|
کدخبر: 35549

نوبخت: اقتصاد ایران از کانادا و عربستان جلو می‌زند

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در حال حاضر رتبه ۱۸ اقتصاد جهان را داریم و بی‌تردید به می توانیم به رتبه ۱۵ اقتصاد دنیا برسیم.

گسترش نیوز: نوبخت گفت: مهمترین برنامه این سازمان بعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی است که یک پیش‌بینی از منابع است که همچنین برآورد هزینه‌های سال‌جاری دولت. ما سال گذشته در زمان مقرر بودجه را به مجلس تقدیم کردیم و شاید این موضوع یکی از اتفاقات متمایز کننده سال گذشته بود. از آنجا که بودجه پیش‌کننده است باید دید هر سال چه مقدار هزینه می‌شود و ما سال گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان منابع عمومی را پیش‌بینی کردیم و به‌طور دقیق همین مقدار مصرف شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای بودجه سال‌جاری علاوه بر اینکه تلاش کردیم ۳۴ درصد بودجه از ۱۳۴۰ دستگاه در ردیف به قیمت تمام شده انجام شود و برای نخستین بار برای این موضوع تلاش شد تا دقیقا سیاست ما در بودجه سال ۹۷ گنجانده شود. سیاست ما اقتصاد مقاومتی بود که آن را به کار گرفتیم و با توجه به اینکه سال ۹۷ دومین سال از برنامه‌ریزی سالانه ما به شمار می‌آید که در آن متعهد به ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی شده‌ایم از سازمان‌های مختلف برای این منظور کمک گرفته شد به همین جهت تبصره ۱۸ در قانون سال ۹۷ گنجانده شد و این تبصره یعنی ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی که برای تامین منابع هزینه‌های آن ما سعی کردیم قسمتی از دولت قسمتی از نظام بانکی تامین شود.

وی ادامه داد: در این سال ما سعی کردیم با توجه به انتقادی مبنی بر "پول‌پاشی شغل ایجاد نمی‌کند"، عمل کنیم و سعی کنیم بیکارها را به جای آن‌که به آنها پول بدهیم با ایجاد شغل این بودجه را صرف آنها کنیم. به همین جهت از سازمان میراث‌فرهنگی استفاده کردیم و چیزی حدود ۱۵۷ هزار شغل قرار است ایجاد شود. شما هم می‌دانید این پول برای چه چیزی هزینه شده است. همین اقدامات در بخش بافت‌های فرسوده و مسکن به‌منظور مرمت مکان‌های زندگی در روستا و شهر انجام شد. به این ترتیب فرصت شغلی نیز ایجاد شد و بودجه آن تعیین و برای کشاورزی هم همین منوال صورت گرفت که بودجه آنها نیز مشخص است. همه اینها که در نظر گرفته شده ۱۲ برنامه برای ایجاد فرصت‌های شغلی که در نهایت به یک‌میلیون فرصت شغلی منتج شود. یکی از این ۱۲ برنامه امضای تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی بود.

نوبخت افزود: هجوم ناعادلانه تفکری از سوی غرب به جامعه در حال تزریق است که اگر قرار است اقتصاد مملکت ما درست شود حتما باید کشورهای غربی و اروپایی در آن سرمایه‌گذاری کنند و برای ما این کار را انجام دهند در صورتی که ما خودمان باید ایجاد شغل کنیم و از هر کسی که مدعی است می‌خواهیم که بگویند کدام‌یک از این ۱۵۷ هزار شغلی که در حال ایجاد است به آمریکا و کشورهای دیگر مرتبط است. ما یک ملت بزرگ هستیم. بینید در حال حاضر کشور ترکیه که با آمریکا به مشکل خورده در حال الهام گرفتن از ما بوده تا بتواند اقدامات آمریکا را خنثی کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: ما خودمان باید برای خودمان کار کنیم و منتظر آمریکا و کشورهای دیگر نباشیم. همان‌طور که در سه ماهه اول شغل‌های زیادی وارد بازار شد و افراد زیادی از بیکاران نیز به بازار کار راه پیدا کردند. اگر ما همین یک‌میلیون شغلی که وعده ایجاد آن داده شده را هر سال ایجاد کنیم قطعا می‌توانیم هر سال نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از بیکاران‌ را سر کار ببریم. البته همین حالا از رسانه‌ها می‌خواهیم که ما را رصد کنند و ببینند در پایان سال چه مقدار از این کارها به انجام می‌رسد چراکه ما به این موضوع نیاز داریم.

وی در پایان گفت: بدون‌شک اقتصاد ایران تا همین چند سال آینده از کشورهای کانادا، عربستان و... جلو خواهد زد. ما در حال حاضر رتبه ۱۸ اقتصاد جهان را داریم و بی‌تردید به می توانیم به رتبه ۱۵ اقتصاد دنیا برسیم. البته این کارشناسی ما نبوده و کارشناسی صندوق بین‌المللی پول است که اعتبار خود را با آمار اشتباه به زیر سوال نمی‌برد و هیچ‌کس نمی‌تواند به آمار آنها شک کند. جوان‌ها باید بدانند که ما خودمان برای خودمان کار کنیم و آمریکا برای ما کاری نخواهد کرد.

ارسال نظر