|
کدخبر: 49883

مراسم یادبود محمد مطیع برگزار شد

مراسم یادمان محمد مطیع ـ بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون ـ با حضور هنرمندان و روزنامه نگاران برگزار شد.

گسترش نیوز - مراسم یادمان محمد مطیع با حضور شخصیت هایی مثل ایرج راد، اکبر عالمی، پرستو صالحی، علی دهکردی، رضا فیاضی، مسعود فروتن، رضا بنفشه‌خواه، احمدرضا اسدی، رضا بابک، عبدالرضا اکبری، اسماعیل خلج، خسرو احمدی، سعید نیک‌پور، اصغر همت، علیرضا درویش نژاد، داریوش مودبیان، مریم معترف، منیژه محامدی، صدیق تعریف، پرویز پورحسینی، رضا بابک، گلاب آدینه، حمید لیقوانی، اصغر همت، بهزاد فراهانی، سعید امیر سلیمانی، جمشید ملک‌پور، ناصربزرگمهر عصر شنبه ٣١ فروردین در تماشاخانه «سنگلج» برگزار شد.

mohamad-moti.jpg

اجرای این مراسم به عهده مسعود فروتن بود، آناهیتا ایزدپارسا در طول برنامه چند قطعه‌موسیقی نواخت.

نخستین سخنران ایرج راد بود که درباره محمد مطیع گفت: من هر گوشه از این سالن را نگاه می‌کنم یاد او می‌افتم. همواره کارهایی که می‌کرد و نقش‌هایی که خلق می‌کرد، در اوج قرار داشت و به یادماندنی بود. محمد مطیع را در نقش ''داوود'' کاری از رکن‌الدین خسروی به یاد می‌آورم که چه خوش درخشید.

راد که از مرگ دوست دیرینه‌اش متاثر بود، با صدایی بغض آلود سخنانش را ادامه داد: او عاشق تئاتر بود و برای آن ارزش قائل بود. مطیع با لبخندش، شوخ تبعی‌اش، نگاه و کارش همواره به یادماندنی است. او پشت هیچ کسی حرف نزد و با دل نازکش همه را دوست داشت.

او افزود: درست زمانی خبر فوتش رسید که چند ساعتی به سال تحویلی نمانده بود، چه سال تحویلی؟ که با درد و غم از میان رفتن محمد مطیع در غربت همراه شد. محمد برای من زنده است همانطور که برای همه زنده است.

راد در ادامه گفت: محمد مطیع زمانیکه اینجا کار می‌کردیم پا و قلبش درد نمی‌کرد و با عشق روی صحنه می‌آمد. خیلی سعی شد که او را به ایران بیاوریم من و برادرش مهران مطیع با خانواده‌اش صحبت کردیم تا در مملکتش به خاک سپرده شود اما نشد و در پنجشنبه دو هفته گذشته در سوئد به خاک سپرده شد.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه''من از وزیر ارشاد خواهش کردم که سنگی را با نام محمد مطیع در بهشت زهرا (س) داشته باشیم و این قول به ما داده شد'' افزود: امیدوارم این اتفاق بیفتد تا زمانیکه به آنجا می‌رویم، از او هم یاد کنیم.

او در پایان خاطر نشان کرد: نام محمد مطیع همواره در تاریخ تئاتر می‌ماند، او مولف تئاتر بود. نوع بازی و ارتباطش با نقش او را شاخص می‌کرد تقلید نمی‌کرد و همه چیز مال خود او بود. زمانیکه با رکن‌الدین خسروی کاری می‌کردیم در تمام تمرین‌ها با عشق حاضر می‌شد.

سپس ویدئو هایی از هنرمندانی چون علیرضا مجلل، محمدعلی کشاورز، سعید نیکپور، محمدرضا ورزی، جمشید ملکپور، سعید نیکپور، پرویز پورحسینی، سعید امیر سلیمانی، واروز کریم مسیحی پخش شد که در آن خاطراتی از محمد مطیع تعریف کردند و درگذشت او را تسلیت گفتند.

محمد علی کشاورز گفت: «مطیع بازیگر خوب ما بود اما در آن زمان خیلی‌ها فکر می‌کردند اگر از این مملکت بروند رشد می‌کنند، در حالیکه نمی‌دانستند آدم‌ها در سرزمینی که متولد می‌شوند رشد و پیشرفت می‌کنند. بازیگر خیلی خوب بود ولی اشتباه بزرگی کرد که این سرزمین را ترک کرد».

اکبر عالمی بُغض آلود گفت: او سی و یک اثر تلویزیونی و ١۶ فیلم سینمایی که نخستین آن متعلق به حسین ترابی است، از خود به جای گذاشت. سرنوشت این طور برای او رقم خورد که در گوتنبرگ به خاک سپرده شود. هیچ کس نمی‌تواند نقطه سیاه و تاریکی از او بیان کند.

علی دهکردی رئیس انجمن بازیگران خانه سینما گفت: وظیفه دارم از طرف انجمن بازیگران سینمای ایران خدمت شما دوستان و سینماگران و خانواده‌اش و هموطنانی که با محمد مطیع خاطره دارند، عرض تسلیت داشته باشم. من و دوستانم در انجمن بازیگران سینمای ایران هر کدام بخواهیم از این موضوع صحبت کنیم، قطعا به تلخی صحبت می‌کنیم و‌ای کاش می‌شد او هم مانند خیلی از هنرمندان ما در کشور خودش به خاک سپرده شود.البته من به نظر خانواده محمد مطیع احترام می‌گذارم اما هنرمند فقط متعلق به خانواده نیست بلکه متعلق به هم مردم و هنر سرزمینشان است.

او تصریح کرد: هنرمندان دوست داشتنی دیگری بودند که در بهشت زهرا خاک نشدند و پیشنهاد اینکه اسامی هنرمندانی روی تخته سنگی نوشته شود خیلی خوب است، اینگونه مردمی که به قطعه هنرمندان می‌روند، یاد این عزیزان را هم زنده می‌کنند و فاتحه‌ای برایشان می‌فرستند.

بهزاد فراهانی رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر هم در سخنانی گفت: محمد مطیع تنها شخصیتی است که برایش دو صفحه نوشتم چون جرات این را نداشتم بداهه از او بگویم. تلخ است بمانی و برای یاران بنویسی، هنرمند بی‌ثبات، درخت بی‌بار است.

در بدعهدی روزگار خودتبعید شد برای مداوای فرزندش از ایران رفت و هرگز زر و زور زمانه فریبش نداد، غرور دریایی داشت.

سپس صدیق تعریف ضمن عرض تسلیت آوازی را برای حاضران خواند.

آرش عباسی کارگردان آخرین نمایشی که محمد مطیع در آن بازی کرده بود، در سخنانی گفت: من بر خلاف بقیه مرگ او را زود باور کردم، چون انتظارش را می‌کشیدم. در روز آخر سال زنگ زدم که روز پدر را تبریک بگویم و وقتی جواب نداد، حس کردم که فوت کرده است.

او یادآور شد: متاسفم که در این چند ماه اخیر تنها زندگی کرد و اگر آن شب کسی پیش او بود ما الان اینجا نبودیم برای یادمان او.

مهران مطیع برادر محمد مطیع هم به روی صحنه آمد و از برگزار‌کنندگان این مراسم تشکر کرد واندوه از برادر صحبت کرد و سپس به نقل قول محمد علی کشاورز اشاره کرد و گفت: برادرم اشتباه نکرد که رفت، او ناراحتی قلبی داشت و اگر در ایران می‌ماند همان موقع فوت می‌کرد. البته برادرم برای بازگشتش هم اشتباه نکرد.

سپس چند سکانس از فیلم‌های محمد مطیع پخش شد و در پایان هم ده دقیقه از بازی محمد مطیع در فیلم «سلندر» نمایش داده شد.

محمد مطیع لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، فعالیت نمایشی خود را از دهه ۴۰ در مشهد آغاز کرد و بعد از حضور در دانشکده هنرهای دراماتیک در نمایش‌های بسیاری از جمله «ارثیه ایرونی» به کارگردانی خلیج موحدی‌دیلمقانی، «آی باکلاه‌ای بی‌کلاه» به کارگردانی جعفر والی، «سنگ و سرنا» به کارگردانی عباس جوانمرد، «بام‌ها و زیر بام‌ها» به کارگردانی جعفر والی، «مرغ دریایی» به کارگردانی حمید سمندریان، «بازرس» به کارگردانی عزت‌الله انتظامی و… ایفای نقش کرد که همه این آثار در تماشاخانه «سنگلج» روی صحنه رفت.

مرحوم محمد مطیع در سریال‌هایی چون «هزار دستان»، «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «امیر کبیر»، «تبریز در مه» و فیلم‌هایی از جمله «دایره مینا»، «کلاغ»، «تکیه بر باد»، «گفت هر سه نفرشان»، «آقای هیروگلیف»، «آوار» و «گردبار» نیز ایفای نقش کرده بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون ۲۹ اسفندماه در منزل شخصی خود در کشور سوئد و در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

mohamad-moti06.jpg

mohamad-moti05.jpg

mohamad-moti04.jpg

mohamad-moti03.jpg

mohamad-moti02.jpg

mohamad-moti01.jpg

ارسال نظر