|
کدخبر: 37794

مهم‌ترین اخبار اقتصادی امروز؛

دلارهایی که با قاچاق بنزین می‌سوزند!

به این دو سه جمله توجه کنید: "روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین به افغانستان قاچاق می‌شود"، "مصرف بنزین کشور از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرد"، "دولت روزانه ۳۰ میلیون دلار یارانه پنهان بابت بنزین پرداخت می‌کند". پیام این است که وضعیت مصرف و قاچاق بنزین، حاد شده است.

ghachagh_benzin.jpg

گسترش نیوز: قاچاق بنزین سال‌ها بود که با طرح هدف‌مندی یارانه‌ها (که البته ایرادات و نقدهای وارد بر آن بر کسی پوشیده نیست) مقداری کاهش یافته بود. اما نوسان اخیر قیمت ارز مجددا باعث شده فاصله قیمتی بین بنزین داخلی با کشورهای منطقه ایجاد شود که قاچاق سوخت را برای سودجویان، وسوسه‌انگیز کرده است. امروز رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی از قاچاق روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین به افغانستان خبر داد و گفت: وضعیت بازار چهارگانه عدم ثبات و پرهیز از سرمایه‌گذاری را به فعالان اقتصادی دیکته می‌کند.

بودجه کشور با بنزین آتش می‌گیرد!

ظرف مصرف بنزین در کشور لبریز شده و با رد شدن از مرز حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز، چراغ خطر آن روشن شده است. بنزینی که نرخ آن واقعی نیست و دولت مجبور به پرداخت یارانه پنهانی بابت بنزین است، تا جایی که گفته می‌شود دولت روزی ۳۰ میلیون دلار یارانه پنهان بابتی بنزین پرداخت می‌کند. در این راستا، محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داد: با قیمت فعلی یارانه پنهانی که دولت باید بابت بنزین پرداخت کند، از ۳۰ میلیون دلار به ۴۵ میلیون دلار در روز افزایش خواهد یافت.

قاچاق در قاچاق

از سوی دیگر عبدالعزیز هدایت - رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی - در یک نشست، به نقل از رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره قاچاق بنزین گفت: روزانه حدود 10

میلیون لیتر بنزین به افغانستان قاچاق می‌شود که قیمت هر لیتر بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان و در افغانستان ۶۰۰۰ تومان است. اما این پول به جای ایران به چین یا ترکیه می‌رود و با آن لباس استوک وارد می‌شود و دوباره پول آن تبدیل به دلار شده و از کشور خارج می‌شود؛ یعنی قاچاق در قاچاق که این حجم نمی‌تواند توسط کولبران انجام شود.

چرا پرونده بنزین دوباره باز شد؟

از زمانی که بودجه سال ۱۳۹۷ تصویب شد تا زمانی که معاون وزیر نفت اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن ندارد، شایعه افزایش قیمت بنزین دهان به دهان می‌چرخید. انگار مردم هر لحظه منتظر بودند خبر افزایش نرخ بنزین را از دهان مسئولان بشنوند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است اما الزام استفاده از کارت سوخت به قوت خود باقی ماند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که بررسی این موضوع مراحل نهایی خود را طی می‌کند و حتی احتمال اجرایی شدن آن در آینده نزدیک هم وجود دارد. در این میان نمایندگان مجلس که تا همین ماه قبل اعلام کرده بودند، کمیسیون انرژی پیش از سال 1397 و پس از آن با دو نرخی و چند نرخی کردن بنزین و افزایش قیمت مخالف است، مجلس و دولت هیچ طرحی مبنی بر افزایش قیمت بنزین، سهمیه‌بندی و چند نرخی کردن بنزین ندارد و مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را به دولت نمی‌دهد. اکنون به طرق مختلف موافقت خود را با سهمیه‌بندی و احتمالا دو نرخی شدن بنزین اعلام کرده‌اند.

البته محمدعلی شاعری، نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس در جلسه شورای اداری بهشهر، افزایش قیمت سوخت را منتفی دانسته و گفته است: باید بگویم به‌هیچ عنوان افزایش قیمت در بخش سوخت و انرژی و تامین کالاهای اساسی صورت نگرفته و همین روند تا پایان سال جاری تداوم دارد.

قیمت پراید به زیر ۳۰ میلیون تومان رسید

حالا که صحبت از بنزین شد، سری هم به بازار خودرو بزنیم؛ بازاری که در روزهای اخیر به‌دنبال کاهشی شدن قیمت ارز، در مسیر افت قیمت قرار گرفته است. امروز رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران به ایسنا گفت: پس از ماه‌ها قیمت پراید ۱۳۱ به زیر ۳۰ میلیون تومان رسید. پراید ۱۱۱ نیز از حدود ۳۵ میلیون تومان به ۳۴ میلیون تومان و قیمت پژو ۴۰۵ نیز از حدود ۵۱ میلیون تومان در روز گذشته به ۴۹ میلیون تومان رسیده است.

arz1234.jpg

گزارشی از بازار کساد ارز

امروز نیز بازار ارز نسبت به هفته‌های گذشته کساد است و خرید و فروش زیادی در میان دلالان بازار انجام نمی‌شود. صرافی‌ها نیز که معمولا نرخ ارز را ثبت می‌کنند، ارزی برای فروش ندارند .در لحظه انتشار این گزارش، هر دلار آمریکا در میان دلالان حدود ۱۳) . هزار تومان به فروش می‌رسد قیمت خرید آن نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است که البته متقاضیان زیادی ندارد و مردم سعی می‌کنند معاملات خود را بیش‌تر در صرافی‌ها انجام دهند.

اما قیمت‌های نقش بسته برروی تابلوی صرافی‌ها هم اختلافات زیادی با یکدیگر دارند؛ به‌طوری‌که قیمت فروش هر دلار آمریکا برروی تابلوی صرافی‌ها از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز می‌شود و حتی به ۱۴ هزار تومان هم می‌رسد. از سوی دیگر قیمت خرید دلار در صرافی‌ها نیز دامنه‌ای بین ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان دارد. امروز یورو نیز در بازار آزاد با نرخ ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود.

آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه

قیمت طلا و سکه هم که روزهای اخیر روند کاهشی داشت، امروز تغییر رویه داده است؛ به طوریکه سکه تمام طرح جدید ۴۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز افزایش یافته و چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در طلافروشی‌ها ۴۰۸ هزار تومان دادوستد می‌شود که ۷۳ هزار تومان تغییر قیمت را تجربه می‌کند.

نرخ واقعی دلار از نظر رییس اتاق اصناف

در حالی که طی روزهای گذشته روند نزولی قیمت انواع ارز در بازار آغاز شده، علی فاضلی ـ رییس اتاق اصناف ایران ـ معتقد است که نرخ واقعی دلار حدود ۸۰۰۰ تومان است و دولت برای کاهش قیمت ارز در بازار و تثبیت آن باید وحدت رویه و همدلی بین اعضای خود را بیش‌تر کند و مردم و بخش خصوصی نیز با دولتمردان همکاری کنند.

FATF123.jpeg

اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز

آن طور که رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است. تحریم‌های آبان‌ماه نیز در بازار بی‌اثر نیست، اما اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت. ترکاشوند - رئیس کانون صرافان - امروز در نشستی خبری اظهار کرد: بخشی از قیمت ارز ناشی از حباب مثبت روانی است که به دلیل فشارهای خارج از کشور ایجاد می‌شود که درنهایت براثر مصوباتی از قبیل FATF می‌تواند برای مدتی کاهش یابد، اما درمجموع این مصوبه تاثیر اساسی بر بازار ندارد، چراکه نمی‌تواند در کوتاه‌مدت کمکی به واردات اسکناس و یا نقل و انتقالات آن از کانال بانکی کند، بنابراین در کوتاه‌مدت اثر چندانی نخواهد داشت، ولی در بلندمدت و به مرور FATF می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مجلس نجنبد دلار تاثیرش را بر مسکن می‌گذارد

آخرین خبر بسته امروز به اظهارنظر یک کارشناس درباره آینده بازار مسکن مربوط می‌شود. فرشید پورحاجت معتقد است کاهش قیمت دلار در نیمه دوم سال تاثیر خود را به‌صورت رکود تورمی در بخش مسکن نشان می‌دهد اما برای جلوگیری از این موضوع باید توان هر دو طرف عرضه و تقاضا تقویت شود. به گفته او دولت کار خود را با ارایه بسته‌های تشویقی و حمایتی انجام داده، حالا نوبت مجلس است، پیشنهاد می‌کنم مجلس به‌جای پرداختن به مسائل فرعی، بسته تعادل‌بخشی بازار مسکن که حدود چهار ماه قبل توسط وزارت راه و شهرسازی با همفکری فعالان بخش خصوصی طراحی شده را در دستور کار قرار دهد

منبع: ایسنا

ارسال نظر