|
کدخبر: 87399

سیل دو هزار میلیارد را با خود برد

برآوردهای اولیه حکایت از خسارت دو هزار میلیاردی سیلاب به زیرساخت‌های لرستان دارد، درحالی‌که هنوز داغ خسارات سیل فروردین‌ماه باقی است بر بار مشکلات این استان سیل‌زده افزوده شد.

گسترش‌نیوز: روزهای ابتدایی سال ۹۸ بود که وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد به‌طوری‌که سیلاب دوازدهم فروردین‌ماه ۲۰ درصد شهر خرم‌آباد را فراگرفت و به زیرساخت‌ها و معابر اصلی شهر به‌ویژه پارک‌ها و دیواره‌های ساحلی خسارت جدی وارد کرد.

اما عمده خسارات سیل در شهرستان پلدختر رخ داد، بنا بر اعلام متولیان چندین هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، محورهای مواصلاتی، منازل مسکونی، بخش کشاورزی و… وارد شد، حجم بالایی از خسارات که تاکنون همچنان جبران نشده است.

این ماجرا اما در اسفندماه نیز تکرار شد و این بار نیز خسارات بیش از دو هزارمیلیاردی به استان وارد شد تا تن رنجور زیرساخت‌های لرستان محروم بیش از گذشته در معرض آسیب قرار گیرد، حالا به رغم خسارات فروردین باید مصیبت اسفند را نیز اضافه کرد.

خسارت روی خسارت

خسارات سیلاب اخیر در عمده شهرستان‌های استان لرستان گزارش‌شده است، بسیاری از مردم نورآباد همچنان در حال خالی کردن خانه‌هایشان از آب و گل‌ولای هستند و زیرساخت‌های پلدختر هم دوباره ضربه جدی دیده است.

لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و پلدختر و خرم‌آباد به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم در این زمینه هستند. این شرایط خود به‌تنهایی گویای لزوم توجه به پیشگیری و همچنین تسریع در جبران خسارات سیل گذشته و تقویت زیرساخت‌ها بود، اما با وقوع بحران جدید مشکلات در این حوزه مضاعف شد.

سید موسی خادمی استاندار لرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سیلی که در چند روز اخیر در لرستان پیش آمد، قابل‌مقایسه با سیل فروردین‌ماه بود، اظهارکرد: تقریباً همه شهرستان‌های لرستان ازجمله الیگودرز، سلسله، دلفان، دورود، پلدختر، چگنی و خرم‌آباد به‌نوعی با سیل درگیر شدند؛ ولی به دلیل مقدماتی که از قبل فراهم شده بود، خسارات آن به‌مراتب کمتر از سیل قبل بود.

۲۱۰۰ میلیارد در حوزه زیرساخت‌های لرستان خسارت واردشده است

وی با بیان اینکه حوزه‌های زیرساخت‌های استان آسیب‌دیده است چون بعضی زیرساخت‌ها از سیل قبل هم تکمیل‌نشده بود، تصریح کرد: ۲۱۰۰ میلیارد در حوزه زیرساخت‌های لرستان خسارت واردشده است.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه برق ۳۷ روستا قطع‌شده بود که الآن برق ۳۶ روستا وصل شده است، افزود: آب ۷۶ روستا نیز قطع‌شده بود که الآن آب ۶۰ روستا وصل شده است.

خادمی خاطرنشان کرد: گاز شهر معمولان قطع‌شده بود که دیشب وصل شد، راه ۳۵۷ روستا نیز قطع‌شده بود که الآن راه ۹۸ روستا وصل شده است.

وی با بیان اینکه جاده قدیم پلدختر را از قبل مسدود کرده بودیم، اما در چندین نقطه ریزش کرده و در چندین نقطه رودخانه جاده را خراب کرده است که دوباره باید برای استفاده‌های محلی مرمت شود، یادآور شد: محور اصلی خرم‌آباد- پلدختر در حال ساخت است.

و اما مهم‌ترین خسارات سیل به حوزه زیرساختی راه بود، برخی محورهای اصلی مسدود شد و بسیاری از راه‌های روستایی هنوز بازگشایی نشده است.

راه ارتباطی ۲۷۷ روستا مسدود است

به گفته متولیان امر در اداره کل راهداری لرستان تلاش راهداران استان لرستان و چند استان معین برای مهار سیل و ساماندهی خسارات وارده همچنان ادامه دارد و پنج دستگاه از پل‌های موقت مسیر سیل با اقدامات پیشگیرانه راهداری حفظ شد.

در چهار روز اخیر ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ تیم فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین‌آلات مشغول خدمت‌رسانی هستند که علیرغم افزایش شدید سطح آب رودخانه‌های استان و طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی، با توجه به آمادگی راهداری لرستان و شناسایی نقاط بحرانی، تاکنون انسداد و آب‌گرفتگی قابل‌توجهی به‌جز در محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر گزارش نشده است و تلاش راهداران بدون وقفه ادامه دارد.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در این رابطه گفت: با عنایت به تجربیات سیل گذشته، شامگاه دوشنبه پنجم اسفندماه در اقدامی پیشگیرانه با تخریب خاک‌ریز پل‌های موقت ورپل شاهیوند شهرستان چگنی، زیودار، کلات زیودار، چم مهر و بابازید شهرستان پلدختر به‌منظور هدایت بخشی از آب رودخانه از طریق کانال ایجادشده، این پل‌ها از خطر تخریب حفظ شدند.

میثم قدمی ادامه داد: در خصوص تخریب پل‌های چم شهران و دوآب و همچنین پنج پل فوق‌الذکر به اطلاع می‌رساند که این پل‌ها در سیل فروردین ۹۸ تخریب شدند که راهداری به علت عدم تأمین اعتبار لازم جهت احداث پل‌های جدید و به ناگزیر جهت تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل‌ها به‌صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام نمود لازم به یادآوری است طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذیصلاح انجام‌گرفته است و در صورت تأمین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه‌های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی راهداران جهت رفع آب‌گرفتگی، ریزش و رانش‌های محورها، کمترین انسداد راه به‌ویژه راه روستایی نسبت به حجم سیل صورت گرفت تعداد زیادی از روستاها بلافاصله بازگشایی شدند و درحال‌حاضر راه ارتباطی ۲۷۷ روستا مسدود است که تلاش راهداران برای بازگشایی روستاهای باقی‌مانده ادامه دارد.

جاده پلدختر-خرم آباد همچنان مسدود است

روح‌الله شریف‌زاده رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر اظهارکرد: در پی بارش‌های سیل‌آسا و بالا آمدن رودخانه کشکان در ۴۸ ساعت گذشته در شهرستان پلدختر جاده پلدختر-خرم آباد به دلیل تخریب جاده در ۸ نقطه همچنان مسدود است.

وی گفت: محور پلدختر-اسلام آباد غرب در پل بابازید نیز همچنان مسدود است و عوامل راهداری با تجهیزات و امکانات در حال بازگشایی مسیر در ساعات آینده هستند.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پلدختر افزود: محورپلدختر-اندیمشک که در روز گذشته به دلیل بارش باران و بالا آمدن رودخانه سیمره بعد از روستای پاعلم مسدود شده بود با تلاش نیروهای راهداری شهرستان و استان بازگشایی و تردد در این محور عادی و روان است.

شریف‌زاده از رانندگانی که قصد عبور از محور خرم‌آباد -پلدختر را دادند خواست از محور پل زال برای تردد استفاده کنند.

گاز شهر معمولان وصل شد

حمیدرضا کبودی رئیس شرکت گاز پلدختر هم اظهارکرد: لوله گاز شهر معمولان در ورودی این شهر که براثر سیل تخریب‌شده بود با تلاش نیروهای شرکت گاز استان و شهرستان وصل شد.

وی گفت: لوله اصلی گاز معمولان توسط ۲ اکیپ استان و شهرستان با تجهیزات و ابزار سنگین و نیمه سنگین وصل شد.

رئیس شرکت گاز شهرستان پلدختر افزود: میزان خسارت واردشده سیل به این شرکت در دست بررسی است.

پیگیری رئیس دفتر رئیس جمهور

بنابراین گزارش، شب گذشته محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری طی تماس تلفنی با سید موسی خادمی استاندار لرستان، وضعیت استان لرستان طی بارش‌های چند روز اخیر را در قالب گزارشی جویا شد.

در ابتدای این گزارش استاندار لرستان تشکیل ستادهای بحران در استان در نخستین فرصت، استقرار ۴۰۰ اکیپ در قالب نیروهای امدادی در نقاط خطرپذیر، تهیه مایحتاج مردم، ایجاد کمپ‌های اسکان و جابه‌جایی مردم از نقاط حادثه‌خیز را ازجمله اقدامات پیشگیرانه در استان مطرح کرد.

خادمی همچنین در این گزارش افزود: خساراتی ناشی از بارش‌های دو روز اخیر بر زیرساخت‌های استان لرستان واردشده است که منجر به تخریب راه‌های ارتباطی، پل‌ها و منازل مسکونی در برخی از شهرستان‌ها شده است.

وی در ادامه اظهارکرد: بخشی از عملیات زیرساختی در استان که پس از سیل فروردین‌ماه جاری انجام‌گرفته بود به دلیل ناتمام ماندن برخی پروژه‌ها و بارش‌های این چند روز دچار آسیب‌های جدی شده است که گزارش جامع و کامل از میزان خسارات، طی ارزیابی نهایی تهیه و ارائه خواهد شد.

در پایان این گفت‌وگو دکتر واعظی مطرح کرد: به‌منظور کمک‌رسانی و امداد به نقاط حادثه‌دیده از بارش‌های این چند روز، حضور دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها در استان لرستان و بسیج امکانات برای رفع مشکلات مردم لرستان در اسرع وقت انجام شود.

وعده‌های بهار به تابستان رسید و در پاییز به خزان نشست، حالا سیل‌زدگان لرستان در زمستان بارانی دوباره داغشان تازه شد، حالا همه بازهم امیدوارند بهار پیش رو سیل دوباره به لرستان سیل‌زده سر نزند، اینجا باران و بحران خواب مسئولان را آشفته نمی‌کند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها