|
کدخبر: 55437

‌جزییات نشست ۲۹ سانتیمتری زمین در البرز

چند سالی است که افت سریع سطح آب‌های زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین در استان البرز به یکی از نگرانی‌های مهم تبدیل شده است؛ سال گذشته بود که گزارشی از پیدایش فروچاله در استان البرز منتشر شد و حالا سازمان نقشه‌برداری طی نامه‌ای دو معاون رئیس‌جمهوری و هفت وزیر را در جریان نشست ۲۹ سانتیمتری زمین در استان البرز قرار داده، نشستی که اگر تا سال‌های پیش در دشت‌های استان بود حالا به مناطق شهری هم سرایت کرده است.

گسترش‌نیوز: در نامه سازمان نقشه‌برداری که هفت وزیر کابینه (کشاورزی، کشور، صنعت، نیرو، راه، ارتباطات و نفت) نیز از مخاطبانش بودند، آمده است: محدوده تحت تأثیر پدیده فرونشست در استان البرز در حدود ٧٠٠ کیلومتر مربع بوده و بیشترین نرخ فرونشست سالانه قابل توجه به میزان ٢٩ سانتیمتر در سال، مربوط به زمین‌های زراعی جنوب اتوبان کرج - قزوین در محدوده روستای حاجی‌آباد است.

foroneshast.jpg

در ادامه این نامه عنوان شده است: محدوده فرونشست به منطقه شهری حسین‌آباد مهرشهر با نرخ سالانه ١٨ سانتیمتر در سال نیز رسیده است. در محدوده نظرآباد، ماهدشت و کمال‌شهر نیز این نرخ به ترتیب به چهار، ۴۸ سانتیمتر در سال نزدیک شده است.

گفتنی است آبان ماه سال گذشته بود که در گزارشی میدانی از نشست ۲۱ سانتیمتری زمین در البرز خبر داد، در این گزارش که با همراهی سازمان آب منطقه‌ای البرز تهیه گردید اعلام شد که طبق آخرین گزارش سازمان زمین‌شناسی، سطح آب‌های زیرزمینی در استان البرز سالانه ۸۱ سانتیمتر کاهش می‌یابد که این کاهش به نشست زمین هم دامن زده است به طوری که زمین در دشت‌های استان سالانه بین ۲۱ تا ۲۲ سانتیمتر نشست می‌کند.

همه این موارد نتیجه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی به خصوص در بخش کشاورزی است، آن طور که آب منطقه‌ای البرز گفت: در دنیا استاندارد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر زیر ۴۰ درصد است اما در ایران این رقم نزدیک به ۹۲ درصد و در البرز ۱۰۰ درصد است که این یعنی فاجعه.

انتظار می‌رود با این هشدار و مشخص شدن چنین نشست نگران‌کننده‌ای در استان البرز، مسئولان استان برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع دست به کار شوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر