|
کدخبر: 32708

چه کسانی زیر بار تورم له می شوند؟+جدول سه دهه اخیر

تورم یکی از شاخص‌ها تأثیرگذار در سبک زندگی اقتصادی است که بیشترین فشار را به طبقه متوسط و قشر ضعیف جامعه که حقوق‌بگیران هستند وارد می‌کند.

گسترش نیوز: تورم یکی از شاخص‌هایی است که بیشترین تأثیر را بر تغییر سبک زندگی اقتصادی اقشار حقوق‌بگیر جامعه ایجاد می‌کند.تورم در ایران به‌ویژه در یک دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است.به نحوی مردم در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در دولت دهم تورم ۴۰ درصدی را نیز تجربه کردند.

تورم یکی از عواملی است که منجر به شکاف طبقاتی بیشتر می‌شود به‌عبارت‌دیگر هر که دارایی بیشتری داشته باشد سود بیشتری از تورم می‌برد و مصداق بارز هرکه بامش بیش از برفش بیشتر است. ازآنجایی‌که اقشار متوسط جامعه عمدتاً اقشار حقوق‌بگیر جامعه هستند بیشتر از دهک‌های بالایی جامعه که سرمایه بیشتری دارند تحت‌فشار تورم قرار می‌گیرند. البته دولت‌ها هرساله سعی می‌کنند حقوق کارمندان و کارگران را متناسب با تورم تعیین کنند اما با توجه به این‌که سبد مصرفی این اقشار اغلب اقلام ضروری است و تورم شامل ۳۳۰ قلم کالا می‌شود به‌مراتب تورمی که در جامعه احساس می‌کنند بیشتر ازرقمی است که معمولاً به‌عنوان شاخص تورم اعلام می‌شود.به همین منظور شکاف طبقاتی براثر تورم افزایش پیدا می‌کند.

JADVALTAVAROM.jpg

دولت یازدهم و دوازدهم در سال‌های گذشته همواره سیاست کنترل تورم را پیاده کرده که تا حد قابل قبولی نیز موفق بوده اما اجرای این‌ها سیاست‌ها بدون هزینه نیز برای دولت نبوده و تا حدی منجر به رکود در بازار شد.در همین راستا احمد حاتمی‌یزد،کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره تأثیر تورم بر اقشار مختلف جامعه گفت: تورم به معنای شیب افزایش قیمت‌هاست و کاهش آن به معنای ارزانی نیست بنابراین زمانی که این شیب افزایش پیدا می‌کند قیمت اجناس بالا می‌رود در این شرایط کسانی که دارایی منقول و غیرمنقول بیشتری دارند سود بیشتری ازتورم می‌برند از سوی دیگرکسانی که نیاز به کالاهای اساسی دارند بیشتر ضرر می‌کنند.

HATAMIYAZD.jpg

وی افزود:در زمان افزایش تورم ارزش بدهی تغییر نمی‌کند اما ارزش دارایی‌ها بیشتر می‌شود.بنابراین افراد حقوق‌بگیر که دهک‌های اول و دوم جامعه را تشکیل می‌دهند بیشترین فشار راه تحمل می‌کنند.در شرایط تورمی افراد هر چه بیشتر بدهکار باشند، نفع بیشتری می‌برند و به این دلیل دولت تلاش کرد تا تورم را تک‌رقمی نگه دارد.

حاتمی‌یزد با اشاره به اینکه مشکل طبقات پایین جامعه بیکاری است، توضیح داد: اگر دولت در این شرایط می‌توانست اشتغال را افزایش دهد اوضاع اقتصادی جامعه بهتر از امروز بود. متأسفانه نرخ بیکاری در بازه ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر بسیار بالا بوده و این موضوع به کشور آسیب بسیاری وارد کرده است.

حاتمی‌یزد در ادامه به موضوع ارزش خرید به ازای دلار پرداخت و گفت: دولت برای رفع اختلافی که وجود دارد یارانه می‌دهد. برای مثال، در امریکا با یک دلار نیم لیتر بنزین می‌توان خرید اما در ایران حدود ۵ لیتر بنزین می‌توان خریداری کرد. دولت در کالاهای اساسی یارانه می‌دهد و این موضوع قدرت خرید طبقات فرودست را می‌افزاید. بر این اساس، شرایط فقر نسبی در ایران بهتر از کشورهای توسعه‌یافته است.

این اقتصاددان در ادامه به موضوع فقر پرداخت و به شاخص‌های جهانی اشاره کرد و گفت:خط فقر یک مفهوم نسبی است. سازمان‌های جهانی برای شناسایی فقر درآمدی را در نظر گرفته‌اند که شامل یک دلار درآمد روزانه به عنوان فقر مطلق و ۲ دلار درآمد روزانه به عنوان فقر نسبی می‌شود. به عبارت دیگر، یک خانواده ۴ نفره اگر در روز ۸ دلار درآمد داشته باشد دچار فقر نسبی است. این میزان درآمد روزانه در ماه به ۲۴۰ دلار می‌رسد. با دلار ۵ هزار تومانی این میزان معادل درآمد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها