|
کدخبر: 59401

شیطنت جنجالی مهدی یراحی کار دستش داد!

مهدی یراحی خواننده موسیقی پاپ در تازه‌ترین کنسرت خود باز هم با خطر ممنوع‌الفعالیتی مواجه شده است.

گسترش‌نیوز: اوایل زمستان سال گذشته (۱۳۹۷)، مهدی یراحی قطعه‌ای به‌نام «پاره‌سنگ» منتشر کرد. خودِ این قطعه شاید چندان چالشی نداشت، اما موزیک ویدیویی که برای «پاره‌سنگ» ساخته شد، ابهام‌هایی در دل خود داشت. به‌گفته بسیاری از کارشناسان، این موزیک ویدیو ارزش‌های دفاع مقدس را مورد هجمه قرار داده است. چندی پس از انتشار این موزیک ویدیو، مهدی یراحی گفته بود: «شیطنت کردم و نظر ارشاد را پذیرفتم».

یراحی همچنین هرگونه توهین به ارزش‌های دفاع مقدس را رد کرد و توضیحات مفصلی درباره رویکردش نسبت به مسئله جنگ ارائه داده بود.

یراحی گفته بود: «گفتند بازوبند حزب نازی را بسته‌اید و به شهدا توهین کرده‌اید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضدجنگ درست کرده‌ام. چه‌کسی هست که بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلاً با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوع‌الفعالیت می‌کنم. من ادوار جنگ را می‌گویم، نه‌فقط جنگ هشت‌ساله خودمان را. من از نگاه مستقل خودم برای شهدا کار خوانده‌ام. من بچه اهوازم، من با صدای آژیر بزرگ شده‌ام. من حق دارم بپرسم. اما بدون جنجال، بدون شوآف».

چندی بعد یراحی در صفحه شخصی‌اش خبرِ ممنوع‌الفعالیتی‌اش را تأیید کرد. مهدی یراحی به‌علت این حاشیه‌ها برای ۶ ماه ممنوع‌الفعالیت بود و اجازه برگزاری هیچ کنسرت یا انتشار هیچ اثری را نداشت.

بالاخره مجوز کنسرت مهدی یراحی برای اجرا در برج میلاد به‌تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۸ بار دیگر صادر شد تا این خواننده به فعالیت عادی‌اش برگردد. مجوز دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت یراحی، به هیچ وجه شامل اجرای قطعه «پاره‌سنگ» نبود.

اما برگزارکنندگان کنسرت یراحی در اقدامی غیرحرفه‌ای پس از پایان کنسرتش و در حالی که مخاطبان مشغول خروج از سالن بودند، موسیقیِ قطعه «پاره‌سنگ» را پخش می‌کنند. برخی از مخاطبان هم در سالن می‌مانند و این قطعه را همخوانی می‌کنند. همین مسئله آغاز چالشی دیگر برای این خواننده جوان است.

طراحی لباس‌های مهدی یراحی و گروهش در کنسرت ۲۶ تیر ۱۳۹۸ هم مسئله‌هایی ایجاد کرده است. یراحی و گروهش تی‌شرت‌هایی مشکی به تن کردند که به‌رویشان تصویر یک مُشت گره‌کرده حک شده بود.

طراحی دکور صحنه کنسرت مهدی یراحی هم شائبه‌هایی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کرد. همچنین مهدی یراحی و تیم تبلیغاتی‌اش برای کنسرت ۲۶ تیر تیزری یک‌دقیقه‌ای ساخته‌اند که ایراد‌های بسیاری هم به این تیزر وارد شده است. این تیزر به‌علت اینکه زمانش کمتر از یک دقیقه (۵۹ ثانیه) بوده، از نظر قانونی نیاز به اخذ مجوز برای انتشار ندارد.

در همین باره محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت: صبح دیروز چهارشنبه جلسه‌ای با برگزارکننده کنسرت مهدی یراحی داشتم و توضیحات شفاهی آنها را شنیدم. شرکت برگزارکننده این کنسرت مکلف است تا اوایل هفته آینده توضیحات کتبی خود را درباره کنسرت آقای یراحی به ما ارائه کند. بلافاصله پس از دریافت توضیحات مکتوب، تشکیل جلسه می‌دهیم و تصمیم‌گیری‌های لازم را در این باره اتخاذ می‌کنیم.

الله‌یاری درباره احتمال ممنوع‌الفعالیتیِ یراحی تأکید کرد: پس از دریافت توضیحات مکتوب برگزارکننده، تشکیل جلسه می‌دهیم و در این باره تصمیم می‌گیریم.

مدیر کل دفتر موسیقی گفت: یراحی درخواست دیگری هم برای اجرای کنسرت در اواخر مرداد ماه دارد، اما صدور مجوز آن اجرا منوط به تصمیم‌گیری‌های ما درباره اجرای ۲۶ تیرماه است.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که این بار سرنوشت شیطنتِ دوباره مهدی یراحی به کجا می‌انجامد. دفتر موسیقی به‌نوعی بر سر دوراهی قرار دارد، از یک سو باید با تخلف صورت‌گرفته برخورد کند و از سوی دیگر اگر یراحی را ممنوع‌الفعالیت کند، به پروژه مقدس‌سازی این خواننده کمک کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر