کار و مشتری نیاز داریم و چاره دیگری نداریم. از آن‌طرف به چند برابر نرخ به بازارهای اروپایی می‌فروشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها