|
کدخبر: 34495

افزایش قابل توجه فروش فیلم‌های سینمایی در ۴ ماه گذشته

بوی بهار در تنفس سینمای ایران

با وجود ابراز نارضایتی و گلایه برخی از عوامل سینما نسبت به برنامه اکران نوروزی و تابستانی آمار فروش ماه‌های اخیر حاکی از رشد قابل توجه در میزان فروش و میزان مخاطب فیلم‌های سینمایی است.

گسترش نیوز: اردیبهشت ۹۷ ماه خوش‌ کامی سینمای ایران بود. آمار فروش نشان دهنده رشد ۶۳ درصدی مخاطب و افزایش فروش ۵۸.۹ درصدی در میزان فروش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. فروش فیلم‌ها در بهار ۹۶ حدود ۵۸ میلیارد تومان بوده است که این رقم در بهار امسال به ۸۵ میلیارد تومان رسیده است. رشد فروش ۴۴ درصدی در بهار ۹۷ نشان دهنده سیگنال‌ مثبت مخاطبان به فیلم‌های روی پرده و سینمای ایران است.

Forush.jpg

اکبر نبوی منتقد سینما، رونق فروش و اقبال مردم به فیلم‌های در حال اکران را اتفاقی مبارک می‌داند و به خبرنگار ما می‌گوید: اینکه فیلم‌ها بتوانند سرمایه اولیه خود را برگردانند و ارزش افزوده یا سود ایجاد کنند خیلی خوب است. سینما یک موهبت فرهنگی است و رونق آن یک نشانه مثبت است که به ما ثابت می‌کند توده‌ مردم فعال است و تحرکات اجتماعی- فرهنگی در جامعه ما جریان دارد. در سال‌های گذشته شاهد سالن‌های خالی و فیلم‌های شکست خورده در اکران بسیاری بودیم اما رویدادهای امسال حکایت از دوران متفاوتی برای سینمای ایران دارد.

ForushFilm.jpg

تعداد ۹ میلیون و ۸۲۷ هزار مخاطب بهار امسال به سینما رفته‌اند که در مقایسه با بهار ۹۶ که ۷ میلیون و ۲۷ نفر بوده است از اقبال تماشاگران خبر می‌دهد.

نبوی درباره عوامل افزایش فروش و اقبال مخاطبان به فیلم‌ها می‌گوید: فکر نمی‌کنم موضوع محتوا تاثیر بسزایی در این جریان داشته باشد. شواهد آماری نشان می‌دهد کمدی‌ها مطلوبیت بیشتری داشته‌اند و این طبیعی است. جامعه در مشکلات متفاوت و مسائل متعدد خود غرق شده و گروه‌های مختلف مردم به دنبال موقعیت و زمانی برای رهایی هستند. سینما این کنده شدن از شرایط واقعی اجتماعی را فراهم می‌کند و مناسبت هایی مثل نوروز که در آن ارتباطات افراد به واسطه دید و بازدیدها افزایش می‌یابد در این امر تاثیر فراوانی دارد. در واقع ممکن است افراد در طول سال زمان و شرایط دسته جمعی سینما رفتن را نداشته باشند اما تعطیلی و آمدن بهار این شوق و انگیزه را می‌دهد که مردم به مسائلی که کمتر به آن توجه کردند، بپردازند و از زمان خود با دیدن فیلم بهترین استفاده را کنند.

با نگاهی به آمار فروش رتبه‌های اول تا سوم جذب مخاطب در ۴ ماهه ابتدای سال ۹۷ به ترتیب در اختیار فیلم‌های: مصادره با ۱۵.۶۰۰ میلیارد تومان، لاتاری با ۱۴.۷۰۰ میلیارد و به وقت شام با ۱۳ میلیارد تومان فروش است.

HezarPa.jpg

از سوی دیگر، محمد قاصد اشرفی مدیر انجمن سینما داران ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز افزایش نرخ بلیط را ناچیز و این مسئله را عامل کم اهمیتی در میزان اقبال مخاطب به سینما می‌داند و می‌افزاید: در سال‌های گذشته امکانات و تجهیزاتی که سینماها برای بهبود کیفیت اکران به کار گرفته‌اند تجربه فیلم دیدن را تغییر داده است. به روز رسانی سیستم‌های نمایشی، پخش صدا، کیفیت صندلی‌ها و امکانات رفاهی سالن‌ّها نقش قابل توجهی در اعتماد دوباره مردم به محصولات فرهنگی داشته است. باید در نظر داشت که این تغییرات مستلزم هزینه و سرمایه‌گذاری است که عمدتا بخش خصوصی آن را تقبل کرده و اکنون افزایش نهایتاْ سه هزار تومانی نرخ بلیت نباید تاثیر چندانی بر رضایت مردم داشته باشد. در کنار این کیفیت فیلم‌ها و محتوای آنها افزایش یافته و مجموع این مسائل آرامش روحی- روانی و رضایت خاطر برای مخاطبان ایجاد کرده است. در کنار این بسیاری سینماها روزهای تخفیف دار اضافه کردند و به دنبال ایجاد حداقل نرخ هستند. ما به فکر رعایت حال مردم هستیم.

وی می‌گوید: از نظر ما پخش مسابقات فوتبال و تماشای دسته جمعی آن اتفاق خیلی مثبتی برای سینما بود. هر چند نتوانستیم با خواسته‌های برخی مقابله کنیم و این آرامش مردم را خدشه دار کرد اما با تصمیم خوب وزارت ارشاد و همکاری مثبت نیروی انتظامی این اتفاق به وقوع پیوست و دیدیم که مردم با چه نظم و آرامشی از این رویداد استقبال کردند و مخاطبین تازه‌ای به خانواده سینمای ایران اضافه شد.

برنامه پخش بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال در سینماها باعث آشتی و بازگشت مخاطبان پر شمار به سالن‌های سینما شده است به طوری که ۲۳ هزار مخاطب به سالن‌ها پا گذاشته‌اند و ۴۰۵ میلیون تومان فروش با خود آورده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها