|
کدخبر: 43420

دبیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان مطرح کرد:

تهیه‌کنندگان به دنبال راهی برای تسهیل ساخت آثار سینمایی

دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران و دبیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان گفت: باید به دنبال راهکار جدید برای تسهیل در ساخت آثار باشیم تا قوانین دست و پا گیر بر پیکره سینمای ایران آسیب وارد نکند.

گسترش نیوز: سیدضیا هاشمی؛ دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران و دبیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در ارتباط با وضعیت امروز سینمای ایران و تولید و پخش آثار گفت: امروز روحیه اشرافی گری بیش تر به چشم می‌خورد. سینمای ایران با صنعت هالیوود کاملا متفاوت است اما شاهدیم برخی از بازیگران دستمزدهایی همانند ستارگان هالیوود از تهیه‌کنندگان طلب می‌کنند. سینما ظرفیت پرداخت این هزینه‌ها را ندارد به همین جهت پای پول‌های مشکوک به هنرهای تصویری باز شد.

hashemi_sz.jpg

تهیه‌کننده با سابقه سینمای ایران ادامه داد: وقتی روحیه انقلابی و کار شبانه روزی برای اصلاح جامعه از بین رفت، شاهد قوانین ودست و پا گیر در کشور شدیم که نتیجه‌اش شد دزدی، اختلاس، رانت و چپاول اموال مردم. فقر و فساد در جامعه سلامت جامعه را به خطر انداخته است، در حالیکه در سال‌های اولیه انقلاب تضمین روند رو به رشد جامعه روحیه انقلابی نیروهای متدین و مومن در سینما و حوزه‌های دیگر بود، از زمانی که پول حرف اول و آخر را زد و به اصطلاح فرهنگ تجمل گرایی وارد شد، همه چیز از بین رفت و همه به سمت و سوی رانت و چپاول رفتند، از بچه کوچک تا نماینده مجلس قصد رفتن یک شبه به ره صد ساله را دارند که تنها راه آن اختلاس است. این فرهنگ زیاده خواهی پایه دین و مذهب را نیز سست کرد.

او در ادامه اذعان داشت: روحیه انقلابی زمان زیادی است که از بین رفته و افراد فقط برای پول کارها می‌کنند. روحیه زیاده خواهی مانند موریانه تمام پایه‌های نظام ما را می‌خورد و در آخر برای نسل ما شرمندگی می‌ماند. از اینکه نسل‌های بعد با روحیه اشرافی گری در جامعه رها شده‌اند در حالیکه غایت انقلاب و فرهنگ انقلاب این نبود، بسیار ناراحتم.

وی حضور تهیه‌کنندگان صوری در سینمای ایران را هم نتیجه این فرهنگ دانست و گفت: به دلیل وجود سرمایه‌گذاران جدیدی که به تازگی وارد سینما شده‌اند تهیه‌کنندگان صوری فعالیت بیشتری یافتند. علاوه بر تهیه‌کنندگان صوری در حوزه پخش نیز با این معضل مواجهیم که نتیجه همان فرهنگ لاکچری است.

هاشمی در خصوص آخرین وضعیت حذف پروانه ساخت نیز توضیح داد: پروانه ساخت موضوعی بزرگ است که بخشی از آن مربوط به حاکمیت است و مسئولان نیز نسبت به رویه حال حاضر آن اشکالاتی را وارد می‌دانند. اعضای شورا نیز به مسائل پیش آمده و اشکالات واقفند. صنف تهیه‌کنندگان در پی ایجاد ساز و کاری است تا با دولت هماهنگ شده و راهکار قانونی را برای عده‌ای که می‌توانند و قابلیت‌های لازم را برای عدم دریافت پروانه ساخت دارند، فراهم آوریم.

وی ادامه داد: سال‌هاست ساز و کار پروانه ساخت بر این دور تسلسل در حال حرکت است و رشد نیافته است. باید به دنبال راهکار جدید برای تسهیل در ساخت آثار بیابیم تا قوانین دست و پا گیر بر پیکره سینمای ایران آسیب وارد نکند. معتقدم سینماگران پس از گذشت چهل سال از انقلاب به خطوط قرمز واقف هستند و با کمک دولت می‌توان ساز و کاری فراهم آورد تا از بی‌برنامگی موجود رهایی یافته و شکل و شمایل جدیدی در جهت تسهیل در امور تولید هنرهای تصویری ایجاد کرد.

منبع: صبا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها