|
کدخبر: 41261

«گسترش نیوز» بررسی می‌کند:

بودجه عمرانی در تنگنای درآمدها

در سازکار تخصیص بودجه اولویت اول هزینه‌های جاری و بودجه عمرانی در مقام دوم تخصیص است.

گسترش نیوز: در بخش حمایت از زیر ساخت‌‌های لایحه بودجه سال آینده، اعتبار عمرانی پیش‌بینی شده ۶۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۷ (با بودجه عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومانی) رشد پنج درصدی دارد.

omrani.jpg

مسئولان تدوین بودجه برای حمایت از صادرات و توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و متنوع‌سازی در کشورهای هدف، یک هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌اند. این میزان اعتبار برای بخش عمرانی کافی نیست اما واقعی است. بین ردیف بودجه در نظر گرفته شده و تخصیص اعتبار تناسب برقرار شده است.

شاخصه‌های موثر بر نرخ جهانی نفت

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با بودجه عمرانی کشور در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: به شکل کلی در تمام دنیا درآمد‌های دولت براساس پیش‌بینی و حدس و گمان محاسبه می‌شود. هیچ دولتی نمی‌تواند به شکل دقیق بگوید میزان درآمد دولت در سال آینده چه میزان است. در ایران نیز تعیین میزان درآمد‌ها به این منوال است، درآمدها از منابعی همچون فروش نفت، صادرات مواد معدنی و محصولات غیر نفتی، مالیات و عوارض تامین می‌شود و بر این منابع نرخ جهانی نفت، ارز تاثیر مستقیم می‌گذارد.

ezatolahyosefiyan.jpg

سازکار تخصیص بودجه

یوسفیان‌ملا با بیان این موضوع که میزان درآمدهای کشور محدود است و سازمان برنامه بودجه بر اساس درآمدهای کشور بودجه مصارف مختلف را تعیین می‌کند، افزود: در سازکار تخصیص بودجه اولویت اول هزینه‌های جاری است. بودجه عمرانی در مقام دوم تخصیص قرار می‌گیرد. سازمان مدیریت بودجه براساس واقعیت‌های موجود برآوردی از بودجه ارائه داده است.

تناسب بین ردیف بودجه و تخصیص‌ها

عضو کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با بودجه عمرانی کشور در ارتباط با شرایط کنونی پروژه‌های عمرانی گفت: دوره تخصیص قطره چکانی اعتبار به بخش عمرانی پایان یافته است. اوضاع تخصیص‌ها به پروژه‌های عمرانی خوب است به شکل کلی بین ردیف بودجه در نظر گرفته شده و تخصیص اعتبار تناسب برقرار شده است. این موضوع جلوی تورم در این بخش عمران را می‌گیرد.

بودجه بخش عمران کافی است؟

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که عده‌ای میزان بودجه در نظر گرفته برای بخش عمران را ناکافی می‌دانند، اظهار کرد: عده‌ای عنوان می‌کنند میزان بودجه نسبت نیاز بخش عمرانی کشور کم است. شاید این نظر درستی باشد اما باید در نظر داشت سازمان برنامه بودجه تنها با توجه به درآمدهای دولت می‌تواند ردیف بودجه تعریف کند. درآمدهای دولت به گونه‌ای نیست تا بیشتر از این میزان برای بخش عمرانی بودجه در نظر گرفته شود.

برآوردی واقعی تر از درآمدها

وی افزود: نکته مهم در ارتباط با بودجه این است که پیش تر اگر در ردیف بودجه ۱۰ میلیارد تومان برای یک پروژه در نظر گرفته می‌شد، در زمان تخصیص بودجه به دلیل ضعف در برآورد درآمدهای دولت، تنها ۵ میلیارد تومان به کل پروژه پرداخت می‌شد. نتیجه آن نیز ناتمام ماندن پروژهای عمرانی بود. منتقدان بودجه اکنون را با چندین سال پیش مقایسه می‌کنند اما عملیاتی شدن این تخصیص را بررسی نمی‌کنند. درحال‌حاضر برآورد از درآمدهای دولت واقعی تر شده است و اگر برای پروژه‌ای ۱۰ میلیارد تومان ردیف بودجه تعریف می‌شود. تمام این مبلغ به پروژه اختصاص می‌یابد.

درآمدهای مازاد دولت چه می‌شود؟

وی در پایان در ارتباط با مازاد درآمدهای دولت گفت: اگر درآمدهای دولت از درآمد پیش‌بینی شده در بودجه بیشتر باشد، مازاد آن به صندوق ذخیره ارزی منتقل می‌شود و دوباره به کانال عمران بازگردانده می‌شود و در پروژه‌های عمرانی و حمایت از این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها