|
کدخبر: 38182

گزارشی از فروش سینمای ایران

جدول فروش سینمای ایران نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. اما یک اتفاق عجیب در آن افتاده. کمدی لس آنجلس تهران که تازه یک هفته از اکرانش می‌گذرد با وجود کمدی بودن نتوانسته به جمع ده فیلم پرفروش سینمای ایران در هفته گذشته راه پیدا کند. اتفاقی که در مورد کمدی‌ها در سینمای ایران خیلی نادر است. فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی برای دومین هفته متوالی توانست جایگاه خودش را در صدر گیشه نگهدارد.

cin.jpg

گسترش نیوز: «مغزهای کوچک زنگ زده» یک فیلم تلخ اجتماعی است ولی با همه فیلم‌های اجتماعی که تا امروز دیده‌ایم تفاوت دارد. بیشتر شبیه یک اکشن هالیوودی است که در مناطق فقیر حاشیه شهری می‌گذرد. داستان پسری به نام شاهین که برادر بزرگترش شکور آشپزخانه تولید مواد مخدر دارد و بچه‌های فقیر را از کودکی پیش خودش نگهمیدارد تا بعدتر در آشپزخانه‌اش کار کنند. شاهین همیشه شکایت دارد که چرا شکور کارهای مهم را به او واگذار نمی‌کند. این وسط فیلمی از خواهرشان منتشر می‌شود و اوضاع حسابی به هم می‌ریزد. نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و نوید پورفرج بازیگران اصلی فیلم هستند.

«هشتگ» ساخته رحیم بهبودی‌فر در دومین هفته اکرانش پیشرفت داشته و به رده دوم جدول صعود کرده است. رحیم بهبودی‌فر ۶ سال پیش یک فیلم کودک به اسم «آدم آهنی» ساخته بود که سرنوشتش معلوم نشد. حالا در تجربه دومش سراغ یکی از آن کمدی‌های عامه‌پسند رفته است. درباره دو مادر که باشگاه ورزشی دارند و دائم با هم چشم و هم‌چشمی می‌کنند. نیوشا ضیغمی، بهاره رهنما و بیژن بنفشه‌خواه بازیگران اصلی فیلم هستند. از آن کمدی‌هایی که نمی‌شود دیدنش را به دیگران توصیه کرد ولی انگار به توصیه هم نیاز ندارد چون به قدر کافی می‌فروشد.

cin1.jpg

لازانیا کمدی عامه‌پسندی است که به تازگی اکران شده

هفته گذشته فیلم «لازانیا» به چرخه اکران اضافه شد و برخلاف کمدی «لس آنجلس تهران» که نفروخت این یکی کمدی توانست با فروشی مناسب در جایگاه سوم جدول قرار بگیرد. «لازانیا» ساخته حسین قناعت است. فیلمسازی که کارش را از دهه هفتاد با دستیاری شروع کرد. سال ۱۳۸۲ اولین فیلمش «من و نگین دات کام» را ساخت. در دوره‌ای که هنوز شبکه‌های اجتماعی فراگیر نشده بودند او در فیلمش از فضای مجازی و اینترنت و خطراتش گفت. هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که بعد از آن ساخت آثار خوب و مطرحی نشدند. از خلاصه داستان «لازانیا» اطلاعاتی در دسترس نیست اما کمدی پربازیگری است. بیشتر بازیگران کمدی تلویزیونی از جواد رضویان گرفته تا ارژنگ امیرفضلی و بهنوش بختیاری در آن حضور دارند. طبق معمول فرمول خیلی از کمدی‌های این سال‌ها یک مرد زن‌پوش هم در فیلم داریم. این هم جزو آن کمدی‌های عامه‌پسند است که بعید بنظر می‌رسد بعد از اکرانش چیزی از آن در یادها بماند.

عجیب‌ترین نکته اینکه «هزارپا» با وجود اینکه تعداد سالن‌هایش کم شده توانسته خودش را جزو پنج فیلم پرفروش هفته حفظ کند. گویا قرار نیست شوخی‌های رضا عطاران و جواد عزتی از دور خارج شود. این چهاردهمین هفته اکران «هزارپا» بود.

«عرق سرد» سهیل بیرقی با اقتباس از ماجراهای نیلوفر اردلان، فوتسالیست ایرانی با داستان جنجالی‌اش و البته ساختار خوبی که دارد توانسته یک پله صعود کند و فیلم پنجم جدول فروش شود. باران کوثری نقش اول فیلم را دارد. کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان که سر مهم‌ترین بازی همسرش او را ممنوع‌الخروج می‌کند و فدراسیون هم کاری برایش انجام نمی‌دهد.

«تنگه ابوقریب» فیلم جنگی بهرام توکلی با توجه به سوژه‌اش در نهمین هفته اکرانش خوب ظاهر شده که هنوز در جدول پرفروش‌های جایگاهی برای خودش دارد. امیر جدیدی و جواد عزتی بازیگران فیلم بهرام توکلی هستند.

«جاده قدیم» منیژه حکمت از آن فیلم‌هایی است که در شبکه‌های مجازی برایش تبلیغات زیادی صورت گرفته و توانسته از هشتگ زنان را بشنوید هم خوب استفاده کند. فیلمی که متاسفانه به اندازه تبلیغاتی که برایش می‌شود نه اثر تاثیرگذاری از نظر سینمایی است و نه از نظر اجتماعی.

در جایگاه نهم فیلم «سوفی و دیوانه» ساخته مهدی کرم‌پور را داریم. فیلمی که روی مرز واقعیت و رویا حرکت می‌کند و تنها بازیگر مطرح آن امیر جعفری است. روبه‌رویش به‌آفرید غفاریان بازی می‌کند که کشف مهدی کرم‌پور از تئاتر است. فیلم داستان جمع و جوری دارد درباره مردی که می‌خواهد خودکشی کند و در لحظات آخر دختری نجاتش می‌دهد و سعی دارد به او نشان بدهد زندگی چه زیباست! دخترک البته خودش گیرهای زیادی در زندگی دارد. کرم‌پور چند سال فیلم را اکران نکرد چون معتقد بود شرایط سینمای ایران درست نیست.

cin2.jpg

فیلم ماهورا جزو تازه‌های اکران است که به جدول فروش راه پیدا کرده

فیلم جدید دیگری که این هفته اکران شده «ماهورا» ساخته حمید زرگرنژاد است که چهره شناخته‌شده‌ای در سینمای ایران محسوب نمی‌شود. داستان فیلم در یکی از روستاهای مرزی ایران اتفاق می‌افتد که در آن رسم عجیبی هست. زیباترین دختر روستا به قید قرعه به عنوان عروس هور انتخاب می‌شود. هور رودخانه است و دختر باید هر هفته خودش را به او بسپارد تا رزق و روزی و باروری برای روستا بیاید. این وسط یک جوان قاچاقچی که عاشق دختر شده او را می‌دزدد. میترا حجار، کامران تفتی و ساعد سهیلی بازیگران اصلی فیلم هستند. فیلمی که نقاط ضعف زیادی دارد و حضورش در جمع ده فیلم جدول فروش به معنای موفقیت آن نیست.

همچنان می‌ماند این نکته عجیب که چطور کمدی «لس آنجلس تهران» ضعیف‌تر از همه این فیلم‌ها که هشتاد درصدشان آثار ضعیفی هستند عمل کرده و مردم از آن استقبال نکرده‌اند.

با یک نگاه ساده به جدول فروش می‌توان دریافت که سینمای ایران در شرایط خوبی قرار ندارد. بین ده فیلم پرفروش فقط چهار تا از آنها بالای دو میلیاردتومان فروخته‌اند. که تازه برخی از آن برای مدت طولانی روی پرده بوده‌اند. این یعنی شکست کامل فیلم‌هایی که این روزها روی پرده هستند. بعید است تا آخر سال با فیلم‌هایی که در صف اکران هستند وضعیت سینمای ایران بهتر از این‌ها شود.

فیلم هفته اکران فروش کلی
مغزهای کوچک زنگ زده ۲ ۶,۰۵۳,۱۰۹,۰۰۰
هشتگ ۲ ۱,۴۴۲,۴۲۴,۰۰۰
لازانیا ۱ ۱,۰۹۳,۱۵۴,۰۰۰
هزارپا ۱۴ ۳۶,۶۷۰,۲۷۸,۰۰۰
عرق سرد ۲ ۹۶۰,۳۲۳,۰۰۰
تنگه ابوقریب ۹ ۵,۱۳۳,۳۶۰,۰۰۰
جاده قدیم ۲ ۳۵۵,۶۴۵,۰۰۰
سوفی و دیوانه ۲ ۱۵۳,۶۸۳,۰۰۰
ماهورا ۱ ۱۳۹,۴۶۷,۰۰۰
کاتیوشا ۱۱ ۲,۳۸۸,۲۳۷,۰۰۰

منبع: دیجی‌کالامگ

ارسال نظر