|
کدخبر: 33561

گزارش گسترش از گرانی‌های اخیر و چاره‌جویی از آن؛

مردم برای گرانی دست به دامان خودشان شدند نه مسئولین!

از آن جاییکه مردم نمی‌خواهند خرید مسکن، خودرو و مایحتاج روزمره برایشان تبدیل به رویا شود؛ برای مبارزه با گرانی‌های اخیر اقدام کردند.

گسترش نیوز: در چند ماه اخیر نرخ تمامی اقلام خوراکی و غیرخوراکی چنان افزایشی داشته که تیتر تمامی اخبار در حوزه‌های مختلف را به خود اختصاص داد. بازار خودرو‌های خارجی که از کنترل خارج شده و پس از یک جهش ناگهانی از اوایل امسال تا به امروز، بعضاً افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ ‌را هم تجربه کرد. نرخ سکه که تا سال ۹۵ نیز با رشدی اندک به ۱ میلیون و ۲۰۰ ‌تومان ‌رسیده بود؛ ابتدای سال ۹۷ با رشدی حیرت انگیز و باورنکردنی از مرز ۲ میلیون و۴۰۰ تومان نیز عبور کرد. نرخ مسکن نیز نسبت به سال گذشته از دو برابر هم بیشتر شده است.

این‌ها درحالیست که بیشترین دود این گرانی‌ها فقط در چشم قشر طبقه پایین و کارگر می‌رود. طبق آخرین آماری که در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم ایران ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این نشان از وضعیت نا بسامان اقتصاد ایران دارد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز در این باره به گسترش گفت: گرانی‌های اخیر ایجاد شده تنها بر مصرف‌کنندگان واقعی و کسانی که توان مالی ندارند؛ فشار می‌آورد.

به گفته نعمت‌الله کاشانی نسب، اگر این گونه پیش برود خرید مسکن و خودرو برای مردم به رویا تبدیل می‌شود.

یک اقتصاددان دیگر بیان کرد؛ طی چند ماه اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است، از این رو شاید ۱۰ سال دیگر قدرت خرید مردم به قدرت خرید سال ۹۰ برسد.

به گفته وحید شقاقی؛ درحال‌حاضر یک جنگ ارزی در کشور راه افتاده است که اگر کنترل نشود بسیار خطرناک تر از جنگ نظامی می‌شود؛ زیرا در جنگ نظامی مردم حضور دشمن را می‌بینند اما در جنگ ارزی دشمن به صورت چراغ خاموش و بدون اینکه مردم متوجه شوند می‌تواند یک کشور را ساقط و نظام اقتصادی را تغییر دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم درباره گرانی‌های اخیر اظهار کرد: جنس اتفاقی که در ‌حال رخ دادن است همان اتفاق سال ۹۱ است. موضوع، کاهش ارزش پول ملی است؛ یعنی وقتی کالا گران می‌شود، در آن طرف ‌ترازو، پول ملی قرار دارد که وزن آن پایین می‌آید‎.‎‌

به گفته عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس؛ گرانی کالا‌ها و اجناس ضروری، معیشت کارگران، بازنشستگان و دهک‌های پایین جامعه را تهدید می‌کند.

حسین مقصودی با ابراز اینکه "مسئولان چه‌‌وقت می‌خواهند به مشکلات مردم رسیدگی کنند؟" تصریح کرد: مسئولان باید بدانند که با وعده و وعید مشکلات مردم مرتفع نشده و قدرت خریدشان با این حرف‌ها بالا نمی‌رود.

یک آسیب شناس اجتماعی نیز در این باره اظهار کرد: درحال‌حاضر برخی از اقشار جامعه فقط زنده هستند؛ در حالی که برخی از جوانان مازراتی میلیاردی سوار می شوند و نوع زندگیشان با مردم عادی بسیار متفاوت است.

‌ مجید ابهری معتقد است: با این اوضاع بهتر است مسوولان دیگر روی کاغذ کارهایشان را نشان ندهند و سعی کنند حرفهایشان را عملی کنند.مردمی که فقط زنده هستند این اما بیشتر جوانان در زندگی روزمره خود مانده اند .

kampeingerani.gif

حال که مسئولان تا به امروز نتوانستند اقدامی علیه کنترل گرانی انجام دهند مردم خودشان دست به کار شدند و کمپین «من‌نمیخرم» علیه گرانی راه‌اندازی کردند.

این کمپین که با دعوت علی کریمی، برای نخریدن طلا، خودرو و کالاهایی که گران شده‌اند به ‌راه افتاده؛ با رأی مثبت بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و افراد عادی تا به اینجا حمایت شده است.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که این اقدام مفید واقع می شود و می تواند به واقعی شدن قیمت‌ها کمک کند یا خیر؟

ارسال نظر