|
کدخبر: 38988

کتابی که گسترش نیوز معرفی می‌کند:

یک روز از دید آلمان‌‌ها

تعداد فیلم‌ها و کتاب‌هایی که جنگ جهانی دوم را از دید آمریکایی‌ها، روس‌ها، انگلیسی‌ها و متفقین دیگر، روایت می‌کنند به ابدا کم نیست اما سخت بتوان فیلمی دید یا کتابی خواند که جنگ جهانی دوم را از چشم خود آلمانی‌ها به تصویر بکشد. حالا نویسنده‌ای پیدا شده که چنین کرده و کارش حسابی گرفته است.

روز دی: تلاقی تراژدی و پیروزی

گسترش نیوز: در روزی که تاریخ آن را با اسم «روز دی» به یاد می‌آورد ملتی، ذلیل شد تا چند ملت دیگر بتوانند بزرگ‌ترین پیروزی قرن و تاریخشان را جشن بگیرند. تاریخ ششم ژوئن ۱۹۴۴ را فراموش نخواهد کرد. متحدین ۱۶۰ هزار نیروی خود را در سواحل نرماندی پیاده کردند. ۱۴ کشور از دریا و زمین و هوا به آلمان تاختند تا آخرین رمق‌های امپراتوری‌های رایش را از آن بگیرند. جنگی شروع شده بود که هفتاد و خرده‌ای چند سال بعدازآن، حتی ذره‌ای از جذابیت دراماتیک سکانس آخرش کم نشده است: خودکشی هیتلر و معشوقش در شب ازدواجشان.

ALMAN.jpg

آمریکایی‌ها، کمونیست‌ها و فرانسوی و انگلیسی‌ها و دیگران هفتاد و خرده‌ای سال، فیلم ساختند و کتاب نوشتند و از فضایل خود و رذایل نازی‌ها گفتند. جای آن ۷ دهه در سینما و ادبیات آلمان تقریباً خالی بود. آلمانی‌ها انگار طی قراردادی نانوشته، تصمیم گرفته بودند همه‌چیز را به فراموشی بسپارند. هیچ ملتی نمی‌خواهد از مقطعی که همه‌چیزش به نژادپرستی، نسل‌کشی و تهاجم، تجاوز و غارت گره خورده است یادی کند. انگار ملتی، چندی سالی را در تیمارستان به سر برده باشد و نخواهد به یاد آن روزها بیفتد.

حالا نویسنده‌ای پیدا شده که می‌خواهد سکوت چند نسل آلمانی‌ها را بشکند. ۱۰ سال بعد از روز دی، پدربزرگ کسی که حالا «یک روز از دید آلمان‌ها: داستان نهایی ششم ژوئن ۱۹۴۴» را نوشته است با شماری از کهنه‌سربازان آلمانی، گفتگو می‌کند. سربازان، مهندسان نظامی و افسران واحدهای مختلف، جزئیات فجایع را بازگو می‌کنند. اگر می‌خواهید روایتی آلمانی از جنگ جهانی دوم را بخوانید کتاب جدید هولگر اچهرتز را بخوانید. تصور کنید سرباز کشوری هستید که از ارتکاب هیچ جنایت و توحشی در حق دشمنان خود دریغ نکرده است. حالا بخت به دشمن، رو آورده و نیروهایشان در سواحل شما پیاده شده‌اند. کشور شما به خرابه‌ای تبدیل شده و ارتش ضعیف و گرسنه میهن، نفس‌های آخرش را می‌کشد. شکست قطعی است و حداکثر کاری که بتوان کرد آن است که به تاخیرش انداخت. اگر چنین باشد چه احساسی دارید؟ به چه چیزهایی فکر می‌کنید و از چه‌ها می‌ترسید؟ اگر می‌خواهید به جواب این سوالات برسید کتاب یک روز از دید آلمانی‌ها را بخوانید. تصادفی نیست که منتقدین تا به این حد هولگر اچهرتز و کتاب متفاوت او را ستایش می‌کنند. باید دید کدام ناشر و مترجم خوش‌فکری، ترجمه این کتاب ۳۳۰ صفحه‌ای (نسخه انگلیسی) را روانه بازار ما می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها