|
کدخبر: 39430

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

مردم از طرح تشویقی کتاب، استقبال کردند

۱۵ آبان ماه، فروش تخفیف‌دار کتاب آغاز شد و کتاب‌فروشان واجدشرایط در سایت خانه کتاب ثبت‌نام کردند. رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهارکرد که این طرح اگرچه ایرادهایی دارد اما جانی تازه به بازار نشر دمیده است.

گسترش‌نیوز: چند سالی است که کتاب‌فروشان کشور، در مقطع خاصی از هر فصل سال، اقدام به فروش کتاب با تخفیف می‌کنند. این ایده که متولی و حامی مالی آن وزارت ارشاد اسلامی است با استقبال خوبی مواجه شده است. در این راستا با رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان گفت‌وگو کردیم تا در جریان مزایا و معایب این طرح قرار بگیریم.

13960723-161030.jpg

فروش پاییزه کتاب از ۲۴ آبان

طرح فروش تابستانه کتاب هم همانند طرح‌های قبلی، موفقیت‌آمیز بود. چندی روزی است که ثبت‌نام طرح فروش پاییزه کتاب که دهمین طرح به شمار می‌آید شروع شده است. این طرح در شهرستان‌ها از ۲۴ آبان و در تهران از ۲۶ آبان ماه آغاز خواهد شد و تا ۴ آذرماه ادامه خواهد داشت و عموم مردم می‌توانند کتاب‌های موردنظر خود را با ۱۵ (در مورد کتاب‌های ترجمه‌ای) تا ۲۵ درصد تخفیف (کتاب‌های داخلی) خریداری کنند. لازم به ذکر است که خریداران نیازی به ثبت‌نام ندارند اما کتاب‌فروشان باید به سایت خانه کتاب مراجعه و ثبت‌نام کنند. برای اطلاع از لیست کتاب‌فروشی‌هایی که در چارچوب این طرح کار می‌کنند می‌توانید به سایت خانه کتاب مراجعه کنید.

فایده طرح فروش ویژه: کتاب‌فروشان هم منتفع می‌شوند

محمود آموزگار در ارتباط با فلسفه طرح فروش ویژه کتاب اظهارکرد:

آسیب‌شناسی‌های به‌عمل‌آمده نشان داد که کتاب‌فروشان، توان رقابت با یارانه اختصاص داده‌شده به نمایشگاه‌های بزرگ کتاب (چه نمایشگاه کتاب تهران و چه نمایشگاه‌های دیگر) را ندارند بنابراین این طرح شکل گرفت تا کتاب‌فروشان هم از چرخه حذف نشوند و بخشی از منافع یارانه کتاب، نصیب آنها شود. در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌درستی تصمیم گرفت که یارانه‌های کتاب را از طریق کتاب‌فروشی‌ها به مردم عرضه کند.

محمود آموزگار در ادامه به حجم گردش مالی در طرح‌های تشویقی پرداخت و تصریح کرد:

KETABFROSHII.jpg

سال ۱۳۹۵ مجموع یارانه‌ای که به این طرح تشویقی، تزریق شد رقمی در حدود ۷ میلیارد تومان بود و از طریق کتاب‌فروشی‌ها، ۳۵ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کرد. رقم قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد که مسیر درستی در پیش‌گرفته شده است. مزیت این طرح آن است که رقابت نابرابری که هنگام برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، میان ناشر و کتاب‌فروش شکل می‌گرفت را از بین می‌برد.

پرداخت دیرهنگام یارانه

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در ادامه به نقاط‌ضعف این طرح پرداخت و اظهارکرد:

در نمایشگاه، کتاب‌فروش در همان لحظه پول خود را دریافت می‌کند اما در این طرح‌های تشویقی، با تاخیری چندماهه، یارانه خود را دریافت می‌کند و چه خوب است که مسئولان محترم وزارت ارشاد فکری به حال این مشکل کنند تا کتاب‌فروشان برای مدتی طولانی، معطل نمانند.

کاهش یارانه کتاب

محمود آموزگار از تجربه موفقیت‌آمیز این طرح در سال‌های گذشته خبر داد و گفت:

همان‌طور که گفته شد در طرح قبلی چیزی حدود ۲۸ میلیارد تومان خرید شد که این به معنی استقبال گسترده مردم است و شور و شوقی در میان کتاب‌فروشان ایجاد کرده است. مردم، ناشران و کتاب‌فروشان درمجموع نظر مساعدی به طرح دارند فقط باید مسئله تاخیر در پرداخت‌ها برطرف شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در ادامه سخنان خود به کاهش بودجه این طرح اشاره کرد و افزود: متاسفانه بودجه طرح، در مقایسه با سال ۹۵ کاهش یافته است درحالی‌که ما انتظار افزایش داشتیم.

ارسال نظر