|
کدخبر: 49071

در نشست هم‌اندیشی سازمان مدیریت بحران مطرح شد:

سیل تهران پیش‌بینی و مدیریت شد

جلسه نشست هم‌اندیشی سازمان مدیریت بحران کشور با حضور سخنگوی اعضای شورای‌عالی استان‌ها برگزار شد.

گسترش‌نیوز: در این نشست سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، روسای سابق و کنونی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و نیز شورای‌عالی استان‌ها به ارائه آمار درباره میزان خسارات وارده شده به شهرها و روستاهای مختلف در جریان سیل اخیر پرداختند، اقدامات مفید انجام‌شده را تشریح کردند، پاره‌ای کارها و اقداماتی که باید انجام می‌شد اما نشد را توضیح دادند، وضعیت کنونی مناطق آسیب‌دیده را تشریح کردند و پیشنهادهای خود برای مقابله هر چه بهتر با حوادثی که ممکن است در این ده رخ دهند را مطرح کردند.

SAIL9.jpg

طبق اعلام قبلی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار هم قرار بود در این نشست حضور داشته باشد اما به دلیل حضور در استان سیل‌زده خوزستان نتوانست در مراسم شرکت داشته باشد. بهنام سعیدی، سخنگوی ستاد در تشریح وسعت سیل و خرابی‌های آن اظهارکرد: ۲۵ استان درگیر سیل بودند. از این تعداد ۵ استان وضعیت بحرانی داشتند و سه استان هم حادترین شرایط ممکن را داشتند. گلستان دچار آب‌گرفتگی شده ولی در لرستان، آب‌گرفتگی با گل‌ولای شدید همراه شده است. ورودی آب سدها به ۱۴ میلیارد مترمکعب رسیده که به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با سال‌های قبل نیست. امسال میزان ورودی رودخانه پلدختر یک و نیم برابر شد.

وی در رابطه با میزان آسیب‌های واردشده و وضعیت کنونی اظهارکرد: ۲۳۵ شهر و ۴ هزار و ۳۰۴ روستا درگیر سیل شدند. بعضی از راه‌ها به‌طور کامل تخریب گردید. حدود ۱۰ هزار و ۷۱۹ پل و آب‌رو آسیب دیدند. هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آسیب دید و ۲ هزار واحد تجاری متحمل ضرر شدند، ۷۰ نفر جان باختند. ۲۴ بالگرد هلال‌احمر لحظه‌به‌لحظه امدادرسانی کردند. بعد از پیام مقام معظم رهبری شوروشوق امدادرسانی چند برابر شد. ۲۲۳ محور بسته شده بود اما اکنون فقط ۷ محور مواصلاتی بسته است. از ۱۰۶۰ روستایی که با قطعی برق مواجه شده بودند فقط ۱۰۰ مورد قطعی برق دارند. حدود ۳ هزار روستا با قطعی آب مواجه شده بودند اما اکنون فقط ۱۰۰ مورد قطعی آب دارند.

وی در رابطه با برکات این بحران گفت بسیاری از تالاب‌ها، رودها و آبراه‌ها احیا شده‌اند و آب لازم برای کشاورزی دو سال آتی تامین شده است.

سیل تهران مدیریت شد

در ادامه نشست، احمد صادقی رئیس سابق سازمان مدیریت بحران تهران گفت: بارش امسال از حد نرمال فراتر رفته است. در تهران هم قطعا باید سیل می‌آمد اما علی‌رغم بارش بی‌سابقه چنین نشد. دلیل ان است که به توصیه شهردار تهران از مهرماه سال ۹۷ برای سیل امادگی وجود داشت و تکالیف لازم را به دستگاه‌های مختلف ابلاع کردیم. اگر سیل احتمالی تهران پیش‌بینی و کنترل نمی‌شد تاثیرات فاجعه‌باری به‌جا می‌گذاشت. ۴ روددره تهران در گذشته باعث به وجود آمدن سیل شده‌اند و لایروبی انها در اولویت بود پس حوزه خدمات شهری کار لایروبی ۵۳۰ کیلومتر را به پایان رساند. پل‌های خطرزا هم شناسایی و اصلاح شدند. اگر میزان سرریز رودها برآورد نمی‌شد ورود این حجم اب به معادن شن و ماسه فاجعه به بار می‌آورد.

وی در ادامه گفت: نحوه اطلاع‌رسانی درست نبود. باید به‌صورت محلی و از طریق تلفن همراه، خطرات احتمالی به اطلاع اهالی هر منطقه می‌رسید. از طرف دیگر باید حریم رودره‌های تهران مشخص شود تا بتوان از ساخت‌وساز در حریم آنها جلوگیری کرد.

وی از امضای یک تفاهمنامه میان شورای اسلامی شهر تهران شهرداری و وزارت نیرو خبر داد.

در ادامه نشست، رضا کرمی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران اظهارکرد: به‌احتمال‌زیاد وارد دوره ترسالی شده‌ایم و اگر آمادگی لازم را نداشته باشیم تلفات سیل‌هایی که در این ده ممکن است رخ دهند به‌مراتب بیشتر خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها