|
کدخبر: 41250

« گسترش نیوز» از شرایط بحرانی معیشت کارگران گزارش می دهد

چند و چون عیدی و بسته‌های حمایتی کارگران

بیش از ۱۰ میلیون نفر از اعضای جامعه کارگری باید بسته‌های حمایتی را دریافت کنند

گسترش نیوز: میزان عیدی کارگران در حدود دو میلیون تومان و ۲۰۰ هزار تومان عنوان شد، بر این میزان عیدی اعتراض های زیای شکل گرفت. قانون کلی پرداخت عیدی به کارگران میزان عیدی این قشر را مطابق ۶۰ روز کاری عنوان می کند.

hoghughkargar.jpg

به طور قطع میزان عیدی جوابگوی نیازهای مردم نیست اما دلیل ناکافی بودن عیدی به خاطر ناکافی بودن دستمزد است اگر میزان حقوق کارگران به شکل منطقی تعیین و افزایش یابد، عیدی به عنوان یکی از مولفه آن به تبع افزایش حقوق، افزایش می‌یابد. بسته های حمایتی نیز به کارگران پرداخت نشده است. نکته مهم آنکه در مقابل افزایش هزینه یک میلیون و دویست تومانی کارگران با فرض پرداخت بسته های حمایتی به کارگران مشکلات این قشر حل نمی شود.

افزایش ۸۷ درصدی هزینه

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار در ارتباط با معیشت مردم در گفت و گو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است. اینگونه نیست که عیدی کارگران سال به سال تصویب شود. میزان عیدی کارگران براساس ماده الحاقی به قانون کار ۱۳۷۰ تعیین می شود. قانون کلی پرداخت عیدی به کارگران، میزان عیدی این قشر را مطابق ۶۰ روز کاری عنوان می کند. یعنی هر شخصی مطابق پایه حقوق خود ضرب در دو عیدی می گیرد.

AliKhodaei.jpg

میزان عیدی جوابگوی نیازهای مردم نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عیدی امسال کفاف تامین مایحتاج کارگران را می دهد، گفت: به طور قطع میزان عیدی جوابگوی نیازهای مردم نیست اما دلیل ناکافی بودن عیدی به خاطر ناکافی بودن دستمزد است اگر میزان حقوق کارگران به شکل منطقی تعیین و افزایش یابد، عیدی یکی از مولفه هایی است که به تبع افزایش حقوق، افزایش می‌یابد. عیدی خود به طور مستقل نمی تواند محل بحث باشد.

عضو کارگری شورای عالی با اشاره به تلاش های نمایندگان کارگری افزود: بیش از ۴ ماه است که به عنوان نمایندگان کارگری در شورای عالی کار درخواست ترمیم قدرت خرید کارگری را به دولت و کارفرما ارائه کرده ایم. مدت هاست در حال پی گیری این موضوع هستیم اما همراهی خاصی که انتظار می رود از دولت و کارفرما انجام شود، تا کنون اتفاق نیفتاده است. امیدواریم تا پیش از پایان سال تصمیمی برای این موضوع گرفته شود و تدبیری اندیشیده شود.

۹۰ درصد کارگران مشمول بسته حمایتی

وی با بیان این موضوع که در حال حاضر دستمزد ماهیانه کارگران ۷۲ درصد نسبت به معیشت فاصله دارد بیان کرد: با توجه پایین بودن دستمزد کارگری در ایران بیش از ۹۰ درصد کارگرهای کشور مشمول بسته حمایتی دولت می شوند. ۱۱میلیون و ۵۰۰ نفر بیمه شده داریم، یعنی بیش از ۱۰ میلیون نفر از اعضای جامعه کارگری باید این بسته را دریافت کنند. یک تناقض آشکار در این موضوع وجود دارد و آن این که بودجه مطرح شده امکان پوشش این تعداد مشمول بسته های حمایتی را ندارد.

خدایی در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که حتی اگر دولت بتواند این بسته ها را به کارگران پرداخت کند، این بسته ها به هیچ عنوان بالارفتن معیشت مردم کمکی نمی کند. دولت باید با تصمیمات جدی تری به موضوع حل مشکل معیشت کارگران ورود پیدا کند.

هیچ بسته حمایتی به هیچ کارگری داده نشده است

عضو کارگری شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که آیا کارگران مشمول اولین بسته حمایتی دولت شده اند یا خیر؟گفت: تا کنون هیچ بسته حمایتی به هیچ کارگری داده نشده است. اتحادیه کارگری معتقد است کارگران باید با دستمزد خود، هر آنچه نیازمند آن هستند را بخرند. دولت پیش بینی کرده بود تا پایان سال به ازای هر خانوار ۶۰۰ هزار تومان کمک معیشتی دهد درحالی که مطالعات نشان می دهد فقط در هر ماه هزینه های معیشتی یک کارگر یک میلیون و دویست هزار تومان افزایش یافته است. حتی اگر این بسته ها هم به کارگر ها تعلق بگیرد، بسیار ناچیز است. در مقابل افزایش هزینه یک میلیون و دویست تومانی کارگران در نظر گرفتن هر چند وقت یک بار بسته های ۲۰۰ هزار تومانی دردی از این قشر دوا نمی کند. با پرداخت بسته ۲۰۰ هزار تومانی سر و ته قضیه مشکلات معیشتی کارگران را هم بیاوریم و اعلام کنیم که به معیشت کارگارن کمک کردیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها