|
کدخبر: 26427

طرح های بیابان زدایی در دامغان بدون اعتبار ماندند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان با بیان این که اجرای طرح های بیابان زدایی در این شهرستان به اعتبارات کافی نیاز دارد ، گفت : تاکنون 2 درصد از بودجه مصوب سال جاری برای حفظ و احیا عرصه های طبیعی به این نهاد تخصیص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، احمدعلی بهاور بیان کرد: اعتبارات ملی و استانی مصوب سال جاری این اداره برای حفظ و احیا عرصه های طبیعی بیش از 22 میلیارد ریال است که تاکنون 220 میلیون ریال از این مقدار اعتبار، تخصیص یافته است.

وی خشکسالی و دام مازاد را از جمله مشکلات اساسی مراتع دامغان برشمرد و اظهارکرد: فقط در مراتع سه هزار هکتاری دیباج این شهرستان بیش از هفت هزار راس دام وجود دارد که ظرفیت مجاز مراتع سه هزار راس دام سبک است.

بهاور ادامه داد: اکنون بیش از هزار و 145 بهره بردار با بیش از 144 هزار راس دام سبک در مراتع شهرستان دامغان حضور دارند که با توجه به شدت تخریب مراتع، باید این تعداد دام ها کاهش یابد.

وی با بیان این که وضعیت مراتع دامغان به دلیل فشار دام بر مرتع و کمبود آب بسیار نگران کننده است ، تاکید کرد: باید با تخصیص اعتبارات مصوب گام های عملیاتی برای جلوگیری از خشکسالی در این عرصه های طبیعی برداشت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات اعلام و خاطرنشان کرد: براساس معیارهای جهانی حفاظت ازعرصه های طبیعی، برای 10 هزار هکتار مرتع و جنگل 14 نیروی انسانی نیاز است در حالی که اکنون فقط برای حفاظت هفت هزار هکتار مراتع امیرآباد دامغان فقط چهار نیروی انسانی حضور دارد.

وی با اشاره به این که بیش از 620 هزار هکتار از عرصه های طبیعی دامغان نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری است، ادامه داد: این در حالی است که این طرح از سال 1357 تاکنون در 60 هزار هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان اجرایی شده است.

به گفته وی برای اجرای طرح های آبخیزداری سالانه به 50 میلیارد اعتبار نیاز است که می توان با اجرای آن در کاهش خشکسالی، هدر رفت آب و جلوگیری از مهاجرت مردم روستا گام های اساسی برداشت.

شهرستان دامغان یک میلیون و 544 هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و 489 هزار هکتار از آن عرصه های طبیعی ملی تشکیل می دهد.

ارسال نظر