|
کدخبر: 45762

درمان گرفتگی بینی با روش‌های خانگی

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: افراد مبتلا به سینوزیت در صورت ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های سینوزینی باید به پزشک مراجعه کنند.

گسترش نیوز ، زهرا رحمانی متخصص گوش و حلق و بینی درباره درمان خانگی گرفتگی بینی اظهار کرد: در مورد رفع گرفتگی بینی به غیر از دارو‌های تجویزی که مصرف آن به وسیله پزشک به بیماران توصیه می‌شود، شست و شوی بینی می‌تواند بهترین راه‌حل برای پیشگیری و درمان گرفتگی بینی باشد؛ شست وشوی کامل و مرتب همچنین تخلیه بینی از ترشحات موجب تنفس راحت افراد می‌شود.

marizi_sarma-khordegi_950326.jpg

طرز تهیه محلول شست وشوی بینی

وی درباره روش تهیه محلول شست وشوی بینی گفت: مبتلایان به عارضه گرفتگی بینی می‌توانند، سرم شست و شو که در داورخانه‌ها فروخته می‌شود را تهیه کنند، یا از محلولی نمک با غلظت بسیار کم خانگی استفاده کنند؛ برای تهیه محلول خانگی شست و شوی بینی باید در یک پارچ آب یک قاشق چایی خوری نمک ریخت، زیرا محلول نباید طعم شوری زیادی داشته باشد و از آن استفاده کرد.

رحمانی درباره نحوه شست و شوی بینی با محلول توضیح داد: برای این کار افراد باید سوزن یک سرنگ ۱۰ سی سی را جدا و سرنگ را از محلول نمکی پر کنند، سپس سرنگ را وارد مجرا کرده و محلول نمکی را در مجرای بینی تخلیه کنند؛ البته این موضوع که محلولی که از بینی وارد مجرا شده را باید از دهان خارج کرد، باور غلطی است و نیازی به این کار نخواهد بود، همچنین نیازی نیست محلول به سمت پشت حلق کشیده شود، زیرا در این صورت به بیمار احساس ناخوشایندی دست می‌دهد.

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره پیشگیری از خشکی بینی نیز اظهار کرد: در فصل سرما به خصوص در منازلی که از بخاری به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌شود، خشکی هوا وجود دارد که باعث ایجاد خشکی و گرفتی بینی افراد می‌شود، می‌توان با استفاده از بخور این مشکل را حل کرد؛ آب نقش روان‌کننده ترشحات را ایفا می‌کند، بخار آب با حل شدن در ترشحات و مخاط بینی، تخلیه این مواد از مجاری را آسان می‌کند.

دمنوش‌های مفید برای رفع گرفتگی بینی

وی با شاره به تاثیر دمنوش‌های گیاهی بر رفع گرفتگی بینی، بیان کرد: افراد مبتلا به گرفتگی بینی با نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مناسب مانند آویشن و پونه می‌توانند به سرعت گرفتن روند درمان خود از جمله کاهش ترشحات بینی کمک کنند.

رحمانی درباره روش درمان گرفتی بینی در بیماران سینوزیتی گفت: به افرادی که دچار بیماری سینوزیت هستند توصیه می‌شود در صورت ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های سینوزینی از درمان خانگی اجتناب و به طورحتم به پزشک مراجعه کنند تا با تجویز پزشکی درمان شوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره پیشگیری از زخم شدن بینی اظهار کرد: افراد می‌توانند با استفاده از دستمال کاغذی نرم همچین چرب کردن بینی با کرم و پماد‌هایی مانند وازلین از زخم شدن بینی پیشگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها