|
کدخبر: 39591

دبیر اتحادیه تجهیزات دندانپزشکی در گفتگو با گسترش‌نیوز:

مسئولان، من یک ایده نو دارم

دبیر اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی از ضرورت تاسیس اداره جدیدی به نام اداره تولید سخن گفت. به اعتقاد او اداره تولید می‌تواند کارایی صنایع مختلف کشور را چند برابر کند. وی خواستار توجه مسئولان به ایده خود شد.

گسترش‌نیوز: بعضی از فعالان اقتصادی به ذکر مسائل و مشکلات خود بسنده نمی‌کنند و ایده‌های جالبی ارائه می‌کنند. چه خوب است که مسئولان مربوطه در دو وزارتخانه صمت و بهداشت و نیز سازمان‌ها، ادارت و نهادهای زیرمجموعه آنها به این قبیل پیشنهادات، توجه کنند و نقاط‌ضعف و قوت آنها را بررسی کنند. چه‌بسا، گره بعضی از کاستی‌ها و ناکارآمدها با تکیه بر این قبیل ایده‌ها، گشوده شود.

اداره تولید؛ چرا و چگونه؟

dandannn.jpg

فریدون سلامی‌فر، دبیر اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز نظریه خود را این‌گونه توضیح داد: به اعتقاد من در هر شهرستانی باید اداره خاصی به نام «اداره تولید» شکل بگیرد. اداره تولید باید بتواند تمامی بخش‌های صنعتی را پوشش دهد و حوزه و رشته‌ای نباشد که در ذیل آن قرار نگیرد.

سلامی‌فر در تشریح بیشتر ایده خود گفت:

مدیران و پرسنل این اداره چه کسانی هستند؟ نمایندگان تام‌الاختیار تمام نهادها و وزارتخانه‌هایی که در امر تولید، دخالت دارند. همان‌طور که گفتم مشکل اصلی صنعت ما بروکراسی‌های بی‌پایان، کند و ناکارآمد است و اداره تولید می‌خواهد این نقیصه را جبران کند. نمایندگان تمامی نهادها و سازمان‌های دخیل در یک اداره، جمع و متمرکز می‌شوند و به‌واسطه قدرت کافی که به آنها اعمال شده است تصمیم‌گیری می‌کنند.

اداره تولید، کد صادر می‌کند

سلامی‌فر در تشریح بیشتر ایده خود اظهارکرد:

افرادی که واجدشرایط هستند و مجوز فعالیت گرفته‌اند یک کد دریافت کنند. این کد به‌منزله برگه هویتی آن فعال اقتصادی، تولیدکننده و کارآفرین است. اداره تولید در فرآیند بررسی ایده‌ها و طرح‌ها باید بیشترین دقت و حساسیت را به خرج دهد چون قرار است که طرح و ایده پذیرفته‌شده به‌عنوان یک «طرح ملی» ثبت شود. حالا باید از آن حمایت شود و موانع پیش‌رویش برداشته شود.

تسریع در انجام امور

سلامی فر یکی از اهداف مهم این اداره را تسریع در انجام امور دانست و تصریح کرد:

بعدازآنکه ورود یک تولیدکننده به یک حوزه خاص تایید شد نهادی مثل بانک بررسی می‌کند که ببیند صلاحیت دریافت چه مقدار تسهیلات را دارد. ادارات برق، محیط‌زیست و همه نهادهای متولی دیگر در جلساتی که در اداره تولید برگزار می‌شود درباره جوانب مختلف کار تصمیم می‌گیرند و هماهنگی‌ها لازم را به عمل می‌آورند. به‌این‌ترتیب اداره تولید در اسرع وقت و از نزدیک، به نیازها و مسائل و مشکلات تولیدکننده و کارآفرین واکنش نشان می‌دهند.

مدیر اجرایی، نماینده کارفرما و کارخانه‌دار

فریدون سلامی‌فر از نقش جدیدی به نام مدیر اجرایی سخن گفت و افزود:

در اداره تولید برای هر رشته و رسته، یک مدیر اجرایی تعین می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال مدیر اجرایی بخش مواد و تجهیزات دندانپزشکی. مدیر اجرایی است که باید کارها و امور کارفرما و صاحب کارخانه را مدیریت کند. طرف اداراتی مثل محیط‌زیست، آب و برق و غیره باید این مدیر اجرایی باشد نه من تولیدکننده. اداره تولید و مدیران اجرایی موظف هستند که این خدمت را برای فعالان اقتصادی انجام دهند چون همان‌طور که گفتم ایده به‌عنوان طرح ملی اعلام شده است.

مزایا و معایب اداره کار

دبیر اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی در ادامه به مزایا و معایب تشکیل اداره تولید پرداخت و افزود:

اگر این اتفاق نیفتند تولیدکننده نمی‌تواند روی تولید و بهبود هر چه بیشتر آن تمرکز کند و وقت و انرژی‌اش در ادارات هدر خواهد رفت. تنها دغدغه تولیدکننده باید ارتقای تولید و پژوهش و توسعه و صادرات باشد.

سلامی در بخش بعدی سخنان خود بر یکی از فواید مهم اداره تولید تاکید کرد:

تشکیل چنین اداره‌ای جلوی ایجاد رانت و اعمال‌نظرهای شخصی را می‌گیرد. رونق کسب‌وکار و تولید در کشور ما یک دگرگونی اساسی طلب می‌کند و ایده‌هایی مثل ایده بنده می‌توانند راهگشا باشند. فقط این‌گونه است که می‌توان صنعت صادرات‌محور داشت. سیستم تولید در کشور ما بیمار است و کاستی‌های ساختاری بسیاری دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها